Inlägg från: ande |Visa alla inlägg
  • ande

Varför inga tuffa kläder till flickor?

Jag tycker inte man ska överdriva åt något håll. Tills dess barnet är så stor att det kan någorlunda välja sina kläder själv, tycker jag att man i familjen köper kläder som känns bäst för barnet. Vet inte om jag vill att någon ska gå omkring och fundera på om min tjej är en kille. Varför få inte en tjej växa upp stolt och glad över att vara tjej. Varför skulle hon må sämre av att få känna sig flickig. Hur är värderingen när man nästan tycker att pojkkönet är det bästa att sträva emot. Är det att behandla barn lika? Däremot ligger det i betraktarens ögon att avgöra hur man behandlar barnet efter deras kön. Barn bör få leka med vad de vill utan att bli dömda. Men tro det eller ej killar och tjejer leker ofta ganska annorlunda lekar..... Beror detta endast på hur de blivit behandlade,eller klädda.... eller hemska tanke har de kanske ett eget intresse i vad de leker med...? Jag är stolt för att vara tjej och ett av mina sämre minnen från när jag var liten var när en farbror trodde att jag var en pojke. Barn mår bra av att skapa sig en identitet som det innebär att var flicka eller pojke.

• ande

Min tanke med mitt inlägg är egentligen att belysa att allt är inte svart eller vitt. Min tjej älskar att leka med bilar osv, och hon har pojkkompisar som leker med dockor. Men det jag menar är att bara för att hon har klänning på sig får hon mindre lust att leka med bilar då? Eller är det någon vuxen som automatiska styr inne henne på dockor för att hon har klänning. I sånafall är det ju de vuxna som bestämmer barnets identitet, och inte färgen på kläderna. Jag tycker att barn ska kunna se skillnad på varandra, där är en pojke och där är en flicka och det går inte om alla har samma kläder. Att jag vill att dem ska se skillnad beror på att det faktiska finns en biologisk skillnad och jag tycker inte att barn ska måsta vara nakna för att se det. Den biologiska skillnaden gör att man så småningom (ganska tidigt) blir förälskad, och det är lite spännande med det motsatta. Hur ska barn annars få sin identitet som flicka eller pojke, men också givetvis med massor av andra egenskaper???

• ande

Om naturen fortsätter att ha sin gång så kommer vi att födas till kille eller tjej, båda könen med samma värde. Utseendet kommer automatiskt att utvecklas mot kille eller tjej även om man gör allt för att förhindra det när dem är små, tydligen... Om ett barn ser skillnad på tjejer och killar så har naturen skapat det så att vi oftast dras till det motsatta. Jag sa oftast, vet att det inte alltid är så. Man bildar familj och får barn, det känns ganska naturligt och okomplicerat och fungerar faktiskt även bland de flesta djurarterna på jorden. Ska tillägga att jag är öppen för att alla har olika åsikter och att en del tycker det är bättre med annorlundare familjebildningar än det som är det vanligaste.

Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?