Hur vanligt är det att bebisar sover hela natten?
Jag är inte heller så förtjust i metoder, det jag vänder mig emot är väl egentligen att de ALLTID ska fungera på ALLA. Och riktigt så enkelt tror jag inte att livet ter sig. Jag har fått ynnesten att få tvillingar och det är verkligen en snabbkurs i hur olika barn är och hur olika barn fungerar.
Däremot så tror jag på att ha någorlunda rutiner kring sovandet och maten när de blir lite lite större. Jag har tvillingpojkar på 13 månader och det ständigt återkommande rådet när jag väntade dem var att synka dem vad det gällde mat och sovande annars så skulle vi aldrig orka. Och det enda sättet att göra det på är att skapa rutiner. Visst fick vi vara väldigt envisa, men jag tror det i slutändan gjorde att vi orkade. Barn är otroligt formbara, de gäller bara att hjälpa dem rätt, med massor kärlek och inte så lite envishet.
De sover fortfarande inte hela nätter (19.30-07) utan vaknar till några gånger och vill ha nappen. Dessutom tittar det fram en och annan tand då och då som stör nattsömnen. En av pojkarna har reflux och innan han fick diagnos och medicin så var jag lätt uppe ca 30-40 ggr/natt med honom. Ibland hamnar de i vår säng när vi inte orkar, men somnar iaf lika bra kvällen därefter i sin egen. De "lärde" sig somna själva när de var 2 månader i sina egna sängar, det vi gjorde var att lägga dem glada och mätta, blev de ledsna så fick de komma upp en stund i famnen men så fort de tystnade så åkte de ner i sängen igen. De funkade jättebra för oss, vi orkade liksom inte med mer skrik det blir tillräkligt med sånt ändå när man har två.
Mitt bästa råd är att tro på dig själv som mamma! Du är den bästa mamma för sitt barn. Lyssna på råd och känns det som om något passar dig, prova! Man behöver ju inte följa en metod "slaviskt". Tro på dig själv och det du gör.
Ett till litet tips på vägen. Hur man roar en två månaders, mina älskade att sitta i babysittrarna och titta på när jag plockade i och ur diskmaskinen, vek färgglad tvätt osv. Fick massor hushållsarbete gjort och hade nöjda ungar. Vägrade nämligen att göra alla hushållsgrejer när barnen sov, den tiden var HELIG VILOTID (även om jag inte kunde sova så mycket, var precis som du stressad av att de kunde vakna när som i början) för mig.
Hoppas att allt ordnar sig för dig så småningom!