Jag har alltid haft knasig mage med mkt gaser, magknip och stressmage.
På sista tiden (senaste månaderna) har min magknip/stressmage flyttat sig ned över tarmarna istället för uppe i mellangärdet där det brukar vara.
Samtidigt började jag oxå upptäcka slem i avföringen, inga mängder eller enbart slem utan mer blandad med avföringen. Klart att läskiga saker som cancer och annat passerat mitt huvud men jag läste lite om en diagnos jag fick för några år sedan "coron irritable" (irriterad tarm) och vid sämre dagar av dessa kan slem vara med i avföringen.
Tarmen är irriterad och producerar slem för att skydda sig. Likaså att antalet toalettbesök kan öka. förr kunde det hända att jag gick max 2ggr/vecka, under den senaste tiden med bråkig mage har det hänt att jag fått gått 5ggr på samma dag - det hör oxå coron irritable till.
Detta lugnade mig och verkar troligt.
Jag har precis bytt jobb, till ett där jag inte trivs, jag har två barn och slits mellan alla måsten och viljor och detta under de få timmar som dygnet har. Det är nog stressmage.
För flera år sedan brakade magen ihop helt coh då kom det enbart slem. Precis som ni beskriver, en sträng eller klump. Det visade sig att jag efter 2st kraftiga penicilinkurer fått laktosintollerans. När jag uteslöt alla mjölkprodukter kunde tarmarna läka under en tid coh sen tålde jag mjölk igen.
Bra att du tog tag saken och bokade läkartid. låt oss veta vad han sa!
/