• Anonym (Orolig)

Slem i avföringen.

Finns det någon här som haft som jag nämligen slem i avföringen?? Gick ni till en läkare och vad visade det sig att det var för någonting? Fyyyy, är så himla orolig. Ska till en kirurg och kolla upp grejerna. Hoppas inte det är något farligt..

• Svar på tråden Slem i avföringen.
  • Anonym (Orolig)

Hej vännen! Ja nu måste vi våga gå till rumpdoktorn. Den där manliga sjuksköterskan var lite försiktig och sa "doktorn måste kanske titta dig i stjärten..". Och då sa jag "Öööö, ja hela vägen upp till halsen eller??" Och det svarade han inte på :) men jag tror ändå inte det är så farligt. Vad har vi för något val?? Det går bra ska du se!

• Anonym ((tips))

Jag har gjort rektoskopi! Efter MYCKET besvär med tarmen! För mig var det inte bara slem det kom blod också! Jag var jätte orolig! Rektoskopin hade jag hört av massor av folk att det är inget farligt alls, så för de allra flesta är det bara lite obehagskänsla för stunden! Jag är opererad för endometerios i bukväggen mellan tarm och slidvägg, så för mig känndes det lite smärta! Han kunde inte se något konstigt och han tog även något prov har jag för mig, men det var inget konstigt eller cancer!

Jag har även gjort colloskopi för någr. år sen. Begär eller rättare sagt kräv smärtstillande från börjar så ska det inte vara så farligt. På mig testade de först om jag klarade utan!? Det gjorde jag inte!!! De matar en liten kamera längs tarmsystemet, så man kan se insidan av tarmen. Det är faktiskt inte så farligt, det är bara den första "kröken" som kameran skall igenom som känns, men som sagt var kräv smärtstillande från början!

Jag slutade helt med mjölkprodukter, vetemjöl, socker och jäst i fyra månader! Magen har nu blivit mycket bättre, inget slem el blod! Är väldigt känslig för mat, dock blir trög om jag äter för mycket mjölmat. Har ätergått lite till vanl. mat men tänker noga på vad jag äter!

• Anonym

Hej!

Har du varit hos doktorn ännu?
    Själv ska jag ringa idag....
    Hörde med sjukvårdsupplysningen igår,hon jag pratde med trodde att det rörde sig om hemorrojder..eftersom det ibland gör ont vid avföring och kommer lite färskt blod.
    Men det har det inte gjort nu å minst en månad.
    Hon sa att har man hemorrojder,som är vanligt att få efter förlossning så kan det förekomma slem.

men som sagt..ska kolla upp det ändå så man vet helt säkert.

• Anonym (Orolig)

Hej!

Nej jag har inte fått tid förens den 18/12. Jag börjar oroa mig för vad dom ska göra.. eller jag är rädd att dom ska säga att dom vill göra en gastroskopi också. Då dör jag! Fats mest rätt är jag för vad dom ska hitta. Tänk om man har cancer liksom?! Jag har inte haft något mer slem men däremot så blödde jag ganska mycket igår. Tror det är hemorojderna som spökar. Fasen vad fräsch man känner sig när man sitter här och snackar slem och hemorojder. Det låter ju nästan som att man är pensionär och helt förstörd. Vad bra att du går och söker för dina besvär!! Låt mig veta sedan vad läkaren sa är du snäll. Lycka till!

• Anonym

Haha ja gud vad äcklig man är egentligen som sitter å pratar om sånt här
    Men det är så skönt att man inte är ensam om detta.
    ick tag på vårdcentralen och ska dit 10.20 imorrn....nervös!
    Men det käns lite som om dom inte kan göra så mycket där,men än att kika och pilla lite kanske..usch det räcker gott och väl det!
    Ska ialla fall få träffa doktorn där...slåt vad om att det är en man....då springer jag därifrån.
    Vet att det är deras jobb men ändå..tycker det är skitjobbigt att behöva visa upp mig där bak för någon.

Hon jag pratade med där trodde också att det kunde röra sig om hemorrojder..men jag tycker att jag har mer symtom så jag tror att visst det är säkert hemorrojder..men det är säkert nåt mer också.
    Nåja..ingen ide att spekulera..imorrn är det dags ialla fall..hua!
    Skriver när jag varti där och berättar.

• Anonym

Hallå!

Nu har jag varit hos doktorn på vårdecentralen.
    Fick förklara mina problem och hon lyssnade på lungor,hjärta och aånt,tog blodtryck.
    Sen fick jag ta en himla massa blodprov,tror det var 6 rör dom tog för att ta olika tester och värden.
    Sen så måste jag tillbaka dit den 8:e december för att undersöka tarmen
    Fick med mig hem en liten tub med laxeringsmedel typ som jag ska spruta in så att nederdelen är helt tömd.
    Sen kommer dom föra in ett hemskt rör som "bara" är ca 20 cm.
    Har lust att springa iväg och gömma mig nånstans och aldrig mer komma fram typ.

Skulle proverna visa nåt jätteallvarligt så skulle hon höra av sig innan den 8:e..så nu kommer man ju gå och oroa sig för att hon ska ringa!

Trevlig var hon ialla fall så det känns bra.
    Skönt att slippa ha en manlig doktor!

• Phantera

Min yngsta dotter (10½ mån) har varit jättetrög i magen. Bajset var hårt, hårda små pluttar och ibland (oftast) så var det slem mellan dem, som lixom höll ihop dem.
    Eftersom vi misstänkte komjölksproteinallergi så har vi diskuterat bajset lite med hennes barnläkare och då frågade jag om slemmet. Det är kroppens sätt att göra det lättare för det hårda bajset att ta sig fram, utan att "skada" ngt där inne. Typ. Som glidmedel kan man säga.

Hoppas det inte är ngn fara med dig!
    Lycka till!

~♡ Denise ღ Daniela ♡~
  • Anonym (sjuksyster)

Ni som är oroliga inför tarmundersökningar..jag har inte själv gjort någon, men jag har varit på praktik på en kiravdelning där de gör rectoscopier o gastron.. Trots att läkarna e män behöver ni inte vara oroliga för de ser MASSOR av bakar o ändtarmar varje vecka, för dem är det liksom mest bara en sak, inget personligt eller intimt. Jag kan berätta att ett flertal av patienterna pruttade under undersökningen, och läkarna höjde inte ens ögonbrynen fast än de stod där med näsan i baken.. Så ta det lugnt bara så går det nog bra! Dessutom tror jag att det är fler än man tror som går på såna här undersökningar, men det är ju inget man riktit pratar så högt om..

• Anonym (Orolig)

Anonym: Usch, inatt kunde jag inte somna utan låg och tänkte på allt hemskt dom säkert kommer att hitta när dom ska rekta mig. Ja, 20cm känns nog alldeles säkert.. precis det som jag ska göra den 18 december. Fy fasen säger jag bara. Men vi får hålla tummarna för varandra och jag tror ändå inte, trots min dödsångest, att det kommer vara något allvarligt. *Hoppas*!!

Sjuksyrran: Jag vet, har jobbat på både kirurgavdelningar och akutmottagningar själv och har också varit med och hjälpt läkarna att rektoskopera patienter.. men vad sjutton hjälper det när man själv ligger där med baken i vädret. Och jag är helt övertygad om att läkaren kommer vara ögongodis och att jag kommer att fisa honom i ansiktet så att peruken trillar av.. :) Nej fy vad hemskt det här känns. Man tycker ju inte att det är konstigt om en patient råkar släppa väder men när jag själv kommer att göra det så är det inte lika avslappnat.. Tack ändå för ditt vänliga svar!!!

• Anonym (fickor)

Anonym (van)

Vet du du har räddat mig då jag har uteslutit laktos. har vidflertalet tillfällen åkt in i år akut för magen jag har konstaterat fickor på tarmen som spökar. Har fått då både flagyl o ciprofoxacin då o i måndags så köpte jag laktosfri mjölk o mitt slemm har blivit bättre o magen med. Men efter denna kur så svider det o bränner i hela magen ut i sidan under revbenet. Har ätit omeraprasol eller vad dom heter o tänker göra det i 2 veckor annars om det blir bra så får jag ringa doktorn.  Hur lång tid tog det innan du kunde börja med laktos igen?

Till er som är oroliga för det här med magen o undersökningar vill jag bara säga jag har gjort en tjocktarmsröngen tror det heter endoskopi o jag var jätteorolig o nervös inför detta men det gick mycke bättre än vad jag trodde.  Det var inte så farligt.

Förra gången när jag var in med magen då sa jag att jag hade gult slem men dom sa att det var för tarmen var irreteraad. O där med basta. Såg att någon hade frågat om det!

Ha de alla o sköt om era magar o lycka till med allt!

• Anonym (van)

Anonym (fickor): glad att kunna hjälpa någon.
    Jag höll mig borta - tokborta(!!!) från laktos i 5 mån. Då fanns det bara mjölkfritt margarin i kyldisken, utveckligen har verkligen gått frammåt.
    Jag hade läst att de ibland har laktos i medicin-tabletter. Jag skulle få en penicilinkur å frågade då läkaren om de tabletterna innehöll laktos.
    - hur så?
    Så berättade jag och han valde att sätta mig på laktosbelastning. Jag blev jätträdd. Om jag blev så SJUK som jag blev då jag tog honung från samma burk som min pappa brukar bre sina smörgåsar med (Dvs det fanns små små små smörrester i honungen som jag reagerade på) hur sjuk skulle jag då inte bli efter att ha druckigt 1L lakots!? *RÄDD*

Men det gick såååå bra!!!! Ingenting hände. JAg var övertygad att jag skulle dö - minst

Det första jag gjorde därefter var att äta en kexchoklad

• Anonym (Orolig)

Ja nu börjar det närma sig. Ska ju snart till kirurgen. Är inte speciellt nervös för det idag.. men det där svänger ganska mycket. Ibland är jag helt övertygad om att det är något riktigt galet med magen. Fy fasen vad otrevligt med den där staven 20 cm upp i tarmen. Usch!! Ja ja, det är bara å göra det, inegt att göra åt. Har jag fixat att föda så ska jag väl klara detta med!

• Anonym (Done that!)

TS!
    Var verkligen inte orolig! Du kommer att få lite lugnande och du ligger inte med baken i vädret. *ler*
    Du kommer att vara helt täckt och ligger på sidan med baken mot läkaren som inte har händerna vid din bak alls. Han kommer att styra kameran med båda händerna. Det känns inte alls nästan.
    Det kan kännas som lite då de "sprutar" upp lite luft för att se bättre. Det känns inte värre än lite magknip då man i vanliga fall skulle vilja fisa. (hihi, vad konstigt det känns att skriva detta).
    Du kan själv se allt på monitorn och det är faktiskt rätt häftigt hur det ser ut. Det lugnande medlet kan göra att du inte minns så mycket efteråt- Det går väldigt snabbt ur kroppen.
    Kan kännas bra att ha med dig någon.

Jag var jättenojjig innan min undersökning. Nu skulle jag inte tänka två ggr över det.

LYCKA TILL GUMMAN!
    Det kommer att gå överraskande bra!

• Anonym

Hejsan vännen!

Nu har jag varit iväg och fått ett plaströr i rumpan!
    Det var faktiskt inte så farligt..det som var mest obehagligt var när läkaren var tvungen att suga ut lite avföring som skymde sikten så att säga.
    Hon sprutade även in luft men det var inget farligt.
    Det som jag dock fasar för var att de hittade blod i mitt avföringsprov!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Så nu är jag övertygad om att jag har cancer och ska dö såklart.
    Även om läkaren inte nämde nåt om det.
    Det hon kunde såg bra ut sa hon....MEN...jag fick remiss till sjukhuset så i början på nästa år ska jag dit och göra den hemskaste undersökningen av alla....då en hel jävla slang ska in!
    FY FAN.

Jag är dock glad att jag får kolla upp det ordentligt,men nu är jag livrädd för att det ska va cancer.
    Honsa att blod i avföringen kan bero på många saker..att man t ex haft nåt litet sår just när man tog provet eller så.
    Men för säkerhet skull ville hon att jag skulle undersökas ordentligt.
    Man tackar.

Får försöka förtränga detta under julen på nåt sätt.
    GUD VAD JOBBIGT.

• Anonym

Hej på dig!

Har du varit på sjukhuset och gjort undersökningen ännu?
    Gick det bra????

• Elis är min kärlek

Hej på er!

Tänkte blotta min person nu sitället för att vara anonym. Det är alltså jag "trådstartaren".

Anonym: Jag var hos läkaren igår, hos en kirurg. Han klämde och kände på magen och han sa "inga knölar"... Sedan fick jag lägga mig på sidan och dra ner brallorna. Sedan gjorde dom en rektoskopi. Det var ju absolut inte det skönaste man upplevt precis men samtidigt så var det ju snabbt avklarat. Han kollade 15cm upp i ändtarmen och sa att allt såg bra ut! Nu kan jag slappna av. Läkaren sa att jag säkerligen kommer att se slem och kanske blod igen men att jag då inte behöver bli rädd. Antagligen har jag väl lite colon irritable. Nu vet jag och det känns bra. Alla människor har ju slem i avföringen bara det att inte alla ser det pga av att man har olika mycket olika gånger.

Hur har det gått för dig sedan sist? Är du bättre?? Hoppas det!! Har provsvaren kommit och vad har dom sagt?

• Anonym

Hej hej!

Vad skönt att undersökningen är över för dig och att det gick bra!

För mig känns det bättre..behöver inte gå på toaletten lika ofta och så längre...däremot så har jag fortfarande en del slem.
    Har fått göra massor med avföringsprover utöver det som påvisade blod, men har ännu inte hört nåt från vårdcentralen så jag vet inte om det inte var nåt eller om proverna dröjer.
    De skulle leta om det fanns bakterier.

Vad skönt för dig att du slipper genomgå den hemska undersökningen som jag måste göra!
    PÅ vårdcentralen då hon gjorde rektoskopi så sa hon ju att allt såg bra ut men hon sa att det kan ju finnas en möjlighet att det kan vara nåt längre in, därför måste jag göra den andra undersökningen..eller inte måste men hon rådde mig till det.

Så det är bara att bita ihop!

• Elis är min kärlek

Anonym:

Hej igen!

Men jag hade ju också blod i avföringen vid ett tillfälle. De tre andra proverna var utan anmärkning. Enl. min kirurg så behöver man inte alls bli speciellt orolig för vare sig slem eller lite blod vid enstaka tillfällen. Det lät på honom som att man kan ha slem ibland och speciellt om man som jag stressar mycket och kanske har lite irriterad tarm. Fast det är klart att det bästa vore ju om dom hade kollat mig hela vägen också med en coloskopi. Eftersom min läkare inte tyckte att det behövdes så får jag väl lita på honom.

Du ska se att det går bra!!! Du kan väl skriva och berätta hur du mår och hur det gick med undersökningen? Min kirurg som för övringt är en känd och duktig sådan sa att den typen av cancer som du och jag är rädda för knappt påvisas hos oss som är under 60>40år. Vi behöver nog inte vara oroliga!!!

Många kramar från mig!

Svar på tråden Slem i avföringen.