• asaerl

Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?

Jag har läst en hel del här på forumet om sömn, och många som skriver inlägg berättar med glädje om hur deras små bebisar - allt från tre veckor gamla och uppåt - sover hela nätterna utan problem. Det får en själv att känna sig rätt utanför. Samtidigt börjar jag undra hur vanligt det egentligen är att bebisar sover hela nätterna. Vår pojke är snart två månader gammal och alla jag frågar (föräldraböcker, BVC-personal, kompisar osv) säger samma sak: att små barns dygnsrytm är slumpmässig och att den ena natten inte är den andra lik, och att det varken går eller är lönt att jobba med någon metod eftersom han ändå kommer att ändra sig i takt med att han blir äldre och då är hela jobbet ogjort. BVC-sköterskan med 26 år i branschen säger också att hon knappt träffat någon som lyckats med Wahlgrens metod.

Därför undrar jag: är det så att det främst är ni med barn som sover hela nätterna som skriver och vittnar om det? Hur är det med alla andra, undrar jag? Och lyckas folk verkligen med Wahlgrens metod? Jag blir så förvirrad för det verkar finnas två falanger där den ena hyllar metoden och den andra säger att det knappt finns någon som lyckas.

Jätteglad för era kommentarer om dels hur vanligt det är att bebisar sover, och dels om Wahlgrens metod verkligen går att genomföra och lyckas med i praktiken!

• Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?
  • FiaiMalmö

Jag tycker också att det är totalt förvirrande. Mycket för att man bara hör om extremerna. Man hör AW som säger att SHN fungerar på ALLA barn. Sen hör man av folk, som din BVC-sköterska, som säger att det inte fungerar alls. Man får höra att sovmetoder alltid är bra att ta till. Men sen läser man att sovmetoder endast ska tillämpas om man har svåra problem.

Blir så trött!

• Amandamamman

Amanda sover inte hela nätter och inte 12 timmar heller som alla andra verkar göra. Somnar vid 20-12-tiden, vaknar vid 2 och vill ha mat och somnar i bästa fall om till 7. Ibland vaknar hon vid 6, ibland 8. Väldigt olika.

• Aradhana

Min bebbe sov 6 timmars sammanhängande natt vid 1 månads ålder, 8 timmar vid 2.5 månader, 10 timmar vid 3 månader och 11 timmar sedan 4 månader (och fortfarande, är nu 10 månader). Dagslurarnas längd har justerats därefter. Vi har användt AW's Barnaboks råd, dvs Standardmodellen som går ut på att det aldrig ska uppkomma några behov av hunger, tröttet eller brist på närhet och anknytning. Förebyggande ges allt bebis behöver och därmed sover också bebis gott däremmellan. Stor vikt har lagts vid att bebis ska känna trygghet och glädje i sin säng (genom 'skrattet till gonattet' och genom att hjälpa barnet till ro i sängen om det varit oroligt). Detta har fungerat superbra och något kurande har aldrig behövts. Jag är helt övertygad om att det är tack vare Standardmodellen som bebistiden fungerat enligt AW's motto: små barn ska njuta och njutas! Vi har efter bebis behov och rytm upprättat schema som vi följer ganska noga. För oss har det inte upplevts som någon begränsing utan gjort tillvaron lättare eftersom vi hela tiden vetat när bebis behöver sova eller äta; därmed vet vi också när vi kan vila/sova/jobba undan mm. Dessutom har det gjort att mormor/farmor kunnat gå in som barnvakter utan problem. Bebis har varit lungn och trygg genom att allt fungerat som vanligt och därmed ätit och sovit preics som vanligt. För våran familj har såldeds AW's råd fungerat precis som utlovat och passat oss så bra!

• sturen

våra har ammats på nätterna i flera år.

• FiaiMalmö

Vår dotter har iallafall sovit i princip hela natten (då och då vaknar hon 1-3 ggr per natt) sedan hon var kanske fem månader gammal. Vi hade inte alls väntat oss att det skulle gå så fort. Men det är nog jätteolika. Däremot kan hon var väldigt svår att få att somna.

• Tant Green

De som har barn som inte sover på nätterna orkar väl inte sitta här och skriva

När min tjej också var nästan 2 månader tyckte jag hon vaknade jämt på nätterna, men ganska precis vid 2 månadersdagen började hon vakna 2 ggr/natt, sen 1 gång/natt och vid 4 månader sov hon hela nätterna.

Att de sover hela nätterna vid 2 månader tror jag är rätt ovanligt, och jag vet inte om det är något att eftersträva, alltså jag tycker det är för tidigt att försöka sig på med några metoder.

• asaerl

Tack alla som svarat!
    Bara idag har följande hänt:
    Barnläkaren: Du måste börja med rutiner nu med en gång, annars blir det ett helvete längre fram för du ska veta att det blir bara jobbigare att försöka rätta till saker (ja, han sade faktiskt så).
    MVC: Nej, det finns inte en massa åtgärder som hjälper och sånt. Man få ta det vartefter och det ändrar sig hela tiden. Själv hade jag ett lugnt och nöjt barn, sedan var det andra barnet skrikigt och missnöjt hela tiden så det är helt enkelt olika.

Usch. Jag skulle gärna sätta igång ett hårt arbete för att skapa bra rutiner om jag visste att det var rätt väg att gå. Men när halva expertstyrkan säger att det är onödigt jobb ("han kommer ändå bara att ändra sig om några veckor och månader") och att jag bara kommer slita ut mig själv på kuppen, blir jag så osäker.

Samtidigt, om man lyssnar på den andra falangen, låter det ju så underbart när folk fått ordning på mat- och sovtider! Men själv begriper jag bara inte hur jag skulle kunna få vårt barn att sova efter två timmars vakentid - redan vid fem veckors ålder kunde han vara vaken 5 timmar i sträck! Frågan är om det är bäbisarnas personlighet som styr, snarare än rutinträningen?

Några andra saker som jag funderar över:
    Kan ni "sova när bäbisen sover"? Det där stressar mig för jag vet ju aldrig om han tänker sova tio minuter eller tre timmar. Jag hinner alltså knappt lägga mig, än mindre slappna av, innan han många gånger hinner vakna. Dessutom somnar han ju nästan alltid i vagnen eller i bilen och jag kan ju inte gärna lägga mig bredvid på Sveavägen och sova, eller somna bakom ratten...

Kan ni få avlastning av pappan? Min sambo går gärna upp och matar med ersättning, men jag hör vartenda ljud trots öronproppar och sover alltså inte alls när de är uppe. Har även provat att sova i ett annat rum men jag hör ju allt...

Kan ni lufta bäbisens stjärt? Det ska man ju göra en timme om dagen. Men det har bara slutat med kiss- eller bajshaveri! Dessutom vill min bäbis INTE ligga på samma ställe så länge i sträck (ifall jag skulle testa att lägga honom på plastad frotte eller nåt liknande.

Kan era tvåmånadersbäbisar roa sig själva på dagarna? Min tycker mycket är kul - i några minuter. Sedan ska det ändras ställning eller aktivitet stup i kvarten. Annars börjar han gnälla och greja. Barnläkaren tyckte jag skulle strunta i det och lära honom stå ut själv, men min bäbis jagar bara upp sig då så att det stegras så det känns svårt.

Långt det här, men jag är full av frågor och får bara motsägelsefulla besked från alla runt omkring. Så det vore roligt att höra era erfarenheter!

• lia79

i början vaknade min son 4 timme fick mat o somnade om när han va 3 mån så sov han från 20.00-08.00 vaknade ca 1-2 gånger för att äta. vid 5 mån 19-06.00 vaknade 05 fick mat o sov en stund. men ett tag så vaknade han från 2-4 gånger/natt för att äta. 9 mån sov han hela nätter 19.00-07.00. Men visst kan han vakna till ibland om han är snorig el nåt. Men jag vet att det är ovanligt att barn sover hela nätter så tidigt men min son är nog ganska trött av sig

• lia79

glömde att tillägga att vi inte har använt av någon metod för att få honom att somna

• Noklen

Kan börja med att ge några "tröstens" ord. Jag förstår din förvirring, men försök slappna av och njuta av tiden med din lille kille. Alla barn är olika och hur många råd du än får så är det du som känner din pojke bäst.

Ska försöka svara på dina frågor

Jag tror att bäbisens personlighet styr ganska mycket när det gäller mat- och sömn, inte därmed sagt att man inte kan ha rutiner. När min tjej var runt 3 månader så började förmiddagarna se ungefär likadana ut (sovmässigt) och då började jag ge tjejen mat på ungefär samma tider varje dag för inte hunger i magen skulle störa sömnen. Sen flöt det där på. Visst har tiderna justeras eftersom men det mest berott på att sömnbehovet minskat med tiden. Sova hela nätter började hon med vid 6½ månad då jag slutade nattamma.

Sova när bebisen sover? Nja... Vissa dagar när jag var riktigt trött så sov jag men det var ju som att spela på lotteri hur länge min dotter sov.... Ibland sov hon flera timmar och ibland en kortis.

Avlastning av pappan? Ja, när han inte jobbade. Fast nätterna tog jag alltid eftersom jag ammade (blev 1-3ggr per natt). Han gick istället upp med henne på morgonen.

Lufta bebisens stjärt?  Det måste jag erkänna att jag slarvat mycket med Generad. Min tjej har sällan varit röd i stjärten å de få gånger det hänt så har jag försökt lufta henne. Var lättare att lufta när hon blev lite större och kunde roa sig med babygymmet en stund. Då kunde jag lägga henne på en plastskötbädd och med en handduk under.

Roa sig själv? Nä När hon var runt 2 månader så var hon helst i famnen. När hon var runt 3 månader så kunde hon ligga under babygymmet och sitta i babysittern korta stunder och det där utökades allt eftersom. Var hon ledsen så fick hon givetvis vara hos mig, varför låta henne "stå ut själv"? Det tycker jag var riktigt korkat sagt av läkaren. Inget barn mår bra av att gråta (och inte deras föräldrar heller för den delen)

Älskar min Moa mest av allt
Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?