• Anonym (lilla jag)

blåmärken på bebis

visste inte vilken tråd jag ska skriva detta i, så jag tog denna.

våran dotter är 6 mån. kan ej krypa men snurrar runt o cirkulerar runt o så. ibland har hon slagit i lite lätt vardagsrums bordet alltså benen. men hon har inte grinat o så..

samma gäller det när jag är vid datorn o hon ligger o vänder sig i vagnen händer det att hon krockar med sido kanterna.

så ibland får hon blåmärken små är dem.

på bvc tittar de konstigt på mig o vill ta blodpov o se om hon har lätt att få blåmärken för tydligen är det så ovanligt att baern vid 6 må¨n får det.. jag sa är det farligt? nej sa dem de vill bara veta..

känns som de tror att vi nyper henne eller nåt så hon får blåmärken, spelar ingen roll att jag säger hur de uppkommit de verkar inte lyssa på det örat.

sen hade hon ett blåmärke på magen som varken jag eller min sabo vet just vad hon fått det ifrån, o de tyckte dom var konstigt..

jag sa att jag är med vår dotter i samma rum me tittar inte på henne varje sekund o när hon inte protesterar så lyfter jag inte upp henne, när hon tex ligger i en bädda resesäng med massa leksaker jag gjort om till lekhörna....

sorry att detta vart så långt..
    bara undra vad ni tycker o om nån har liknande erfarenheter.

// kram på er =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-14 20:01:34:
    vii bara till de nya läsarna uppdatera...
    att vår dotter är nu 9 månader..
    o kryper o drar sig upp till stående med hjälp av tex soffan, o åker ner lika fort =)

o fortfarande fattar de inte att hon slår ju sig mera nu än när hon var 6 mån.

• Svar på tråden blåmärken på bebis
  • Tjofsen

Kolla upp så det inte är någon form av blödarsjuka....

• Anonym (lilla jag)

ingen annan?..så många klick utan att ha en åsikt?

• Lequisha

Min mamma var tvungen att ta mig till doktor när jag var liten för de på dagis trodde jag blev misshandlad. Men det blev jag alltså inte
    Jag har helt enkelt lätt för att få blåmärken vilket hon fick läkarintyg på. Men det var en hemsk upplevelse för min stackars mamma ändå, så jag kan förstå att det inte känns kul. Men ligger det inget bakom så behöver ni nog inte vara nervösa.
    Lycka till.

• Anonym

det verkar ju lite konstigt, var kan blåmärkena komma från liksom, så förstår din BM. Jag menar inte att du gör något mot ditt barn.

• Gemini 77

Min dotter får också blåmärken, hon är 8 månader. Men så får jag själv blåmärken bara av att snudda vid vassa eller hårda saker. Min mamma är likadan. Ärftligt? Varför skulle inte små barn kunna få blåmärken? Borde inte de logiskt sett få det lättare med tunnare hud å så? Skumt..

• NeaVida

Hej, jag förstår att du är orolig för att din BM tror att ni slår er lilla knodd, men i så fall är hon obildad (vilket ju kan vara fallet). Hur som så ska jag nu försöka svara från två olika stolar på samma gång, hmm. Som mamma till en 8 månaders så kan jag bara säga att även min knodd får blåmärken och jag har ingen aning om när de uppkom, jag vet bara att hon flänger så mycket så det vore inte konstigt om hon fick det av någon leksak eller bordskant eller liknande.
    Men nu, den andra "stolen" i egenskap av "medicinare" - blåmärken på magen och andra mjukdelar är "konstiga". Man behöver ofta ha något ben eller liknande under för att det ska bli blåmärken, men om man får blåmärken på mjukdelar och/eller fingrar, tår, så kan det tyvärr vara ett tecken på en blödningsdefekt. Det behöver inte vara farligt direkt, men bör kollas upp. Jag är själv en sådan som får blåmärken lätt, och lider inte av det, men det finns de som har det värre. Så jag gissar att din BM vill antingen ta ett blodprov som skicka på analys eller/och göra ett s.k. blödningstest då man gör ett litet sår och ser hur fort det slutar blöda. Det är viktigt att göra, och jag tycker att du ska vara jväligt tydlig mot din BM att du upplever obehag och att du upplever det som att ni är misstänkta för något otrevligt. Nycklenordet är "upplever" för om du säger så så kan hon inte säga, "nej men så är det inte, det har jag aldrig sagt" för du har ju bara sagt hur du upplever det hela och då är det hennes jobb att se till att hon agerar på ett bättre sätt så att du kan känna dig bejväm och trygg i att inte vara anklagad. Men minns att det är många oskyldigt anklagade föräldrar till blåmärksbarn så ni är inte ensamma om att bli "anklagade" om så är fallet
    - man får trösta sig med att för varje blåmärksbarnsförälder som blir falskt anklagad, så lyckas de säkert fånga upp minst tre misshandlande föräldrar, och det är ju bra!

hursom - kram och lycka till!

• JCA

Men herregud, barn får blåmärken! Det är väl inget konstigt med det? Tycker din bvc-sköterska överreagerar. Visst ska man värna om barnen och så, det är inte så jag menar. Men allt kan gå till överdrigt, t o m det här.

• Tjofsen

Men JCA...barnet här är bara 6 månader. Det borde kanske inte vara såååå mycket blåmärken på en som inte ens har börjat gå. Bra att de kollar upp allt tycker jag!!! Det är allt för vanligt att folk misshandlar sina barn. I det här fallet kanske det rör sig om en sjukdom som behöver upptäckas...

• Anonym (lilla jag)

kul att ni oxå har uppleft lika typ..

har nu fått samtal från bvc. så nästa vecka ska vår barnläkare ringa o då ska vi få tid för blodprov.

• Anonym (Hmm...)

Jag tror inte det handlar så mycket om att de tror att du slår din bebis. Isåfall hade de pratat med dig. Att de vill ta blodprover på ditt barn är nog mest för att kunna utesluta leukemi, alltså blodcancer. Har hört att det kan yttra sig genom blåmärken som inte kommit dit via slag mot diverse föremål. Det är bra att de kollar upp det.

Svar på tråden blåmärken på bebis