Overlock - symaskin
Hej
Någon som vet lite om overlock-maskiner? Om man ska köpa begagnat..vad är ok och vad "ska" man helst inte köpa? (Om den ska vara bra)
Hej
Någon som vet lite om overlock-maskiner? Om man ska köpa begagnat..vad är ok och vad "ska" man helst inte köpa? (Om den ska vara bra)
*puff*
Vet inte så mycket mer än att de är helt suveräna, önskar jag hade en. Mitt tips vore att ta en av att välkänt märke, och ska du köpa begagnat så kolla upp i specialbutik, typ husqvarna och liknande. Så får du dels ett pris och du får veta ungefär vad du behöver ha för ditt ändamål. Plus att begagnade maskiner som säljs i butikerna oftast genomgår service innan de ställs ut i butiken. Plus, med ett välkänt märke är det lättare att få service och delar till den.
Jag fick en begagnad Huskylock(Husqvarna) för 2800. Den funkar jättebra! Tyckte det var ett bra pris också. Den är fyratrådig.
Lycka till!
tack!
fler tips?
De flesta overlock-maskiner har enbart overlock, ska man göra fållar etc så går det, men är knepigt tycker jag (riktigt precisionsarbete). Själv kompletterar jag min overlock med en vanlig symaskin, och gör fållar i elastiska tyger med en dubbelnål, vilket blir ganska likt flatlock.
MEN hade jag varit mer påläst (och inte fått maskinen i present...) så hade jag nog lagt till lite pengar och köpt en maskin som har både overlock och flatlock.
Fast det beror ju lite på vad du ska använda den till, och hur mycket du kommer att använda den. Något att tänka på?!
sysidan.se är en guldgruva, kika där
Köp inte en kombinerad overlock, dvs en som syr overlock och flatlock/coverlock. För samma pris får man två separata maskiner och slipper därmed ändra inställningar...
florin: tycker du inte att det blir jobbigt med tråden om man har 2 separata maskiner? Jag menar, då måste du ju antingen flytta över trådrullarna eller ha 8 rullar?
Jag har ju inte nån egen coverlock men jag skull ha dubbeluppsättning med rullar Men annars så nej, jag tycker inte det är jobbigt att trä maskinen! När man gjort det några gånger så går det på ett kick
Har man alltid maskinen trädd behöver man ju inte trä om den, då klipperm man ju bara trådarna och knyter fast den nya färgen, drar igenom och syr som vanligt! Prova att göra alla ändringar på de kombinerade maskinerna, det tat både längre tid och är bökigare. Men som sagt jag skulle ha dubbel uppsättning med tråd
florin: vad har du för maskin? Är du nöjd i övrigt med den? Har du provat en kombinerad maskin?
Jag tycker att 2 symaskiner tar så stor plats, så jag skulle vara tveksam att köpa en tredje för att få flatlock.
Min maskin är bökig att trä, och knyter man nya trådarna i de gamla för att dra igenom så går de alltid av.
Jag syr ofta bara ett litet plagg i en udda färg, så jag brukar inte ens köpa 4 rullar, utan köper 2 och nystar över till två andra rullar (liten storlek, ej overlockrullar) och sen kan jag använda dem när jag fållar på vanliga maskinen (som jag inte heller är nöjd med!).
Tips på bra maskiner? Någon som har en kombinerad maskin som de är nöjda med?
Förlåt TS om jag hijackar din tråd, men du verkar vara intresserad av samma information!
Vad gör flatlock? Är det till fållen så kan mman ju bara ta en tvillingnål för typ femtio-sjuttio kronor?Så slipper man böka.
Istället för att nysta över tråd tills må rullar skulel jag i så fall använda bara små rullar i rätt färg för att slippa böka med att nysta över, det måste ju oxå ta lite tid... Annars är det många som har gripartrådarna i "rätt" färg, dvs små vanliga rullar och de andra två i en neutral färg. Då behöver man ju bara trä om två trådar och dety är ju ändå bar de som ev skulle synas utifrån...
Jag har en Janome MY LOCK 644D som jag är nöjd med, fick den till ett väldigt bra pris Skulle jag köpa en ny idag skulel jag välja en lika enkel modell men provasy alla märken först. Ang flatlock så har jag provat både kombinerad och enbart overlock. Själv har jag för tillfärllet ingen användning av en flatlock eftersom jag tycker det går lika bra med en tvillingnål i vanliga maskinen
Att sy täcksöm är inget jag behöver just nu efterosm jag inte syr alltför mycket i trikå för tillfället... Å jag skulle som sagt köpa separata askiner om jag ville ha en flatlock... Min vanliga maskin är för den delen en Huskvarana Platinium 770 och den är helt underbar!!!!
Mitt råd är dock att provsy, ängna flera timmar till att gå runt till alla återförsäljare och fråga allat man villveta, prova, prova och prova!!! Som med allt annat så är det ju så olika vad man vill ha och tycker om