• Sarge

Äta Sushi - gravid !?

Hej !

Är så in i h*te sugen på sushi.....gravid i vecka 8-9

Man ska ju inte äta rå fisk, men man borde väl kunna äta sushin med ris/räka samt tångrullar, eller ?
    Då är det ju ingen rå fisk ?

Vad säger Ni som vet allt?

• Svar på tråden Äta Sushi - gravid !?
  • Redbit

Anna m nr 1: Har du några specifika argument till att undvika de med rå fisk? Om du läser vad som tidigare skrivits är det helt OK så länge fisken verkligen är färsk och rätt behandlad!

• lakritspinnen

Lite sent.. men undrar om det e ngn som vet hur det ligger till med sushi i England??? Har dom samma lag som vi har hemma i Sverige, tro att fisken màste ha varit fryst innan.... ??

En som àlskar sushi o e gravid i vecka 5 - men tànker fòrsòka sig pà att àta lite i England under nàsta vecka... om man vàgar dvs... hrmmmm...

• Redbit

Lakritspinnen: De flesta sushi-restauranger världen över fryser fisken först eftersom den blir så mycket lättare att skära upp i halvfruset tillstånd!

Däremot finns ju inga garantier för att de håller fisken frusen nog länge för att ta kål på eventuella bakterier. Det kan nog vara bra att kolla den brittiska motsvarigheten till Livsmedelsverk och se om de har några regler!

• AHöst

Redbit, de flesta stammer inte riktigt. I usa ar det endast ca halften tex, ungefar samma i Japan.

• Lovely SunShine

Tack tjejer, har fått veta allt jag behöver, har just beställt hem lite Susi, av pojken min!!!

• ambica

Frusen eller ej -det är uppenbart inte det som är det viktigaste. Det är bra att livsmedelsverket är explicit med att det är ok men bara själva grejen att det på restaurangeran säljs en "mammasushi" (utan fisk men kanske med ett par kokta räkor) gör ju att man blir lite tveksam.

Jag håller med -vem det nu var- att det kan vara ett sätt att fortfarande tjäna pengar på ängsliga gravida -så de inte undviker stället helt.

Men jo jag undviker allt annat så sushin ska jag med gott samvete fortsätta med så länge det inte varnas!

• soraya

Efter att ha läst en typ 40 sidor lång tråd från förra året om rå lax och sushi gick jag ner på lunchen och beställde en enorm laxsushi som jag varit sugen på i tre månader typ.

• Ciccilionaa

Åt sushi förra helgen. Beställde dock veg. sushi pga att jag inte ville chansa, men det ÄR INTE samma sak som "vanlig" sushi. Tyvärr. Ska beställa sushi på förlossningssängen!!
    Sa samma sak med förra barnet, men då blev det ingen sushi, jag var alldeles omtumlad att just vi!! fått världens finaste kille!
    Men nu kan jag lägga mig ned och gråta för sushi!!!
    C

• Madicken

Måste få skryta lite....min mamma har en sushibar och där vet jag vad jag får. Typiskt att jag inte är sugen på just sushi.

• Smultrongott

Det finns någonting som kallas för mammasushi. Fråga på sushibaren de borde veta.

• MammaAnnaPanna

Redbit:

Hur kan du VETA att restaurangen du köper din mat på är korrekt behandlad/förvarad???
    Är utbildad inom yrekt och har även varit yrkessam i det och jag VET att kunden tror högre om krogar i allmänhet än vad dom bör föränta sig. Sen är just rå fisk en extrmt känslig råvara. Men ta risken du om du tycker det är värt det. Jag själv skulle inte vilja veta senare att mitt barn tagit skada för att jag varit medvetet oaktsam.

God jul!

• Ameos

Anna m nr1:

Men om hygienen är dålig på en restaurang skadas ju inte ditt barn, utan du själv. Problemet med rå fisk och graviditet är risken för listeria, men då är sushin sedan länge oätbar, så därför kan man äta sushi.

• Ameos

Av samma anledning kan du äta NYGRAVAD lax. Det är helt ok enligt livsmedelsverket. Det är när fisken är gammal som det föreligger risk för listeria.

• Ameos

Kolla förresten in min presbild. Sonen ser väl rätt frisk ut trots att hans mamma käkade rå lax säkert 20 gånger under graviditeten.

Svar på tråden Äta Sushi - gravid !?