• Bisquit

God varm dryck till jul??

Hej!
    På julafton ska hela familjen samlas som vanligt. Och vi brukar alltid ha glögg som "välkomst" dricka.
    Men glögg är ju så sött och dessutom så dricker vi "alltid" det till kalle, när vi äter nötter, russin, godis osv.

Så nu undrar jag om det är nån som har nått smarrigt recept på välkomstdricka?
    Helst juligt...

Mvh G

• Svar på tråden God varm dryck till jul??
  • Eli

Tänk på att det finns så många olika glöggsorter! Man kanske kan ha två glöggtillfällen? Blossa03 med pomerans bl.a. (starkvinsglögg) är supersupergod tycker jag! Dessutom är flaskan snygg...

Du kanske kan ta någon spännande kryddad vitvinsglögg då?

Mvh,
    Eli

• Eli

Sorry, blossa 03 är slut. Blossa 04 säljs i begränsad upplaga. Den vet jag dock inget om.

Jag har dock hört talas om att man i vissa länder serverar varm cider. Fast hur det smakar har jag ingen aning om och kan tyvärr inte ta reda på det eftersom jag är gravid.

Mvh,
    Eli

• Tess76

Glüwine (har inte den blekaste aning om hur det stavas) är väl ett alternativ till glögg. Har inte provat det själv, men jag vet att man dricker det varmt på jul

• heleneuz

kanelia!
    jag skulle gärna vilja ha recept på äggtoddy om du har??

• Tess76

Jag hittade ett recept (det verkar dock nästan lika sött som glögg?)

Glühwein
    8-10 glas

1 fl rött vin
    1 apelsin
    20 kryddnejlikor
    1 vaniljstång
    socker

Häll rödvinet i en kastrull. Stick in nejlikorna i apelsinen och lägg den och vaniljstången (uppskuren på längden) i kastrullen. Värm upp och låt dra en stund. Smaka av med socker efter smak. Servera varm.

• Bisquit

Tackar för alla svar!!
    Glywein ( stavning??) har jag provat, smakade ganska mycket som glögg.
    Äggtoddy dricker inte jag, men jag kan säkert övertala de andra...

Och supertack för länken här ska "botaniseras".

Och 03:an har jag hört ska vara supergod, men tyvärr så är den ju slut. Hoppas på 04:an då.. *ler*

Ps, om ni har glögg så prova att förvara den minst ett år. den blir bara godare och godare ju längre den får stå. Den fräna smaken försvinner...

Mvh G

• Sassafrass

Min favorit är varm kryddad cider. Godast på astrakan eller annan cider som inte är så söt tycker jag. Värm cidern i en kastrull, tillsätt socker och smaka av så att det blir lagom sött. Lägg i kryddnejlikor och hel kanel (man kan även lägga i annat som t.ex hel kardemumma). Låt det hela sjuda och bli ordentligt varmt. Sila, häll upp och njut.

• bambigirl

Varm saft är ju jättegott. Fick jag alltid efter pulkaåkning hos farmor då jag var liten...

Svar på tråden God varm dryck till jul??