Hur lågt blodtryck är de möjligt att ha???
Ligger på runt 80/40! Idag är ja nere på 38 i undertryck!! Orkar knappt stå Va kan man göra??
Ligger på runt 80/40! Idag är ja nere på 38 i undertryck!! Orkar knappt stå Va kan man göra??
Jag har ju inte så lågt bltr som gumlan men tidigare i höst hade jag mer tid och rörde på mig på mig mer än nu och kände faktiskt inte av det låga trycket. Nu är jag ganska stressad och har inte rört på mig på ett par månader ordentligt och känner av trycket flera gånger varje dag så det ligger nog en hel del i det.
Jag har full förståelse att det är svårt att motionera när man har lågt tryck samt som för grumlans del gravid. Jag borde själv ta tag i mitt liv och motionera regelbundet men det där med tiden....
Jag har alltid haft lågt tryck och har det även nu, normalt för mig är ca 97/50. Sist hade jag 100/60, kors i taket. Mitt tryck ligger på gränsen för att behöva behanldling, jag skulle absolut söka vård om jag var du. Det är väldigt krävande, man blir trött och frusen.
Ja just ja, saltlakrits äter jag när mitt tryck är super lågt. Det fungerar faktiskt, om jag mäter trycket efter att jag ätit det så ligger det alltid högre. Du kan ju prova, men inte mer än 300g om dan bara
Usch..det va lågt.Jag har oxå lågt, brukar gå upp lite när jag dricker cola
gumlan: Jag vet inte hur det är med för hög ämnesomsättning men man kan ju få mycket knepiga symtom med det också.
Ta kontakt med MVC i morgon eller ring din centrala sjukvårdsupplysning (som är 0771-299299, i Halland, bor också i Halland så jag vet, de är jätteduktiga där).
Kram på dig!
oj vad jobbigt!!!
Anna Panna: Levaxin dosen måste du kolla upp, det är inte bra för barnet om den är för låg. Jag kollade min i början av graviditeten och min var för hög, jag fick kontrollera min dos 1 gång i månaden till den hade justerat sig. För hög dos är inte farligt för barnet men det kan få lägre födelsevikt, för låg dos kan medföra att barnet inte utvecklas som det ska.
Vill inte skrämma dig på nåt vis men kolla upp det så fort du kan så din läkare kan justera dosen
Smilla78, det är lugnt - jag är inte gravid men har lågt bltr ändå.....
Är du verkligen säker på att du mätt rätt? 38 i undertryck, det är INTE normalt. Kan du ens resa dig upp?
Jag hade 90/60 när jag väntade min dotter och då var jag ofta yr och när jag reste mig hastigt så svartnade det framför ögonen.
ok, då är det ju inte samma sak men det kan ju vara värt att kolla upp ändå.
Krodan
Ditt övertryck är oftast 100+åldern, ungefärligt. Undertrycket är det som är intressant, 55 är lågt. Mycket ovanligt att ha så lågt. 38 är EXTREMT lågt.
Hur mäter du ditt blodtryck TS? När jag läste till sjuksköterska fick vi inte ha dom här nya elektroniska, utan skulle lyssna själv med stetoskop. Det blir ju lätt en viss felmarginal innan man har inne vanan. Å andra sidan är de elektroniska inte lika tillförlitliga utan kan diffa väldigt mycket. 38 är ju som sagt sjukligt lågt...
Vi har en sån elektronisk. Sambon blev rekommenderad det för några år sedan för att hålla koll på sitt höga blodtryck. Vet att dom inte är 100 tillförlitliga. När jag mäter hos bm har ja lite högre... fast då har ja itne mått såhär dåligt heller. Man märker ju skilnadne när man mäter om man mår bra eller inte. Va ska undertrycket ligga på??
Oooops, detta var ju under "Vänta barn" - jag hör inte hemma här men har skrivit lite ändå.....
ja men herrrgud :D skriv ändå!! :D ja visste itne vart ja skulel lägga den, så ja la den här eftersom mitt låga blodtryck mycket beror på att jag väntar barn
jag ahr haft 3 stycken elektroniska mätare.
den ena kunde jag få såna väden med 84/38 osv....den var inte s överdrivet tillförlitlig. men den var från braun så märket var ju bra.
sen en från rusta för 200 kr och den visade galet så den lämnade vi tillbaka.
sen hade jag en omron (men en person som avr övervitkgi testade den så den typ sprack)och den satte man på överarmen och pumpade själv, men halvelektronisk.
jag tror att den visade mer riktiga värden än dom som man skulle ha på armleden (dessutom är det svårare att hålla den rätt om man ahr den på armleden)
så nu har jag köpt en helautomatisk för överarmen, en citizien och den verkar visa korrekt och likadant på alla människor när dom är här och testar.
Sen åker ju blodtrycket bergochdalbana beoende på om man är stressad/nervös eller lugn...
de som är mekaniska tror jag inte mätare lika exakt som när man lyssnar med örat, för dom brukar börja mäta lite senare när pulsen börjat...
om pulsen börjar slå vid 100 (som jag känner) så kanske dom börjar pipa vid 94...
om jag känner att det slutar dunka vid 60, så slutar de pipa vid 53 typ.
men inte så stora skillnader.
visst är det små felmarginaler, men det brukar inte diffa mer än 8 typ.
så om en person har högt blodtryck har det synnts på alla dessa blajiga mätare och de ordentliga mätarna.
ingen brukar visa 150/100 fast man egentligen har ett tryck på 120/65
däremot kan de visa då 155/105 eller 130/70 osv, såna felmarginaler....
min kompis har alltid 150/100 i snitt och det har hon haft på två stycken olika som jag har. altså har hon högt blodtryck, inget tvivel om saken
många brukar också ha lägre tryck hemma än på sjukhus, och säger man då (när man kommer till läkaren och har ett mycket högre tryck) att man har en egen mätare säga alla typ "amen dom stämmer inte"
men sen så stressar många upp sig när dom går till läkaren.
sorey blev lite OT..men kom in på det här med hemmamäater hahaha mitt område
tog blodtrycket på FL i torsdag 85/40
efter en liten promenad
så jAG mår skit .
muskelvärk/ont i benen
gick upp för att äta frukost fick gå och lägga mig igen
KOM UPP UR SÄNGEN VID 11.30 i dag
Mitt normala är ca 90/60
Har testad medicin (allergisk)
fick massa besvär av dessa + att det inte hjälpte