• miss misan

Vi som tränar Callanetics!!

Jag tänkte starta en tråd å se om det finns någon annan här inne som oxå tränar Callenetics? Det är en träningsform med inslag från yoga, ballet, magdans mm.

Jag kör 30 dagars programmet efter boken "Callanetics special", en vacker och smidig kropp på 30 dagar.

Har hållt på i tre dagar nu å har ont i varenda muskel i kroppen, helt sjukt att man kan få en sådan effekt med att bara använda sin egen kropp som redskap!!
  • Svar på tråden Vi som tränar Callanetics!!
  • mumlan1

Hej! är lite nyfiken. Tränar du hemma? Hur får man tag i boken och vad kostar den?

• M C Catta

Oj! Har aldrig hört talas om, men då jag tränat mycket yoga, ballet och dans kanske det vore nåt för mig! (om jag nu har tid nångång...)

Vet du nån bra hemsida om det?

• miss misan
    hej alla! ja, jag tränar detta ca 1 timme om dagen, jag köpte boken på tradera, för 35 kr, utgåva från 1991, så det är en rätt gammal träningsform. Den bygger på smååå rörelser å muskeltänjningar.
    Sök på tradera, boken jag har e rös med en "stuss" på med vit body, gul text!
  • lillagryn2

Men marknadsföringen av callanetics bygger på punktförbränning, vilket är en myt,så förvänta er inte att bli formade i kroppen. Däremot stark och smidig.

• Pirum

Jag har tränat det av och till och man får snygg mage och rumpa!

• Jasusu

Åh det låter spännande.

Vad är det för övningar?
  • miss misan
    Jag har tränat detta nu i 1 timme varje dag i 4 dagar å märker redan resultat!! högst upp på magen finns numera 2 st rutor(!) och mina lår är fastare, å rumpan. Så visst funkar det!! Kroppen blir välformad, å så länge musklerna jobbar så bränner du kalorier efteråt hela dagen.

Är helt övertygad om att detta är ett bra sätt att träna/trimma kroppen på. Så jag fortsätter att träna och rapportera om resultatet här. Å har ni frågor så bara fråga så ska jag försöka att svara.
  • miss misan
    ska försöka att ta bilder på mej själv (hur det nu ska gå) å lägga in så får ni se om det syns...
  • mumlan1

Jag har precis inhandlat boken för 20 kr på tradera så nu är jag nyfiken på den.

• miss misan

den röda??
    åååhh! berätta hur det går!!

• mumlan1

Hon skickade boken i morse så kanske kommer den imorgon... Vad nyfiken jag blev. Behöver man några redskap eller. Typ hantlar??

• miss misan

nej, du behöver bara dej själv, en stol å nåt lite mjukare att ligga på, det e det som e så skönt!

• mumlan1

Härligt! Hur länge tränar du per dag?
    Jag gillar det att man kan träna hemma. Med en tvååring och ett barn som är 3 måander kan man inte smita hemifrån hur som helst..

• mumlan1

Kör du konditionsträning oxå? t ex promenader, joggingturer?

• miss misan

i början tog det en timme... det e klurigt att göra övningarna på exakt rätt sätt å man får ju inte ha bråttom, men nu tar det ca 30 min å jag har hållt på i 8 dagar. Kan berätta att mina byxor e för stora å att jag har fått höra att min rumpa e mindre!

Jag e mycket ute å går, men sen det blev trist väder motionsgår jag inte mer, blir mer vanliga promenader... men det kommer igen till våren! jag tycker inte jag har så mycket tid över!!

Ammar du då? har för mej att det stod något speciellt om det i början av boken.... men läs övningarna noga om å om igen, antingen e det bara jag eller så e det svårt att få in den rätta tekniken i början...

• Jasusu

men jag blir ju jätte nyfiken.

Kan du inte lägga in några kort på dig själv när du gör några övningar?
  • miss misan

haha!! vem ska ta dom då? kanske kan få min son att fota... får se hur det blir!! jag återkommer!!

• miss misan

fick inte så fina kort alls av min son! beklagar... hihi,

mumlan1 hur går det? har du börjat ännu? *nyfiken*

• papillon

Jag tränade Callenetics när det var poppis på 80-talet. Det finns videor att köpa med programmet men de är gamla utgåvor. Sök på Tradera och liknande ställen. Har du tur kan du hitta något ex på Myrorna. Hennes magövningar är de bästa (och tråkigaste) som finns. Jag minns när min dotter boxade mig i magen på kul och sa "mamma, vilken hård mage du har". Jag har Callens "Super Callenetics" VHS som är programmet för avancerade(för hela kroppen). Jag orkar inte gå till posten men om någon vill ha den och kommer förbi mig i Enskede så är ni välkomna. Jg tycker att det ska vara svårt att träna till boken, rörelserna är ganska speciella.

Svar på tråden Vi som tränar Callanetics!!