• Sarge

Äta Sushi - gravid !?

Hej !

Är så in i h*te sugen på sushi.....gravid i vecka 8-9

Man ska ju inte äta rå fisk, men man borde väl kunna äta sushin med ris/räka samt tångrullar, eller ?
    Då är det ju ingen rå fisk ?

Vad säger Ni som vet allt?

• Svar på tråden Äta Sushi - gravid !?
  • jezzzica

det finns gravid sushi :) det är med avokado och räkor tror jag men vet inte säkert men den skall man kunna äta som gravid!

• Änglatuss

finns speciell mammasushi faktiskt.

ris och räka borde du kunna äta (räkor innehåller mkt järn)

rångrullar vet jag inte...

• listo

Enligt Livsmedelsverket kan man äta även bitarna med rå lax, förutsatt att fisken varit fryst innan. Fisken hinner bli ofräsch innan det hinner bli några skadliga halter av listeriabakterier.

Däremot ska man inte äta tonfiskbitarna, på grund av risk för miljögifter.

ris/räka och tångrullar är i vilket fall som helst 100% okej.

• lilaki

Räkan och tångrullarna är absolut nema problema.

Angående rå fisk så finns det info om det på slv.se. Läs den texten och ta sedan ställning själv hur du vill göra.
    Själv äter jag även laxen.

• Alle
    listoplisto skrev 2006-11-30 14:12:30 följande:
    Enligt Livsmedelsverket kan man äta även bitarna med rå lax, förutsatt att fisken varit fryst innan. Fisken hinner bli ofräsch innan det hinner bli några skadliga halter av listeriabakterier.Däremot ska man inte äta tonfiskbitarna, på grund av risk för miljögifter.ris/räka och tångrullar är i vilket fall som helst 100% okej.
    Hej Listo! *blinkar*

Listo har helt rätt, jag åt sushi under hela graviditeten, dock inte lika ofta som annars utan bara vid enstaka tillfällen.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Sarge

ååååhh.......gud så bra!

Sushi, here I come!
    Har inte ätit riktig mat på flera veckor pga hypermesis men av någon anledning är jag sååå sugen på sushi.
    Hoppas att jag får behålla det !

• anna0079

Jag brukar göra egen med krabsticks avokado och gurka

• Ensar

Jag har ätit sushi med lax, nu börjar jag känna mig orolig. Vet ngn om det är farligt....

• mia mamma

Det är bara att gå till ett ställe som erbjuder mama sushi. Det brukar vara ägg, tofu, avokado och räkor samt rullar med crabsticks, gurka.

Mama sushi har hjälpt mig att klara suget efter sushi. Hela förra graviditen och även nu i denna!

• Kedu

sushi är helt ok att äta under graviditetn. det finns så mycket mer fördelar med att äta fisk än det finns nackdelar. MEN fisken måste ha varit fryst i minst 3dagar. Men det måste den även om sushirestaurangen ska få sälja den. Sen ska man precis som Listo skrev hålla sig borta från tonfiskbitarna.
    Ska äta sushi idag!!!!!!

Svar på tråden Äta Sushi - gravid !?