• Kalinka

    En historia om ett änglabarn som lever vidare

    Jag har förstått att det är en del anhöriga som inte vet riktigt hur de ska förhålla sig till att prata om ett änglabarn med sina barn och inom släkten.

    Därför tänkte jag att om min historia kan hjälpa någon så vill jag gärna berätta den.

    Min kusin Andreas dog i cancer knappt fem år gammal, innan jag föddes. Han var då svårt handikappad sedan födseln.

    Ända sedan vi var små har min mamma pratat om Andreas med oss. Trots att jag aldrig träffat honom så har jag fått veta väldigt mycket om vad det var för fel på honom, hur han var, vad han dog av. Och varje gång som vi har varit på släktens kyrkogård har vi alltid varit till hans grav och sett till att det sett fint ut, och så har vi pratat särskilt mycket om honom. För mig har det alltid kännts helt naturligt att han var min kusin, och han har alltid haft en plats i släkten. Vi har sett många kort på honom, som finns framme hos mormor precis som på alla hennes andra barnbarn.

    Idag när jag är vuxen så känns det väldigt fint att så länge vi, hans syskon och kusiner lever, så lever han hos oss och i våra tankar. Vi glömmer honom inte, och jag tycker att det är en mycket värdefull erfarenhet idag, när jag är vuxen, att ha fått veta så mycket om honom redan när jag var barn. Det har aldrig känts skrämmande utan bara naturligt.

  • Svar på tråden En historia om ett änglabarn som lever vidare
  • sladdenskåne

    Det är precis så det ska vara....Man vill föralltid att ens älskade lilla ska bli ihågkommen...Därför känns det så viktigt för mig att hela tiden få berätta att jag har tre barn...Härhemma har vi foto på vår lillkille i alla rummen vi har valt att ha flygplan och rosor med...å här hemma finns det plötsligt en massa flygplan..Det som gör så ont är när här har kommit hem ngn och de inte ens har sagt ngt om honom , inte ens tittat på honom....Det ser ut som om han sover , vilket han också gör.....Men jag pratar om honom lika mycket som jag gör om mina levande barn.............Döden är svår att förstå och ännu svårare om man inte har varit i närheten.

  • tjenixis

    Kan inte annat än att hålla med, visst vill man att ens änglabarn ska bli ihågkommet och inte gömmas undan, jag har själv foto hemma på vår dotter och jag vet att det berör folk som ser, men det är just det jag vill, hon är vår dotter och kommer alltid att vara...även om hon inte är med oss här på jorden så ska hon ändå ha sin plats...min dotter!

  • Mammatillfem

    Så fint gjort av era föräldrar,att prata,visa foton,hålla honom levande i er familj..alltid,så även ni som föddes efter att han lämnat er,har som minnen nästan av honom..så fint..så det ska vara!

    Min dotter och jag ska prata mkt med de minsta,hennes barn om min son,hennes bror,deras morbror,så han lever vidare i deras minnen.De har träffat honom mkt,men My var bara 10½ månad när han lämnade oss,han bar henne innan,ofta,gladdes åt henne,skojade,allt umgicks,har massor av fina foton på dem tillsammans,som vi satt upp,förstorat,och på honom och hans hund,som My ju ser och pekar på dem och säger "Titta! på morbror,och vovve!" på valpen,som hon träffade ofta,men hon kan ju glömma,så VI ska göra allt så att hon får veta,komma ihåg,se foton,berätta,hur mkt han älskade henne mm..Theodor kommer i håg,han är 3 år,och har mkt fina,glada minnen,morbror var oerhört förtjust i honom,de påminner om varandra som små,många likheter,det visste han,det sade vi,och även Theodor trodde en bild på Emil som tvååring,och film som fyraåring på Emil det trodde han var han själv,men det var morbror..det sade vi till Emil,han log och visste att de är lika,och även i sättet,är Theodor lika Emil,lugn...Han har ju minnen av Emil,bus,skoj,fikan,åkt med honom i sin bil,valpen,alla saker han fått,lek med honom mm..när han fyllde 3 i slutet av juni,var Emil ju dit på kalaset och han fick ett gevär av morbror,som han skulle jaga med,som morbror,och Emil log,skrattade åt hans "pang pang" och sade at det är bara om man jagar älg och rådjur man använder det (plastgevär)...mm
    Så vi pratar,har foton,förstorat mkt nytagna foton från i år,satt upp,pratar,han ÄR med oss,sak vara det och LEVER så verklig han kan med oss,och så ska det vara...en självklarhet.FINNS så,minns!

  • e l s

    så är det för mig- oss, med. jag hade en kusin som dog några år innan jag föddes, hon blev bara 4 år gammal. men ända sen jag var liten har jag fått höra om henne, sett bilder och varit till
    hennes grav. för några veckor sen berättade en lillkusin till mig, hon är bara 8 år, att dom varit till graven o tänt ljus under alla helgona. alla i vår släkt vet om att vi hade en liten tjej som blev en liten ängel bara 4 år gammal :(

Svar på tråden En historia om ett änglabarn som lever vidare