Inlägg från: Hädvigg |Visa alla inlägg
  • Hädvigg

Innehåller grönt te koffein eller tein?

det finns lite mindre tein i grönt te än i svart te. Hur mycket mindre vet jag inte.

• Hädvigg

Hmm, tydligen hade jag fel:

Te och koffein
    Koffein är milt centralstimulerande och ger en uppiggande effekt. Koffein finns både i svart och grönt te, men innehållet beror på den tid som teet får dra, mängden teblad, omrörning och vattnets temperatur. Det finns två till tre gånger mer koffein i kaffe än i te.

www.lipton.nu/lipton-se/05.html

• Hädvigg

nyssel
    Jag hade också för mig att det var mindre i grönt te. Är det bara för att det ska vara så hälsosamt på andra sätt, att man får för sig att det är mindre koffein också?

lokisse

• Hädvigg

nyssel
    ja, det är väl tebladens koffeinhalt som egentligen räknas? Man kan ju dricka jättesvagt svart te också om man vill, då blir det också lägre koffeinhalt.

• Hädvigg

LAA
    Enligt den tabellen ska det finnas mycket mindre i grönt te. I'm confused...

Hade aldigt tänkt på att det finns koffein i choklad också!

• Hädvigg

Ah, men de säger också:

"The amount of caffeine in coffee and tea varies widely, depending on whether they're brewed or instant, weak or strong."

så då blir det samma sak, använder man en mindre mängd teblad (som man tydligen gör med grönt te?), så blir koffeinhalten lägre.

• Hädvigg

lokisse

Jag menar den andra tabellen, som LAA hänvisar till.

• Hädvigg

laa

öh, jag tyckte att jag nyss läste att garvsyror i te var en myt.
    kanske måste kolla det också...

Svar på tråden Innehåller grönt te koffein eller tein?