Hur organiserar ni era foton på datorn?
Sitter här och funderar på hur jag ska lägga upp bilderna på datorn, det börjar bli hemskt många att hantera... Trodde jag hade ett system, men måste komma på något bättre!
Sitter här och funderar på hur jag ska lägga upp bilderna på datorn, det börjar bli hemskt många att hantera... Trodde jag hade ett system, men måste komma på något bättre!
Kan väl passa på att berätta hur jag gör. Lägger bilderna i kataloger döpta efter datum och händelse. Taggar sedan bilderna i Adobe Photoshop Album på vad bilderna innehåller (Vilka personer tex).
För backup (Som folk halkat in lite på här oxå) kör jag automatisk backup av alla bilder till en annan fysisk hårddisk en gång om dygnet. Dessutom gör min laptop en kopia av alla bilder varje gång den startas (Annan fysisk dator). Några gånger per år bränner jag ut mina bilder på DVD och lägger hos föräldrarna (Annan fysisk lokal). Totalt rör det sig om en ca 25000 bilder.
har allt i mappar... och undermappar
ex
Kasper 06
->okt06
->nov06
blandat
->jag->magen->vikten (asså en massa mappar i mapparna)
asså organiserat efter vad det är för bilder
och givetvis är all namngina med datum och grejer.. så jobbig jag vet
I årsmappar först:
"Bilder 2005"
"Bilder 2006"
Sen i undermappar:
"Rom"
"USA"
"Emmas inflyttningsfest"
"Elins student"
osv....
just det; självklart har ja en extern hårddisk som ja lägger alla bilder på
är det bättre me en extern hårddisk eller skivor???
Såg idag i Elgigantens blad att dom hade en 250 gb extern hårddisk för 990 kr. Nån som vet om den är bra???
frkannelie:
Beror på hur du skall använda den. Skall den vara ständigt inkopplad är den INTE säkrare, snarare tvärtom. En intern hårddisk är säkrare och framför allt lättare att rädda om det skiter sig! Använder du en extern som backup där du kopplar in den, gör backup och sedan kopplar ur den så fyller den sin uppgift bra då den är skyddad ifrån virus när den är bortkopplad.
R Franklin: ja just ja....men vad tror du om den där på Elgiganten???
frkannelie:
Svårt att säga något om en specifik modell. Det enda jag kan säga är att du får en intern 250Gigs disk för 700:- som är både snabbare och säkrare/stabilare. Skulle bara rekommendera en extern disk om det är för ren backup där disken sedan stängs av och kopplas ur.
spunken habe:
Antar frågan var ställd till mig. Interna diskar sitter mer skyddade, de får bättre kylning och framför allt så är chansen större att lyckas rädda filer ifrån den om den kraschar än ifrån en USB disk. Pratar utifrån egen erfarenhet på det sistnämnda. USB gränssnittet stödjer inte alla disk operationer som de filräddningsverktyg som finns att tillgå kan använda för att försöka rädda data. I mitt fall slutade det med att jag fick plocka ur disken och montera den på IDE interfacet istället och på så sätt rädda filerna. Dessutom får man större disk för pengarna.
mappar med månadaden sen döper jag korten i mappen till när de är tagna