Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?
Jag har läst en hel del här på forumet om sömn, och många som skriver inlägg berättar med glädje om hur deras små bebisar - allt från tre veckor gamla och uppåt - sover hela nätterna utan problem. Det får en själv att känna sig rätt utanför. Samtidigt börjar jag undra hur vanligt det egentligen är att bebisar sover hela nätterna. Vår pojke är snart två månader gammal och alla jag frågar (föräldraböcker, BVC-personal, kompisar osv) säger samma sak: att små barns dygnsrytm är slumpmässig och att den ena natten inte är den andra lik, och att det varken går eller är lönt att jobba med någon metod eftersom han ändå kommer att ändra sig i takt med att han blir äldre och då är hela jobbet ogjort. BVC-sköterskan med 26 år i branschen säger också att hon knappt träffat någon som lyckats med Wahlgrens metod.
Därför undrar jag: är det så att det främst är ni med barn som sover hela nätterna som skriver och vittnar om det? Hur är det med alla andra, undrar jag? Och lyckas folk verkligen med Wahlgrens metod? Jag blir så förvirrad för det verkar finnas två falanger där den ena hyllar metoden och den andra säger att det knappt finns någon som lyckas.
Jätteglad för era kommentarer om dels hur vanligt det är att bebisar sover, och dels om Wahlgrens metod verkligen går att genomföra och lyckas med i praktiken!