Inlägg från: Tigger is a she |Visa alla inlägg
  • Tigger is a she

Varför inga tuffa kläder till flickor?

Det blir ju en ond spiral.

(Jag generaliserar nu så det inte blir så jobbigt att skriva)

Folk gillar det de är vana vid. Därför köps det "vanliga" i affären. Affären ser det som efterfrågan (inte helt osant). Affären köper in de "vanliga" kläderna. Folk ser att det är så det "ska" vara och vill inte vara annorlunda. Folk fortsätter köpa de "vanliga" kläderna. Affären ser det som efterfrågan... (osv).

I modebranschen för oss vuxna hittar de på nytt, för att vara först med det allra senaste. Folk "tvingas" alltså börja tycka om nya saker hela tiden, eftersom affärerna visar att det är så det ska se ut.

Varför kan inte affärerna "tvinga" folket att gilla spindelmannen på flicktrosor och hjärtan på pojktröjor? Eller *ve och fasa* UNISEX-kläder i olika färger till barnen?

• Tigger is a she

ande:

"Varför få inte en tjej växa upp stolt och glad över att vara tjej. Varför skulle hon må sämre av att få känna sig flickig."

Tror du ett barn, som är litet nog att inte välja sina kläder själv, förstår vad det är för kläder han eller hon har på sig? Tror du det barnet känner av att han är mindre pojkig för att han har en rosa tröja?

"Hur är värderingen när man nästan tycker att pojkkönet är det bästa att sträva emot. Är det att behandla barn lika?"

Man ska väl inte sträva efter ett särskilt kön? Unisex, som jag efterfrågar, är att hamna mellan könen - ha varken monstertruckar eller blommor. Men det kan också vara så att man vill ha spindelmannen på trosorna för att flickan gillar spindelmannen - det är hennes person inte hennes kön som styr.

"...tro det eller ej killar och tjejer leker ofta ganska annorlunda lekar..."

Hmmm...min kille lekte med de större tjejerna igår, och idag kom han körandes med en dockvagn. Beror det på att jag klätt honom i en röd tröja, månne?

"Barn mår bra av att skapa sig en identitet som det innebär att var flicka eller pojke."

Barn mår bra av att skapa sig en identitet, som inte är styrt av vilket kön barnet har!

• Tigger is a she

timberhochmandie:

Just!

• Tigger is a she

Jag motsäger inte den biologiska skillnaden, men skillnaderna INOM könen är väldigt stora. Jag gillar inte när samhället och affärerna bestämmer åt mig och min son att han är en tuff kille som gillar orange monstertruckar. Det är svårt för ett barn att utvecklas till en egen individ med egen identitet, om det hela tiden är påtryckningar utifrån.

Men egentligen handlar det inte om mitt barn just nu, för han är för liten för att gå på de stereotypiska påtryckningarna, utan leker glatt med det han vill i sköna och bekväma kläder. Just nu handlar det om MIG, om mitt sinne för färg och form och mitt sinne för jämställdhet. JAG vill inte ha blommor och fräcka blixtar på min sons strumpor. Jag vill ha vanliga enfärgade strumpor i olika färger, som går att kombinera och matcha med alla kläder han har.

• Tigger is a she

Jag hittade en jättebra solhatt med knytband, i FLERA färger och utan mönster, tryck och krusiduller. Kanonbra!

Jag hade köpt en vit (bäst när solen gassar) och hade fått en blå. Men eftersom jag är färgpedant ville jag ha fler färger. Jag stod och tummade på en militärgrön, när jag såg ett annat barn ha en röd hatt på sig. Oooh, vill ha båda!

Men jag kunde inte hitta den röda hatten. Jag fick gå fram och fråga mamman till barnet var hon hade hittat den röda. På flickavdelningen, fick jag då till svar.

De hade alltså SAMMA hatt på TVÅ olika avdelningar - vit, rosa och röd på flickavdelningen, och militärgrön och blå på pojkavdelningen!

• Tigger is a she

nattuggla:

"Ja e sjutton glad att det inte finns spindelmannen på flickkläder...tål inte honom...vet inte riktigt varför. Men skulle aldrig köpa Barbie kläder heller!...Tänkte bara tillägga att jag hittar alltid tuffa kläder till mina döttrar...MEN jag tycker INTE till exempel spindelmannetröjorna är tuffa (och liknande tryck på tröjorna) tycker bara dom e fåniga..."

Det handlar om valmöjligheter och det handlar om att sluta dela in pojkar och flickor i könsrelaterade mönster redan nu.

Att du tycker spindelmannen är fånig är rätt ointressant i frågan, för du kan välja bort de plaggen om du vill och strunta i att köpa dem. Det finns annat att köpa. Däremot finns det uppenbarligen andra som gärna vill ha spindelmannen som tryck på kläder till sin flicka...

Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?