Inlägg från: So nice |Visa alla inlägg
  • So nice

14 åring dotter vill bo hos pappa

Hej,
    Har som dom flesta med barn i den åldern haft ensam vårdnad, med boende hos mig förutom varannan helg. Jag ville från början ha delad vårdnad men det passade aldrig pappan.
    Nu till problemet..
    Har en dotter på 14 år som under en tid har tjatat om att hon vill bo hos sin pappa. Jag förstår varför då det inte finns några specifika regler eller krav.

Då min ex inte har något fast sällskap (har inte haft det under alla dessa 11 år vi varit skilda) agerar hon som en sorts fru därborta hon tar hand om honom städar och fixar fast hon aldrig gör något sådant här hemme förrän jag har tjatat halv ihjäl mig.
    Efter 1 års tjat har jag nu gått med på att hon ska få prova på det.Tro mig när jag säger det att hon har verkligen hittat hem.
    Hon tycker det är helt underbart att få bo där trots att hon måste pendla (över 1 timme) varje dag.

Nu vid 14 års ålder bygger han henne ett eget rum (dom har delat sovrum Pappa,dotter,lillebror)hon får hela sitt barnbidrag att husera över (hon fick endast 250 kr av mig).
    hennes kompisar får sova över där närsomhelt.
    Jag ser mig själv som besegrad jag kan aldrig mäta mig med det som han erbjuder henne idag.
    Jag fick ta dom svåraste åren och detta är tacken.
    Hon vill bo där jämt och bara komma hem och sova när det passar henne själv (det kommer jag aldrig tillåta)Jag låter bitter och det är jag men jag visar henne aldrig det, jag visar henne dock hur ledsen jag är för att det har blivit så här.Hon har en 26 årig faster som hon bor granne med(hos pappa) som är hennes stora idol hon klär upp henne i supersexiga kläder och lär henne hur man lägger en (massiv)make up.

Det känns som jag har mist ett barn det är så hemskt och jag bara gråter och gråter.

Kan någon dela med sig av sina erfarenheter?
    Vad ska jag göra???

• Svar på tråden 14 åring dotter vill bo hos pappa
  • So nice

Fick även höra från lillebror att dottern helt styr hemma hos pappa..Han har väldigt svårt att säga nej till henne. Hon får den mat hon vill hon har komoisar som sover över även veckodagarna..Jag står inför ett svårt val..Vet ej hur jag ska göra antingen tvingar jag henne att flytta hem igen och får ordning på hennes liv eller så släpper jag henne till pappan och hoppas på det bästa..
    Det är så svårt...

• So nice

Tack för alla kloka ord..

Jag vet från lillebror att det är hon som bestämmer hemma hos pappa det kan väl adrig vara bra för en 14 åring och få den friheten? Att gå från regler till inga regler alls?

Jag vet inte om jag känner att det är rätt att stå brevid och se hur hennes betygen sänks,att hon umgås med mysko människor.
    Jag vill ju henne allt väl i världen ska jag bara släppa henne och "hoppas" att hon kommer tillbaka?

Känns så svårt tycker jag.

• So nice

Självklart ska hon inte känna någon skuld men jag tycker att jag kan visa att jag är ledsen för att hon väljer att bo där eller hur?

• So nice

Det är så hemskt..
    Jag är rädd för att om jag "tvingar" henne att flytta hem kommer hon förmodligen vara jätte arg länge och risk finns att hon kommer att revoltera totalt för att hämnas.

Hennes far har tyvärr inga större ambitioner för sig själv så att han skulle börja uppmuntra till en bättre framtid och allt vad det innebär läxor,gymn,högskola etc har jag väldigt svårt att se.

• So nice

TAck för alla bra inlägg..
    Jag blir extremt frustrerad på allt detta, igår ringde hon hem (hon kommer till mig i helgen har inte varit här på 3 veckor då hon låg sjuk förra gången hon skulle vara här) och sa att hon ville gå på en fest på lördag när jag sa nej blev hon jätte sur.
    Det verkar som ungen inte har den minsta lilla gnutta av empati hon är så enormt självfixerad just nu...
    Har faktiskt inget minne av att jag någonsin har varit så där.
    Vet att hon bryter sig loss men lite omtanke skadar ju inte.

Jag ska kämpa för henne jag kommer inte ge upp.
    Fast jag har god lust ibland då hon är så otacksam och totalt saknar empati.Ibland undrar jag vad som krävs? behöver jag ligga döende för att hon börjar bry sig?

Samira varför valde du att flytta hem till slut?
    Vad fick dig att ta det beslutet.

Svar på tråden 14 åring dotter vill bo hos pappa