Madrass till spjälsäng på ikea?
Ja, vad kostar en sådan?
Ja, vad kostar en sådan?
det finns olika... kolla på www.ikea.se
Dom har ju olika tjocklekar , med och utan fjädring.
Vi har köpt de med fjädring, de är ca 15 cm tjocka och riktigt sköna.
Jag tror att vi betalade runt 600 kr för den!
Om jag köper resårmadrass, måste jag köpa en bäddmadrass också då?
Vi har ingen bäddmadrass till våra!
Hej!!
Jobbar på barnavd på ikea ja
Skulle rekomendera en skummadrass som är vändbar. ca 150kr
De har en bucklig sida som gör att ifall barnet skulle vända sig el hamna på mage så har det fortfarande möjlighet att syresätta sig för det blir ju liksom inte lika tätt som med en slät madrass!
Resårmadrassen är dock inget jag skulle ha köpt till mitt barn...
Den har vi mest för att konkurera med andra tex hästens. Visst den kommer ju att bli jätterolig att hoppa i när man blir större men jag köper helldre en madrass som är vändbar och som går att tvätta riktigt när en olycka händer!!
Lycka till!!
Risk för att den här frågan är jätteknäpp nu då, men visst ska den buckliga sidan vara neråt? Så det är syre där i "fickorna" som blir? Vi har en vanlig skummadrass nu, men kanske bara ska köpa en bäddmadrass till då? Usch, nu blev jag förvirrad. Är det den vanliga madrassen som är bucklig på ena sidan eller är det bäddmadrassen?
Skummgummimadrassen e bucklig
Det ska faktiskt vara så att den buckliga sidan ska ligga uppåt! Iaf tills barnet kan vända sig själv! Sedan kan man vända..
Den platta sidan e en aning hårdare än den buckiga!
En bäddmadrass e tunn tunn ca ½cm bara,, den funkade ju bra så länge mitt barn låg stilla i sängen men när han började rör på sig blv det bara knöligt! O det e faktiskt så att det sällan händer olyckor medans barnen e väldigt små så det var ett ganska onödigt köp...
Vi har en oval säng (stokke) från b-hus. Den har en refflad sida o en slät. Den ska man därimot ha den släta sidan uppåt då det e att annat skummatrial i denna madrass.
Så jag förstår att du tycker att det e en liten djungel där ute
Det beror ju på hur man bäddar o vad man har för lakan hurvida bäddmadrassen är stilla eller inte?! Vi har dra på lakan som vi drar över hela tjocka resårmadrassen, o bäddmadrassen ligger deffinitivt stilla. Saken är att har man bäddmadrass så slipper man all den här plastade frottén o sånt som alla som har småbarn är besatta av, men som inte alls är skönt att ligga o sova på. Vi har kanske tvättat bäddmadrassen 3-4 ggr totalt under sonens 20 månader, så inte är det ofta det händer olyckor, men när man väl är där... vad gör man då utan bäddmadrass undrar jag?!?! Ni som har skumgummimadrass stoppar ni in den i tvättmaskinen då eller?!? Att skölja av i badkaret lär ju inte bli riktigt rent, eller köper ni en ny!??!
Vi gjorde oxå så med drapå-lakan o det funkade inte!
Men det kan ju bero på att vi har en oval säng!!!
O sedan beror det ju på vad man har för madrass under oxå (hur tjock)
Vi har inte plastad frotté, utan en liknande variant som är köpt i usa som inte blir varm o äcklig att ligga på! Funkar super!!! Men en bäddmadrass e ju inte vattenavisande så händer det en olycka går det ju iaf igeom till madrassen men så klart inte lika mycket!!
När vi tvättar våran madrass gör vi det för hand i badkaret/duschen!!
Har man en skummadrass med bucklor så bör man inte ha bäddmadrass för det tar bort funktionen med buckolorna (luftfickorna)!!!!
Lycka till igen
ja, men då kan man ha vattentätt skydd under bäddmadrassen... då blir man inte svettig o dann.
Mmm... o hur mkt bakterier o skit stannar då inte kvar i skumgummit?!? De varnar ju just för att man inte ska använda såna där badsvampar för att det samlas så mkt skit i de.
Därför tror jag inte det blir renare av att skölja av en skumgummimadrass i badkaret, än att ha en resårmadrass som inte går att tvätta, men att man skyddar den ordentligt. Som du sa, det händer väldigt få olyckor... o aldrig någonsinn har nåt gått igenom vår bäddmadrass. O det där med att hoppa på resårmadrassen... vilken fördom! Har aldrig någonsinn hänt här.
Men alla gör på det sättet de själva tycker är bäst. Jag ger mina rekomendationer men jag tycker det är lite fel att bara klanka ner totalt på det man själv inte använt o tror sig tycka...
Tycker inte att jag klankar ner på andra förmedlar bara vad jag vet o har för kunskaper då jag säljer madrasser till barn!
Det var absolut inte illa menat med att hoppa på madrassen! Har ju nämligen kusiner (tvillingpar) till Theos som gjort de så madrassen gick sönder!...
Tvättar man riktigt så e det ju samma sak som att tvätta i maskin, sedan bör man ju även vädra madrasserna, spec på vintern då det är minus så kvallsterna dör!!!
O åter igen, det var ju inget illa menat med det jag skrev!!!
Vi har en Sultan blunda, 139kr på Ikea... blev mögel i den efter 4mån men vi fick en ny. Så nu vädras den varje dag