• Fru Bryngelsson

Vad kommer detta att kosta oss??

Igår så följde jag och dottern med pappa när han skulle klippa sig hos min brors sambo..
    Salongen var ju stängd för kvällen så Amelie fick ju gå fritt omkring och kolla läget..
    Allt gick jätte bra tills jag tog bort henne ifrån väggen där hon stod och pilla på en dosa..
    Jag trodde att det var ngt till centraldammsugaren,,
    Gick fram och kolla vad det var och såg till min förvåning att det var ett RÅNLARM!!!
    Sa detta till min brors sambo och hon hade inte en anning om att det fanns i hennes salong men sa att det kan inte fungera iallafall för hon betalar ENBART för larm i lokalen.
    Efter tjugo till trettio minuter knacka det två poliser på dörren  Förvånad
    -Vi har skarptläge! Är allt jag hör när jag trycker ner dottern i vagnen emot hennes vilja..
    Polisen hade spärrat av vägarna till salongen med tre polisbilar och två securitasbilar!!Generad
    Vår lilla dotter har allstå LYCKATS trycka upp dessa två knappar samtidigt och dragit igång ett hejdunder pådrag..........Skrikandes

Polisen är antagligen gratis men securitas kostar ju.... Frågan är bara hur mkt???
    Jag vill betala detta eftersom det var vår dotter som ställde till det....

• Svar på tråden Vad kommer detta att kosta oss??
  • Duckan74

Tror inte vaktbolaget bryr sig, de vill nog ha betalt för utryckningen ändå och som alla sagt, några tusenlappar kostar det nog.

• 1malle
    Man80 skrev 2006-11-28 12:54:44 följande:
    En utryckning kostar allr från ingenting till 3000 kr, beror på vilket avtal larminnehavaren har. Men, min personliga åsikt är att den som har butiken ska stå för det. Tror man att man utlöst larm av misstag så ringer man till bevakningsföretaget! Har man då utlöst ett larm så säger man sin stoppkod så kostar det ingenting.
    Förutsatt att man upptäckerdet inna nuttryckningen ja!
    Nu har ju den redan skett o deras kostnad kvarstår ju....
    Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Man80

1malle; som sagt, misstänker man att någon utlöst ett larm så ska man ringa och kolla. Förresten så har jag för mig att det brukar tändas en sektion på förbikopplaren för överfalls/rånlarm.

• 1malle

Om man är medveten o det ja, men anar man inget alls utan bara fortsä'tter med sitt o blir överrumplad av vaktbolag... ja då e d et ju liksom redan kört.
    Har öppnat o låst avdelningar  inom kommunal verksamhet o varit med om detta vid flertalet tillfällen. Har inte personligen fått betala men cheferna har inte varit så överlyckliga över dessa tillfällen....

• Fru Bryngelsson

Enligt min brors sambo så hade hon inte en ANING om att det var larmdosor!! Inte heller betalar hon för ett polisalarm...
    Det var ju därför vi inte ringde till vaktbolaget och även därför hon inte svarade i telefonen när de ringde... Salongen var ju stängd....

• 1malle

Ts
    Sa de inget när de dök upp då???

• piixelslyna

Ahh, dumt att inte svara i telefonen. De ringer ju alltid innan de åker ut.

• Man80

Strösselharth; Det var nog bevakningsföretaget som ringde polisen i och med att de fick larm om rån/överfall och dessutom efter stängningsdags. När då heller ingen svarar i telefonen så ja, då blir det som det blir. Det positiva är ju att larmet iallafall fungerar! ;)

• izadora

Vi hade Securitas på mitt jobb och en av mian jobbarkompisar trodde hon fått av larmet, men misslyckats. De dök upp och det kostade företaget 1500kr i utryckningskostnad/falsklarm. Det var dock 3 år sedan så det har tyvärr säkert gått upp i pris. Har man otur kan faktiskt polisen också ta ut avgift för falsklarm

• Misstiq

på krogen ja jobbar på så hade vi jätte problem me larmet ett tag, de va för känsligt helt enkelt, så när bussen gick förbi utanför på nätterna så började glassen i baren vibrera mot varandra o då gick larmet...detta kostade oss (chefen) 6000kr varje gång, för falsk larm (eller va dom nu kallar de).

men som sagt, det är nog väldigt olika på vad man har för larm osv...

hoppas att de löser sig för er!!

• Fru Bryngelsson

Jaja,,, Vi har drulleförsäkring som tur är...
    Att hon inte svarade i telefonen beror på att salongen dels var stängd och att hon stod och sköljde ur färg på min man...

Tycker liksom att hon skulle fått ngn form av information om larmen när hon köpte lokalen...

Svar på tråden Vad kommer detta att kosta oss??