Inlägg från: Cocarola |Visa alla inlägg
  • Cocarola

Overlock - symaskin

De flesta overlock-maskiner har enbart overlock, ska man göra fållar etc så går det, men är knepigt tycker jag (riktigt precisionsarbete). Själv kompletterar jag min overlock med en vanlig symaskin, och gör fållar i elastiska tyger med en dubbelnål, vilket blir ganska likt flatlock.

MEN hade jag varit mer påläst (och inte fått maskinen i present...) så hade jag nog lagt till lite pengar och köpt en maskin som har både overlock och flatlock.

Fast det beror ju lite på vad du ska använda den till, och hur mycket du kommer att använda den. Något att tänka på?!

• Cocarola

florin: tycker du inte att det blir jobbigt med tråden om man har 2 separata maskiner? Jag menar, då måste du ju antingen flytta över trådrullarna eller ha 8 rullar?

• Cocarola

florin: vad har du för maskin? Är du nöjd i övrigt med den? Har du provat en kombinerad maskin?

Jag tycker att 2 symaskiner tar så stor plats, så jag skulle vara tveksam att köpa en tredje för att få flatlock.

Min maskin är bökig att trä, och knyter man nya trådarna i de gamla för att dra igenom så går de alltid av.

Jag syr ofta bara ett litet plagg i en udda färg, så jag brukar inte ens köpa 4 rullar, utan köper 2 och nystar över till två andra rullar (liten storlek, ej overlockrullar) och sen kan jag använda dem när jag fållar på vanliga maskinen (som jag inte heller är nöjd med!).

Tips på bra maskiner? Någon som har en kombinerad maskin som de är nöjda med?

Förlåt TS om jag hijackar din tråd, men du verkar vara intresserad av samma information!

Svar på tråden Overlock - symaskin