Innehåller grönt te koffein eller tein?
jag vet inte om det är lika mycket, men det finns tein i grönt te. Rött te däremot innehåller inget tein.
jag vet inte om det är lika mycket, men det finns tein i grönt te. Rött te däremot innehåller inget tein.
När jag säger "rött te" så menar jag naturligtvis Rooibos, vilket inte kommer från teplantan, utan från en afrikansk buske
Och tein är exakt samma sak som koffein, men benämns tein eftersom det finns i teplantn.
(jag har botaniserat lite på wikipedia)
Jag hittade inget om mängden tein, men jag vet att jag har läst det någonstans. Jag är nästan säker på att det är mindre tein i grönt te än i svart te.
ha ha, det sket sig med min mindre-tein-i-grönt-te-teori..
Jag tyckte ju att det lät så logiskt att det skulle bli mer koncentrerat i svart te eftersom det är torkat och alltså mer blad på mindre yta så att säga..
Enligt den här tabellen på sv.wikipedia.org/wiki/Koffein ska det visserligen vara dubbelt så mycket koffein (tein) i svart te. Men det beror kanske på att man använder olika mycket teblad.
Koffeinmängden i olika födoämnen
Födoämne Koffeinhalt Portionsstorlek Koffeinmängd i en normalportion
Vanligt starkt kaffe 800 mg/l Kopp, 15 cl 120 mg
Koffeintabletter (apotekets) 100 mg/styck 1 tablett 100 mg
Svart Te 400 mg/l Kopp, 20 cl 80 mg
Svagt kaffe 400 mg/l Kopp, 15 cl 60 mg
Grönt Te 200 mg/l Kopp, 20 cl 40 mg
Jag håller mig till rooibos med vaniljsmak så slipper jag fundera
Men visst ger svart te färgade tänder? Och borde inte i så fall grönt te ge mindre färg på tänderna?
LAA: Fniss, så det är DÄRFÖR de är gröna!?!? Jag som trodde de bara hade ett hälsosamt lager mögel