• Anonym

Erbjudande från Entercard/Swedbank

Har ni fått ett erbjudande från Swedbank genom Entercard om ett mastercard?? Det står en förifylld kreditgräns på 20000:- Står vidare att de tillämpar förenklad kreditprövning. Har något fått detta erbjudande o tackat ja? Hur lång tid tog det innan ni fick kortet? Vet någon vad som menas med förenklad kreditprövning?

OBS!! Det är mina frågor jag vill få svar på och inga inlägg om att man inte ska skaffa kredit osv..

• Svar på tråden Erbjudande från Entercard/Swedbank
  • Anonym

ja jag undrade bara om nån av er blivit erbjuden remembercard? Det ges ut av entercard, men har likadana förmåner som swedbanks kort, dom är snarlika oxå.
    Jag har anmärkningar, men fick kortet, men tackade nej.

• naddiz

TS. Mastercard som du fått erbjudande hem om tillhör Swedbank. Entercard är dotterbolag till Swedbank. 20000 är inte beviljat till dig i kredit utan ungefär den summa som du skulle kunna få beviljat. Det görs en UC efteråt å du får svaret på nån minut om du får det beviljat. Kortet får du hem upptill 1 v efter att det e beställt. Beställt blir det efter Swedbank har fått din underskrift.

Du kan ansöka antingen genom att skicka in erbjudandet eller via Swedbanks kontor, telefonbank eller internetbank. Det var nog alla svar...?

• Anonym

tack för svaren Naddiz!

Kollade lite i min gamla lagbok.. Att det är just 20000 är för att det är halva basbeloppet och vid kredit på halva basbeloppet eller mindre så har kreditgivaren rätt att bara göra en förenklad kreditprövning. Detta enligt konsumentkreditlagen.

• naddiz

ts - ja det var så lite så. Förenklad kreditprövning görs även på kunder som har fått ett erbjudande med 10000:- pga att det helt enkelt görs i ett annat system än man vanligtvis gör en UC. Skillnaden mellan 10000 och 20000 på krediterna är bara baserat på vad du kan tänkas vilja ha/klara av.

• Anonym

En förenklad kreditupplysning fungerar såhär:

Man kollar BARA på antal betalningsanm och på skuldsaldo hos kronofogden.
    Då genereras ingen omfrågandekopia så även om ni tror att det inte görs en upplysning så jo det görs det.

Konstigt att vissa tror ännu att om det inte syns så finns det inte...

Och de upplysningarna görs inte "i ett annat system..."

• Anonym

Tack för alla era svar!

Det stod nämligen att man genom att skriva under så försäkrade man att man inte hade bet.anm. och en inkomst över 100000:-

Så jag förstår ju att de måste kolla upp det, men som jag fattar det så kollar det det men de gör ingen full UC. Har jag fattat rätt då?

• naddiz

haha jo görs på ett annat sätt än vanlig UC, så man kan säga att de görs i ett annat system. Naturligtvis skickas den till upplysningscentralen.

(tyckte d var enkelt sätt att förklara på men tydligen inte för alla)

• Anonym

nej det är ju inte korrekt alls att säga att den görs i ett annat system (alla upplysningar som banker gör görs alltid i samma system) och gör man något för enkelt så blir det tydligen fel.

• Fru Kirta

Jag har ett sånt kort, tog ett par veckor att få det. Jättebra att ha som reservkort (behövde det tex i Kastrup i höstas, när jag fick betala excess baggage (surt, men glad att jag hade kortet, eftersom det var ganska mycket...). Funkar bra, om man har koll och betalar av hela de använda summan när fakturan kommer. Att dela upp blir dyrt!

• Anonym

Jag fick kortet i måndags så det tog exakt en vecka från att jag skickade in blanketten tills kortet kom.

Tack alla som har svarat

• Blåa Smurfen

jobbar på swedbank, det tar ca. 4 dagar innan du får kortet.

har själv ett sådant så jag kan rek. det varmt.

• Anonym

Blåa smurfen, är ett rememberkort en nackdel?

• Anonym

Nappade på erbjudandet från Entercard och dom tog ingen UC. första gången i mitt liv jag slipper. varför??
    någon som vet??

• Blåa Smurfen

all Uc går ej ut till kund, vi kan kolla kunder utan att du får en förfrågan...

• Anonym

trodde man var tvungen att meddelas när UC är tagen..
    okej hade väl fel..

Svar på tråden Erbjudande från Entercard/Swedbank