blåmärken på bebis
Hej, jag förstår att du är orolig för att din BM tror att ni slår er lilla knodd, men i så fall är hon obildad (vilket ju kan vara fallet). Hur som så ska jag nu försöka svara från två olika stolar på samma gång, hmm. Som mamma till en 8 månaders så kan jag bara säga att även min knodd får blåmärken och jag har ingen aning om när de uppkom, jag vet bara att hon flänger så mycket så det vore inte konstigt om hon fick det av någon leksak eller bordskant eller liknande.
Men nu, den andra "stolen" i egenskap av "medicinare" - blåmärken på magen och andra mjukdelar är "konstiga". Man behöver ofta ha något ben eller liknande under för att det ska bli blåmärken, men om man får blåmärken på mjukdelar och/eller fingrar, tår, så kan det tyvärr vara ett tecken på en blödningsdefekt. Det behöver inte vara farligt direkt, men bör kollas upp. Jag är själv en sådan som får blåmärken lätt, och lider inte av det, men det finns de som har det värre. Så jag gissar att din BM vill antingen ta ett blodprov som skicka på analys eller/och göra ett s.k. blödningstest då man gör ett litet sår och ser hur fort det slutar blöda. Det är viktigt att göra, och jag tycker att du ska vara jväligt tydlig mot din BM att du upplever obehag och att du upplever det som att ni är misstänkta för något otrevligt. Nycklenordet är "upplever" för om du säger så så kan hon inte säga, "nej men så är det inte, det har jag aldrig sagt" för du har ju bara sagt hur du upplever det hela och då är det hennes jobb att se till att hon agerar på ett bättre sätt så att du kan känna dig bejväm och trygg i att inte vara anklagad. Men minns att det är många oskyldigt anklagade föräldrar till blåmärksbarn så ni är inte ensamma om att bli "anklagade" om så är fallet
- man får trösta sig med att för varje blåmärksbarnsförälder som blir falskt anklagad, så lyckas de säkert fånga upp minst tre misshandlande föräldrar, och det är ju bra!
hursom - kram och lycka till!