Du måste logga in för att svara i en tråd.

• NinaMariaC

utgångsdatum på ägg

Kan man använda ägg som har gått ut den 15/11..?

• Svar på tråden utgångsdatum på ägg
  • Lejlej

lägg dem i en skål med vatten, om de flyter så nej (eller var det tvärtom) nån annan som vet

Mamma till Isak 0304 och Olivia 0509
  • Gisse the one and only

Nej det kan du oftast inte. Ägg håller ca en månad från de plockas och framår, så det innebär att dina ägg är en vecka för gamla. Knäck ett ägg i ett glas och titta och lukta på ägget, man blir duktigt sjuk i magen av gamla ägg.

Stryk mig medhårs....annars
  • Ronja80

Ägg luktar när de blir dåliga... jag använder dem även fast datumet har gått ut och det ibland med några veckor. Har aldrig blivit dålig.

• Oliwa

Ja det kan du. Men knäck dem ett och ett och lukta på dom om du är osäker.

• NinaMariaC

Ok, jag knäckte dem men dem luktar inte och ser inte dåliga ut så då kan jag alltså använda dem..

• Oliwa

Vill bara flika in att man använder flera månader gamla ägg, tex på båtar. Då vänder man dom i och för sig vilket jag antar att inte TS har gjort.

• Oliwa

Gör du det, du får skylla på mig om du bli dålig..

• NinaMariaC

Oliwa

vad menar du med vänder?

• Gisse the one and only

Okej jag backar lite

Förvarar man äggen i kylskåpet så har de mycket lång hållbarhet. För att kontrollera åldern på ägget man tog ur kylskåpet finns det flera knep att använda sig av. Ett färskt ägg sjunker när man lägger det i ett glas vatten, medan det gamla ägget flyter. Det beror på att luftblåsan som finns i äggets trubbiga ände ökar i storlek när ägget åldras. Slår man upp ett färskt ägg i stekpannan är gulan hög och vitan sammanhållande. I ett gammalt ägg blir vitan vattenliknande och flyter ut i stekpannan. Det beror på att den tjocka vitan bryts ner när ägget lagras. Äggulan i ett gammalt ägg flyter också ut mer p.g.a. att det membran som omger gulan blir svagare med tiden och håller inte ihop gulan på samma sätt.

• Bluescreen

Anledningen till det ganska korta bäst före-datumet på ägg är risken för salmonella, att det tar en viss tid för salmonellan att utvecklas i äggen. I Sverige testas dock höns regelbundet just mot salmonella och andra sjukdomar så riksen att det finns salmonella i är mycket liten. Ändå håller ägg en bra bit längre än vad som står på förpackningen. Slå upp dem i ett glas först och lukta på dem, luktar de konstigt så kan du ju kasta dem, annars är de nog ok! =)

• Nenne 71

Jag har använt ägg två månader efter bäst före. Har gått hur bra som helst. Det STINKER när ägg är dåliga!

Lejlej

Är inte det att kolla om dom är kokta eller inte?

• Gisse the one and only

Ett färskt ägg sjunker när man lägger det i ett glas vatten, medan det gamla ägget flyter.

• tuvan4

Du kan absolut använda äggen! Om de är gamla så luktar dem. Men, förresten, har du haft dem i kylskåpet? Om inte, skulle jag nog inte använda dem. Men i kylen håller de mycket längre än utgångsdatumet.

• NinaMariaC

Tack så mycket! Har använt mig av alla tips ni har sagt och det verkar som att dem är färska ändå

• Lejlej

nenne 71: nä, kolla gisses svar ovan. kokt eller okokt är väl hur de snurrar?

Mamma till Isak 0304 och Olivia 0509
  • Oliwa

Ang vändning:

Jo, om man har ägg med sig på sjön så vänder man dem regelbundet, typ en gång i veckan, dvs vänder hela paketet upp o ner.

Anledningen är nåt med den lilla mängd luft som finns i ägget inte ska vara på samma ställe hela tiden.. Vet inte varför det skulle spela nån roll egentligen, men det här med att vända på ägg är dock vedertaget på sjön och där använder man som sagt äggen läääänge!

• Nenne 71

Lejlej: Gisse måste ha svarat medans jag skrev mitt inlägg. Hade ingen aning om detta test men nu vet jag och ska använda det.

• Euphorbia

När man sparar ägg för att kläcka dom senare så vänder man dom, men inte upp och ner, luftblåsan ska alltid vara uppåt, utan man kan på morgonen tex. ställa ena ändan på ett smörpaket så att dom lutar lite, och så lutar man dom åt andra hållet på kvällen.
    Detta gör man för att embryot inte ska fastna mot skalväggen.

Svar på tråden utgångsdatum på ägg