Innehåller grönt te koffein eller tein?
Ja precis...
Innehåller grönt te lika mycket uppiggande koffein, eller tein eller vad det nu heter, som "svart" te?
Ja precis...
Innehåller grönt te lika mycket uppiggande koffein, eller tein eller vad det nu heter, som "svart" te?
jag vet inte om det är lika mycket, men det finns tein i grönt te. Rött te däremot innehåller inget tein.
Ingen aning faktiskt. Svart te är ju (enkelt sett) fermenterat grönt te, så nivån borde vara jämförbar.
Å andra sidan är det möjligt att
- tein-halten koncentreras av fermenteringen, eller att
- tein-halten minskar av fermenteringen.
Jag skulle dock tro att det är ungefär samma.
det finns lite mindre tein i grönt te än i svart te. Hur mycket mindre vet jag inte.
Grönt te = ung. hälften av vad svart te innehåller, har jag läst.
Hmm, tydligen hade jag fel:
Te och koffein
Koffein är milt centralstimulerande och ger en uppiggande effekt. Koffein finns både i svart och grönt te, men innehållet beror på den tid som teet får dra, mängden teblad, omrörning och vattnets temperatur. Det finns två till tre gånger mer koffein i kaffe än i te.
www.lipton.nu/lipton-se/05.html
grönt ochsvart te kommer fran samma planta och har lika mycke kofein svart te blir fermenterat och rökt medans grönt te bara torkas
"Det finns lika mycket koffein i grönt te som i svart te. Svart te och grönt te kommer från samma tebuske."
www.latta.nu/ny/kons_frag_set.asp&search=&from=
lokisse hann före
yääähh snabb som en fiskpinne slog jag till!!
När jag säger "rött te" så menar jag naturligtvis Rooibos, vilket inte kommer från teplantan, utan från en afrikansk buske
Och tein är exakt samma sak som koffein, men benämns tein eftersom det finns i teplantn.
(jag har botaniserat lite på wikipedia)
Jag hittade inget om mängden tein, men jag vet att jag har läst det någonstans. Jag är nästan säker på att det är mindre tein i grönt te än i svart te.