• asaerl

Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?

Jag har läst en hel del här på forumet om sömn, och många som skriver inlägg berättar med glädje om hur deras små bebisar - allt från tre veckor gamla och uppåt - sover hela nätterna utan problem. Det får en själv att känna sig rätt utanför. Samtidigt börjar jag undra hur vanligt det egentligen är att bebisar sover hela nätterna. Vår pojke är snart två månader gammal och alla jag frågar (föräldraböcker, BVC-personal, kompisar osv) säger samma sak: att små barns dygnsrytm är slumpmässig och att den ena natten inte är den andra lik, och att det varken går eller är lönt att jobba med någon metod eftersom han ändå kommer att ändra sig i takt med att han blir äldre och då är hela jobbet ogjort. BVC-sköterskan med 26 år i branschen säger också att hon knappt träffat någon som lyckats med Wahlgrens metod.

Därför undrar jag: är det så att det främst är ni med barn som sover hela nätterna som skriver och vittnar om det? Hur är det med alla andra, undrar jag? Och lyckas folk verkligen med Wahlgrens metod? Jag blir så förvirrad för det verkar finnas två falanger där den ena hyllar metoden och den andra säger att det knappt finns någon som lyckas.

Jätteglad för era kommentarer om dels hur vanligt det är att bebisar sover, och dels om Wahlgrens metod verkligen går att genomföra och lyckas med i praktiken!

• Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?
  • elvin dräd

Vi har använt oss av AW:S standardmodellen, alltså alltid legat steget före, han har fått mat, innan han blivit dödshungrig, fått sova innan han blivit övertrött, fortfarande äter han ca 1-2 ggr per natt( vår natt räknas från 20-07) Kan tillägga att han sover i sin vagn och därför alltid kunnat vagnats om det behövts. Han sover INTE på mage, men inte heller på rygg utan på sidan. HAn är fyra månader.

• ullis79

Har inte läst hela tråden...

Jag har så svårt för alla dessa metoder hit å dit...
    Mina barn (har en 2 1/2 åring å en 4 mån.) har sovit så gott som varje natt hela nätterna sen dom va runt 3-4 veckor.
    Tror mkt på att man ska ha fast RUTINER. samma varje dag/kväll.
    Funkar kanon!! + att aktiviteter ger nöjda, glada å trötta barn.
    (menar nu inte att ni som har barn som inte sover hela nätterna inte aktiverar era barn...)
    Mäker på mina döttrar att när aktivitetsnivån varit låg på dan eller rutinerna på dagen/kvällen ( även sömnen på dagen- sömn föder ju bra sömn)
    kommit ur balans så blir det oroligt å svårt att komma till ro.

Lugn å ro på kvällen å fasta rutiner har funkat bra för oss!

• Missalibabagirl

Vår lilla flicka är nu 5 månader, började sova hela nätter från 3 veckors ålder..nätterna varierar allt från 7-11 timmar..har inte gjort något speciellt för att få henne att sova hela nätter utan vi har bara haft tur helt enkelt Kan ännu tillägga att hon klarar sig på bara bröstmjölk..

• Ragnar

Min son är 17 månder och har ännu inte sovit en hel natt. Inte enligt det som de flesta menar med att sova hela natt i alla fall. Från det att han var runt en månad gammal har han i alla fall gjort skillnad på dag och natt och när han vaknar så är det bara för att dricka lite och få en kram. Numera är det oftast bara en gång per natt och han är inte vaken mer än 1 minut. Så jag anser att han sover hela natten. Ofta kommer vi inte ihåg när han har vaknat och om det var en eller två gånger. Själv vaknar jag i princip varje natt till att dricka vatten och har alltid gjort, så jag anser det helt normalt att min son också gör det. Nu får han amma om han vill ha eftersom jag är rätt bekväm av mig. Är jag inte hemma får han vatten ur glas av pappa och är nöjd med det.
    Känner ingen som har barn som sovit 12 timmar innan 1 år utan att de har använt någon sovmetod (även om det alldeles säkert finns). Har bland annat en nära vän som använt sig av AWs metod, enligt henne själv i alla fall. Hos dom är det oftast skrik och gråt vid läggdags och de måste var hemma på kvällarna för barnet somnar bara i sin spjälsäng. Deras yngste son är nu 2 år och vaknar fortfarande varannan natt. Men de är hårda på att inte ta upp honom och han gråter oftast bara i 10 minuter. Fast det är klart att det inte behöver bero på metoden, det hade kanske varit likadant om de hade gjort på annat sätt.
    Detta med att roa sig själv är min son jätte bra på numera. Fast det började han inte med förrän han var runt 10 månder och kunde ta sig fram och sätta sig upp själv. Behövde aldrig lära honom, det kom av sig själv. Innan dess var han mest nöjd med att sitta i bärsjalen.
    Själv tror jag mest på att så länge föräldrarna är tygga och tror på sin uppfostringsmetod så blir barnen också oftast nöjda. Barn är nog mer anpassningsbara än man tror. Passar inte metoden barnet så låter det förhoppningsvis föräldrarna vet det och de kan försöka med något annat.

• Havsjungfrun

Vår ettårige kille är fortfarande vaken flera gånger/natt. Ammar honom fortfarande och låter hans behov styra tillvaron i möjligaste mån. Tror inte på AW:s metoder och dylikt.
    Kan ni "sova när bäbisen sover"? nej, mycket sällan. Skulle jag tänka tanken ska jag bara göra något annat först ch sedan så vaknar han ju igen...
    Kan ni få avlastning av pappan? Nej, han ska ju upp och jobba på dagarna och på helgerna hjälper det inte i alla fall eftersom det är bröstet som han vill åt.
    Kan ni lufta bäbisens stjärt? I början fick han ligga naken en liten stund innan badet. Har så kallt golv på nedervåningen så där ville man ju inte att hon skulle ligga och frysa. Med andra ord så blev det en liten stund ca. 2-3 ggr./vecka.
    Kan era tvåmånadersbäbisar roa sig själva på dagarna? Sonen låg ofta i babysitterna och tittade om jag grejade med något. Men annars så var det ju inte så mycket med den saken.

• Veronica81

Nu när min son snart är 3 månader så sover han från ca 21,30 till ca 05,00 men ibland vaknar han 04,00 och ibland 06,30. Varje natt är olika. Men dock tidigast 04,00. Jag tror inte på AW metod för varför ska de få skrika sig till sömns.. Lucas somnar av sig själv så man behöver aldrig tvinga honom att sova utan man lägger honom när han är trött. Är ju bara vaken max 2 timmar i sträck..
    På dagarna brukar vi vara ute så mycket som möjligt eftersom han sover längre ute än inne och det är ju så skönt att promenera..

• mica05

Mina åsikter:
    2 månader är alldeles för tidigt att förvänta sig rutiner hos bebis. Slappa och njut. Vi började styra runt 4 månader ungefär. Då försökte vi skapa nattning vid ungefär samma tid på dagarna, fast man fick ju anpassa efter dagssömnen. Mat och dagssömn blev mer rutiner kring när vi kom igång med mat (inte bara smakisar alltså).
    Sedan så hade vi inte fasta tider utan mer intervall som var lämpliga, dvs man hade koll på hur länge mellan sovpassen sonen orkade vara vaken och hur länge mellan måltider som var rimligt innan han blev hungrig. Sedan så har det gradvis blivit mer och mer fasta tider kring det hela. Ganska så smärtfritt faktist.

Jag tycker det är LARV att påstå att man måste börja tidigt för att BARNET inte kan läras sig rutiner senare. Ett barn tillbringar ju hela sitt livs början med att lära sig nya saker. Sittta, krypa, gå, tala osv.

?Frågan är om det är bäbisarnas personlighet som styr, snarare än rutinträningen??
    Ja det tror jag.

?Kan ni "sova när bäbisen sover"? ? Ju äldre sonen blev destom enklare var det. Även om han bara sov korta pass på dagen så hade man lite koll. Jag gjorde dessutom så att jag var hemma varje FM och vilade som det passade och så var man ute och aktiv på em istället.

?Kan ni få avlastning av pappan?? Ja. Man får lära sig att ligga kvar när pappan går upp.

?Kan ni lufta bäbisens stjärt? Det ska man ju göra en timme om dagen.? Vi hade stor plastad frotté. Det blev inga långa stunder i början, men vi tog det pö-om-pö under dagen.

?Kan era tvåmånadersbäbisar roa sig själva på dagarna?? Nix. Men det är OLIKA mellan olika barn helt enkelt.
    ?Barnläkaren tyckte jag skulle strunta i det och lära honom stå ut själv, men min bäbis jagar bara upp sig då så att det stegras så det känns svårt.? Blaha tycker jag om barnläkaren. Däremot kan man ju sätta sig bredvid och visa kul grejer och så. Man måste ju inte lyfta upp omedelbar.

• mica05

Mina åsikter:
    2 månader är alldeles för tidigt att förvänta sig rutiner hos bebis. Slappa och njut. Vi började styra runt 4 månader ungefär. Då försökte vi skapa nattning vid ungefär samma tid på dagarna, fast man fick ju anpassa efter dagssömnen. Mat och dagssömn blev mer rutiner kring när vi kom igång med mat (inte bara smakisar alltså).
    Sedan så hade vi inte fasta tider utan mer intervall som var lämpliga, dvs man hade koll på hur länge mellan sovpassen sonen orkade vara vaken och hur länge mellan måltider som var rimligt innan han blev hungrig. Sedan så har det gradvis blivit mer och mer fasta tider kring det hela. Ganska så smärtfritt faktist.

Jag tycker det är LARV att påstå att man måste börja tidigt för att BARNET inte kan läras sig rutiner senare. Ett barn tillbringar ju hela sitt livs början med att lära sig nya saker. Sittta, krypa, gå, tala osv.

?Frågan är om det är bäbisarnas personlighet som styr, snarare än rutinträningen??
    Ja det tror jag.

?Kan ni "sova när bäbisen sover"? ? Ju äldre sonen blev destom enklare var det. Även om han bara sov korta pass på dagen så hade man lite koll. Jag gjorde dessutom så att jag var hemma varje FM och vilade som det passade och så var man ute och aktiv på em istället.

?Kan ni få avlastning av pappan?? Ja. Man får lära sig att ligga kvar när pappan går upp.

?Kan ni lufta bäbisens stjärt? Det ska man ju göra en timme om dagen.? Vi hade stor plastad frotté. Det blev inga långa stunder i början, men vi tog det pö-om-pö under dagen.

?Kan era tvåmånadersbäbisar roa sig själva på dagarna?? Nix. Men det är OLIKA mellan olika barn helt enkelt.
    ?Barnläkaren tyckte jag skulle strunta i det och lära honom stå ut själv, men min bäbis jagar bara upp sig då så att det stegras så det känns svårt.? Blaha tycker jag om barnläkaren. Däremot kan man ju sätta sig bredvid och visa kul grejer och så. Man måste ju inte lyfta upp omedelbar.

• Axels och Annies mamma

Axel har sovit hela nätter sedan han var 6 veckor ungefär och han sov över nattmål. Vi har inte gjort något speciellt, en natt sov han bara hela natten, jag vaknade panikslagen vid 3 och trodde att han hade dött, men han sov så gott till 6.30 då han var vrålhungrig och så fortsatte det.
    Axel är nu nästan 2 år och somnar vid 19.30 och vaknar vid 7.30 om han får sova så länge han vill, oftast sover han hela natten i sin säng, men ibland vaknar han och kommer springande till oss, då lyfter jag bara upp honom och lägger honom mellan oss och så fortsätter vi att sova.
    Vi har inte kört med några metoder utan bara gjort som vi själva tycker funkar bäst för oss och för Axel.

• annbom

Jag har fem barn och inget av dem har sovit hela nätter före 2,5 år, fast jag hoppas ju på att minstingen som snart fyller 2 ska göra ett undantag och börja sova på nätterna.

• Puffalina
    Min lilla kille är snart 7 veckor. De senaste 2 veckorna har han börjat få nån salgs sömnrytm iaf. Somnat mellan 22-24, vaknat för mat mellan 2-4 å sen sovit till 6-8. Han har somnat om på en gång efter han ätit. Jga hoppas verkligen detta håller i sig för innan ville han ha mata varannan timme på natten...jobbigt för lilla mor...
  • Bonnmoran

Jag är inte heller så förtjust i metoder, det jag vänder mig emot är väl egentligen att de ALLTID ska fungera på ALLA. Och riktigt så enkelt tror jag inte att livet ter sig. Jag har fått ynnesten att få tvillingar och det är verkligen en snabbkurs i hur olika barn är och hur olika barn fungerar.

Däremot så tror jag på att ha någorlunda rutiner kring sovandet och maten när de blir lite lite större. Jag har tvillingpojkar på 13 månader och det ständigt återkommande rådet när jag väntade dem var att synka dem vad det gällde mat och sovande annars så skulle vi aldrig orka. Och det enda sättet att göra det på är att skapa rutiner. Visst fick vi vara väldigt envisa, men jag tror det i slutändan gjorde att vi orkade. Barn är otroligt formbara, de gäller bara att hjälpa dem rätt, med massor kärlek och inte så lite envishet.

De sover fortfarande inte hela nätter (19.30-07) utan vaknar till några gånger och vill ha nappen. Dessutom tittar det fram en och annan tand då och då som stör nattsömnen. En av pojkarna har reflux och innan han fick diagnos och medicin så var jag lätt uppe ca 30-40 ggr/natt med honom. Ibland hamnar de i vår säng när vi inte orkar, men somnar iaf lika bra kvällen därefter i sin egen. De "lärde" sig somna själva när de var 2 månader i sina egna sängar, det vi gjorde var att lägga dem glada och mätta, blev de ledsna så fick de komma upp en stund i famnen men så fort de tystnade så åkte de ner i sängen igen. De funkade jättebra för oss, vi orkade liksom inte med mer skrik det blir tillräkligt med sånt ändå när man har två.

Mitt bästa råd är att tro på dig själv som mamma! Du är den bästa mamma för sitt barn. Lyssna på råd och känns det som om något passar dig, prova! Man behöver ju inte följa en metod "slaviskt". Tro på dig själv och det du gör.

Ett till litet tips på vägen. Hur man roar en två månaders, mina älskade att sitta i babysittrarna och titta på när jag plockade i och ur diskmaskinen, vek färgglad tvätt osv. Fick massor hushållsarbete gjort och hade nöjda ungar. Vägrade nämligen att göra alla hushållsgrejer när barnen sov, den tiden var HELIG VILOTID (även om jag inte kunde sova så mycket, var precis som du stressad av att de kunde vakna när som i början) för mig.

Hoppas att allt ordnar sig för dig så småningom!

* * Bortskämd med två buspojkar * *
  • Floria

Min dotter sover ett längre första-pass, i början på ca 4 timmar, sedan fem timmar och nu är vi uppe i sex-sex och en halv. Inte varje natt, men tillräckligt ofta kanske två av tre nätter. Hon är tre månader, somnar 21-22. I natt somnade hon 21:30, vaknade 3:30 och 6:30. Sov sen till 8:20 efter blöjbyte vid 7.

Så hon har utökat sovtiden av sig självt.

• Busymommy

Min Ebba på 4 månader sov i början ca 4-7 timmar efter sista amningen på kvällen, nu äter hon var 3-4 timme dygnet runt. Skit jobbigt. Men hon är så liten att hon får styra mig. Hon hel ammas.

♥♥ 2003 april & 2006 juli ♥♥
Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?