Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?
Mina åsikter:
2 månader är alldeles för tidigt att förvänta sig rutiner hos bebis. Slappa och njut. Vi började styra runt 4 månader ungefär. Då försökte vi skapa nattning vid ungefär samma tid på dagarna, fast man fick ju anpassa efter dagssömnen. Mat och dagssömn blev mer rutiner kring när vi kom igång med mat (inte bara smakisar alltså).
Sedan så hade vi inte fasta tider utan mer intervall som var lämpliga, dvs man hade koll på hur länge mellan sovpassen sonen orkade vara vaken och hur länge mellan måltider som var rimligt innan han blev hungrig. Sedan så har det gradvis blivit mer och mer fasta tider kring det hela. Ganska så smärtfritt faktist.
Jag tycker det är LARV att påstå att man måste börja tidigt för att BARNET inte kan läras sig rutiner senare. Ett barn tillbringar ju hela sitt livs början med att lära sig nya saker. Sittta, krypa, gå, tala osv.
?Frågan är om det är bäbisarnas personlighet som styr, snarare än rutinträningen??
Ja det tror jag.
?Kan ni "sova när bäbisen sover"? ? Ju äldre sonen blev destom enklare var det. Även om han bara sov korta pass på dagen så hade man lite koll. Jag gjorde dessutom så att jag var hemma varje FM och vilade som det passade och så var man ute och aktiv på em istället.
?Kan ni få avlastning av pappan?? Ja. Man får lära sig att ligga kvar när pappan går upp.
?Kan ni lufta bäbisens stjärt? Det ska man ju göra en timme om dagen.? Vi hade stor plastad frotté. Det blev inga långa stunder i början, men vi tog det pö-om-pö under dagen.
?Kan era tvåmånadersbäbisar roa sig själva på dagarna?? Nix. Men det är OLIKA mellan olika barn helt enkelt.
?Barnläkaren tyckte jag skulle strunta i det och lära honom stå ut själv, men min bäbis jagar bara upp sig då så att det stegras så det känns svårt.? Blaha tycker jag om barnläkaren. Däremot kan man ju sätta sig bredvid och visa kul grejer och så. Man måste ju inte lyfta upp omedelbar.