Bostadsbidrag!!!!
Har fått papper från Försäkringskassan idag angående bostadsbidraget! Vi har fått en sänkning med 700kr! 2006 fick vi 1100:- nu 2007 ska vi bara få 400:-, fy fan det räcker ju ingenstans. Skriver bara av mig lite.
Har fått papper från Försäkringskassan idag angående bostadsbidraget! Vi har fått en sänkning med 700kr! 2006 fick vi 1100:- nu 2007 ska vi bara få 400:-, fy fan det räcker ju ingenstans. Skriver bara av mig lite.
TS---> Har ni inte fått en högre inkomst under de senaste 2 åren?
Bostadsbidragets storlek beror ju på hur mycket pengar hushållet får in.
Pin up car cruiser: har missat frågorna men ska svara.
Vintervit: Tack för ditt stöd. Svar på dina frågor: 1. vi är 2 vuxna, 1 barn på 1år. 2. 80,5 kvadrat. 3. 4404:- (då ingår inte elen). 3. Jag jobbar har vik. halvtid som lokalvårdare + att jag stämplar mellanskillnaden. Min man är hemma med våran son med 60:-/ dag i ersättning! 5. Kanske för att jag har högre inkomst. Förra året hade jag ju fp.
valmar: Men snälla, bor dyrare än vad man anser sig ha råd till, enligt fk så är 80 kvadrat räknat för 2vuxna o 1barn, vi har 80,5 kvadrat, alltså EN HALV kavadrat för stor lägenhet, att hyran sen är som den är rår inte jag för.
a halleluja moment: Vi har fått beslutet o jag ska ringa o fråga på måndag sen ska vi överklaga besluetet.
puss: tack för ditt stöd!
men vad står det då på beslutet?
ehh,tror puss var väldigt ironisk i ditt uttalande...
a halleluja moment: Ja det får jag. Jag är arbetslös och ensamstående med 1 barn. Pga min låga inkomst (a-kassa) får jag 2100 :- i bostads bidrag. Min hyran ligger på 4320. Så det är ju 50% ungefär.
Jag förstår dig ts. Hade mitt bidrag sänkts hade jag också blivit förtvivlad.
Ring och prata med alla du kan och försök överklaga.
Hoppas det ordnar sig.
Kram!
Shine: Men då är det ju konstigt att vi får så lågt då. Jag har varit mammaledig till sista augusti o har jobbat halvtid som lokalvårdare sen oktober resten stämplar jag upp. Min man är hemma med våran son med 60:-/ dag till januari. Annars har han 0:- i inkomst.
Jag ska ringa på måndag för detta är ju inte klokt. Har kanske fått ökad inkomst 2007 men inte så mycket.
Helena: Det låter konstigt tycker jag.
Ni borde, med tanke på det du skriver, vara berättigad till rätt högt bidrag.
Min inkomst är min a-kassa + barnbidraget och jag fick bidraget utan problem. Tog nån vecka bara.
Ring och hör vad tusan dem pysslar med.
Lycka till!
Jag tycker att bostadsbidrag behövs för att minska segregationen på bostadsmarknaden! Det vore trist om alla barnfamiljer var tvungna att bo i förorterna och bara de rikaste kunde bo i innerstaden, för att ta ett exempel. Det är en utopi att säga att "man ska bo som man har råd med". Om det bara vore så enkelt! Det blir ofta billigare månadskostnad om du äger din bostad, jämfört med en hyreslägenhet i samma storlek och standrad. Men den fattige beviljas inte bostadslån och tvingas därmed bo dyrare än h*n egentligen skulle behöva.
Det är inte alls så enkelt som att de med bostadsbidrag har för hög hyra i relation till inkomsten. Inkomstsänkningen kan vara tillfällig, t.ex. under en föräldraledighet. Ska folk flytta då och flytta igen när föräldraldigheten är slut? Har ni sett ekonomers uträkningar över studenters levnadskostnader? Där räknas bostadsbidrag alltid med, trots att långt ifrån alla studenter har bostadsbidrag. Bostadsbidraget är ett sätt för staten att minska segregationen på bostadsmarknaden så att alla som är låginkomsttagare under en period inte skall tvingas ut i bostadsmisär! Bostadsbidrag bevilajs inte för människor över 29 år utan barn, det är inget bidrag som delas ut till vem som helst utan endast till de grupper som anses behöva det.
Sådärja, fick jag det sagt - jag gillar bostadsbidragen! Vet inget om ts situation, men jag hoppas du reder ut det med fk och att du får den ersättning du är berättigad till.
alltomfiske: Det där var mkt bra skrivet!