• asaerl

Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?

Jag har läst en hel del här på forumet om sömn, och många som skriver inlägg berättar med glädje om hur deras små bebisar - allt från tre veckor gamla och uppåt - sover hela nätterna utan problem. Det får en själv att känna sig rätt utanför. Samtidigt börjar jag undra hur vanligt det egentligen är att bebisar sover hela nätterna. Vår pojke är snart två månader gammal och alla jag frågar (föräldraböcker, BVC-personal, kompisar osv) säger samma sak: att små barns dygnsrytm är slumpmässig och att den ena natten inte är den andra lik, och att det varken går eller är lönt att jobba med någon metod eftersom han ändå kommer att ändra sig i takt med att han blir äldre och då är hela jobbet ogjort. BVC-sköterskan med 26 år i branschen säger också att hon knappt träffat någon som lyckats med Wahlgrens metod.

Därför undrar jag: är det så att det främst är ni med barn som sover hela nätterna som skriver och vittnar om det? Hur är det med alla andra, undrar jag? Och lyckas folk verkligen med Wahlgrens metod? Jag blir så förvirrad för det verkar finnas två falanger där den ena hyllar metoden och den andra säger att det knappt finns någon som lyckas.

Jätteglad för era kommentarer om dels hur vanligt det är att bebisar sover, och dels om Wahlgrens metod verkligen går att genomföra och lyckas med i praktiken!

• Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?
  • olpansfamilj

min son sov hela nätterna från ca 3 mån ålder! Han fick inte sova middag efter klockan sex. Vi badade honom , gosade med honom. Lekte med honom m leksaker mm. Aktiverade honom rejält...
    Sen när han somnade runt 9-10 så sov han hela natten!!!
    Innan dess så kunde han somna direkt efter middagen och vakna nio....  och även vakna två gånger på natten...

• klickann

jag kan berätta att mina barn inte sovit hela nätter första året. Stora killen började sova hela nätter vid 18 mjån. Den lilla är nu 11 mån och sover dåligt- vaknar 5 gåpnger typ varje natt....
    Tror att man kan lyckas med metoderna men att lägga ett liten barn på mage?? Nä- tack... Idiotiskt av Anna W.
    Och hennes tanke bygger ju på extrema rutiner och tider som hålls exakt. OM det funkar för ens fanilj så visst- då funkar säkert metoden... Men jag är lite mer flexibel än så och skulle inte klara av det.
    Alla som jag pratat med om sömn med lite mer erfarna folk, typ BVC, Läkare osv har sagt att det inte är vanligt att barn sover lugnt hela n'ätter. Jag tror att det är de som har turen att få sånna ´barn gärna skriver om det- medans vi andra inte gärna pratar om det.... inte jag iaf....

• Aurora

min dotter är 2 år och vaknar fortfaranade om natten 3-4 ggr.En period har hon haft där hon sov hela natten,men den var kort!Så jag tror det är rätt ovanligt att små bebisar sover hela natten!

• MARIA99

bara ett av mina barn som haft en period då de sovit hela natten som bebisar. tredje tjejen Mira sov hela natten kl 20-06 mellan 2 & 4 mån ålder. men sen slutade hon med det & nu ammar hon minst en gång per natt. Mina andra barn har vaknat minst 2 ggr per natt första året. äldsta tjejen sov sin första hela natt vid 14 mån då jag slutade amma & mellantjejen var 2 år !
    har aldrig kört några sömn metoder utan det har fixat sig med tiden. 3 åringen har perioder än då hon kan komma upp på natten

• Mary Cherry

Min dotter är 3½ månad och vissa nätter sover hon hela nätterna, t.ex natten till igår då hon sov från 22:30 till 9:00. Inatt däremot somnade hon 21:15, vaknade 4:45 åt och ville inte somna om, det tog nog säkert en timme, sen sov hon till strax efter 8. I vanliga fall somnar hon runt 22, sover till 6, äter och sover vidare till 10. Hon har alltid sovit bra på nätterna, när hon var nyfödd vaknade hon väl tre, fyra gånger på en natt. När hon sover i sin egen säng sover hon bättre än när vi samsover, även om det är väldigt mysigt.

• Maria R

Min lille kille har börjat sova hela nätter nyligen och han är 11 månader nu. Tror inte på metoder av något slag när dom är spädbarn, men tror att det funkar när dom är äldre.

Har själv blivit inspirerad av AW, men blandar och tar lite det jag tycker av henne, och av andra, och det har funkat bra för oss. Samuel har börjat sova hela nätter först efter att vi har infört rutiner, och lärt honom somna själv. Dock har detta skett utan skrik från hans sida Och man kanju köra AW utan att lägga på mage! Tycker definitivt att AW får oförtjänt mycker kritik. Läs hennes böcker och bilda dig en egen uppfattning.

Däremot känner jag mig oerhört tveksam till fem minuters metoden, som vår BVC rekomenderade.

• Twixie

Ibland undrar jag också över de som skriver att deras barn sover hela nätterna - vad de räknar som hela nätter. Läst om några som säger att barnet sover hela nätterna och det sedan visar sig att de somnar runt 23-00 och vaknar 05-06. För mig är sova hela natten att man somnar på kvällen och vaknar på morgonen (kanske somnar runt 19-21 och vaknar 06-07). Det lyckades vår son med en gång och jag har inte den blekaste om vad jag gjorde för rätt den dagen Annars somnar han runt 21-tiden och vaknar en till två gånger under natten för mat till han vaknar runt 7-tiden och vill komma upp och leka en snabbis innan han somnar om igen. har försökt ett par nätter med att lägga honom runt 19-19:30 men han sover väldigt oroligt på nätterna för han har då inte fått vara vaken så länge som han velat och är helt enkelt inte trött längre framåt 3-tiden. De nätterna vaknar han också ca en gång varannan timme och man får söva om honom vilket ändå tar ett par minuter. Han är heller inte vaken mer på dagarna då utan blir mer bara grinig. Vi tycker att det är lättare att följa hans rytm hyfsat än att stressa upp sig över att han måste sova hela natten.

• Ina75

vår son på 7 månader har kanske sovit en "hel" (6-7 timmar i sträck)natt max 5 gånger sedan han föddes. Vanligast är att han vaknar allt mellan 1 och 10 gånger! Ganska jobbigt i längden, men bara att stå ut.

Jag håller med om att det verkar som om "alla" andra har spädbarn som sover hela nätterna, tror dock inte att det är så.

Vi har inte testat någon sovmetod än, är inte så sugen på, som "klickann" skriver, extrema rutiner och exakta tider. Men vad vet jag, det kanske funkar för en del.

• aniratac

Min lilla tjej som nu är 10 månader har aldrig sovit en hel natt. Men jag tycker att vi har haft det bra ändå eftersom det har varit lätt att söva om henne när hon vaknar. Vi har aldrig behövt ta upp henne och starta dagen klockan 5-6 t.ex.
    Jag tror att det är ganska få bebisar som sover hela nätter. Många som jag har pratat med får vyssa om sin bebis i alla fall en gång.

• Superrally

Samma sak här, lillkillen har aldrig sovit bra (5 månader) men nu är det "värre" än någonsin. Sover ca 45-60 minuter innan han vill a) amma, b) bli buffad, c) få nappen istoppad eller d) vända sig på andra sidan (han vänder sig inte själv än så det får mamma fixa!).

Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?