• Bisquit

God varm dryck till jul??

Hej!
    På julafton ska hela familjen samlas som vanligt. Och vi brukar alltid ha glögg som "välkomst" dricka.
    Men glögg är ju så sött och dessutom så dricker vi "alltid" det till kalle, när vi äter nötter, russin, godis osv.

Så nu undrar jag om det är nån som har nått smarrigt recept på välkomstdricka?
    Helst juligt...

Mvh G

• Svar på tråden God varm dryck till jul??
  • kanelia

Här är ett, brukar dock inte hälla i riktigt så mkt vatten..

ÄGGTODDY

4 personer

1 dl socker
    1 ½ dl rom, cognac eller whisky
    1 liter kokande vatten
    3 äggulor
    ev citron

Vispa äggulorna och sockret till vitt skum.
    Fördela äggmassan i 4 höga glas. Häll i spriten och ev en citronskiva i varje glas
    Häll över 2 ½ dl kokande vatten i varje glas och servera omedelbart.

sedan finns det ett på amerikans äggtoddy på:
    www.tasteline.se/recipe/showRecipe.asp&lngRID=3170&tlfo=0

Och så har vi den barnvänliga där man byter ut rom/whiskey mot saften av en pressad apelsin och lite lite vatten!

• millface

Åååå då hade jag absolut köpt "varm och kall".

Det är ett jättegott äppelvin som man kan värma eller dricka kallt sm det är.
    Rekommenderas verkligen!

• Pokemon

Jag brukar värma äppeljos, det blir gott. Alkoholfritt dessutom

• Maggisen

Systemets "varm och kall" från Kivik är snuskigt god! Prova!

• Ribbed

Glühwein ska inte smaka som glögg. Det ska innehålla betydligt mindre socker!
    /Ribbed

• Tossan79

Kanske någon redan nämnt det, men varm svartavinbärssaft är gott!

• Ribbed

Tossan79! Jag fortsätter på ditt tips!

Gör en god alkoholfri glögg för alla gravida och barn med svartvinbärssaft.
    Blanda saften som vanligt. Tillsätt en förpackning med glöggkryddor (tillsätt ev en extra kanelstång samt några nejlikor) samt socker efter behag. Kan vara gott med lite pressad apelsin i när glöggen är klar. Det förhöjer pomeransen i glöggkryddorna! Men tillsätt inte ev apelsinsaft innan du har kokat klart.

Låt koka långsamt i ca 15-30 minuter. Låt den gärna stå med kryddorna ett tag innan du silar den.

Super gott
    /Ribbed

• kanelia

Jag ska nog testa att göra sån svartvinbärsglögg fast på sån där måltidsdryck i tetra.. kan nog bli gott.. Tycker saftglöggen är så dundrans söt!

• Tossan79

Varm mjölk kan också kryddas som glögg förresten, det brukar uppskattas av ban, och många vuxna också för den delen - tex efter en skidtur!

• Linda1976

Varm&Kall finns även i alkoholfri variant och heter då Äppelbrygd (från början hette båda sorterna varm&kall, undrar varför de bytte...) Jag drack den första gången julen 2000 hos min svägesrska i Simrishamn och då var den alldeles ny! Mycket god!!

Svar på tråden God varm dryck till jul??