• Spirre

Giftermål, kostnader...

Ni som är gifta/har funderingar på det, hur mycket har ni lagt/kan tänka er lägga på ert bröllop? Själva så har vi väl börja fundera så smått på saken och laborerar med tankarna om hur många man vill bjuda versus kostnaden för hela kalaset. Berätta gärna om era lösningar och vad ni kostat på er och hur mycket olika alternativ kostar.

• Svar på tråden Giftermål, kostnader...
  • foca

hur du än vrider o vänder på de hamnar alltid runt 100000 tusen

• Ryuujin

Vi la ca 70000 för 75 gäster inklusive allt. Det var rätt tjusigt, tex kostade mat och lokal 46000, men vi sparade en del på att handla dricka i Tyskland och kläder i Thailand. Hör av dig om du vill veta mer.

www.belding.se/nonsens

• countZero

@Spirre: Ja, håller med att det var en hel del. Självklart kan man ha ett riktigt lyckat bröllop + fest för mindre.

• Tonlan

Tror vårt bröllop gick på sammanlagt "utom resan" 47000:-

Vet ej vart du bor Spirre men om du bor i stockholms omr så kan jag/vi verkligen rekommendera att tag kontakt med Ulrikdals värdshus www.ulriksdalswardshus.se. Man kan lätt tro att det är ett för dyrt ställe men deras upplägg var verkligen kanon!
    De gjorde även iordning tårtan som är superb. Dock så ändrade vi lite i deras meny och ville ha en buffe bara för att få folk att cirkulera mer och prata med varandra vilket uppskattades i efterhand av många! Vet ej hur många ställen vi kollade på som tog extra för varje ljusstake, blommor, småstenar på borden mm vilket borde vara gratis tycker jag men icke. Detta hade inte ulriksdal vilket hedrar dem! Fick hjälp av våra föräldrar med bröllopsfesten till viss del dock så betalade vi resan själva som gick på närmare
    25000:- och då till Azorerna med full service!

• JojjeB

Vi la cirka 15 000 totalt. Vi hade bara föräldrar och syskon på vårat kyrkbröllop, så det var mest frugans klänning, ringarna och festen efteråt som kostade. Det blev grymt lyckat, det enda jobbiga var att förklara för sina vänner (vars bröllop man själv varit inbjuden på...) varför vi skulle ha ett litet bröllop.

• Tonlan

Vi koncentrerade oss på vänner & bekanta i första hand och endast ett fåtal väldigt nära släktingar. Va f*n det var ju vår dag och då ska vi bjuda in de som vi gillar mest. Tycker det är synd om dem som är tvungen att bjuda in hela släkten för vem är det som betalar kalaset egentligen! Man ska ju inte behöva ta en lån på 7 år bara för att alla släktingar vill komma!

• Dopup

Vi gifte oss i hemlighet på vår dotters dop. Ca 70 gäster som vi sedan bjöd på lite mat, tårta och dryck. Allt detta var "hemmagjort" d.v.s. inte så fasligt dyrt.

Måndagen efter bröllopet fick 25 av vår närmsta familj och vänner en inbjudan till en trerätters middag på ett trevligt värdshus. Där övernattade vi så det är väl smekmånaden då..

Presenter valde vi automatiskt bort iom att vi gifte oss i hemlighet men fick ändå lite trevliga presenter på den efterföljande middagen. Ett tips är att önska sig upplevelser! Kanske ett restaurangbesök, en weekend eller likande för hur kul är det med glasskålar och brödrostar m.m.?

När man bjuder in folk till bröllop så kan man ta ett kik i sin telefonbok i mobilen, där får man en rätt bra koll på vilka man verkligen håller kontakten med.

Ekonomi

Ring: 3400 kr
    Kläder: 2900 kr (inget märkvärdigt, vanlig klänning och kostym)
    Mat m.m. efter dopet/bröllopet: 3600 kr
    Middag för de närmsta: runt 18000 för 23 gäster
    Övernattinig i svit: 2400

Summa: ca 30000 kr

Efterfölande middag

• davidsthlm

ja vi sitter och har börjat planera bröllop men efter som man bara är 23år och inte världens bästa ekonomi så blir det nog bara våra familjer plus dom närmaste vännerna men har väl räknat på att det kommer kosta ca: 30 000 kr

• YNWA

Jag gifte mig med min fru den 28:e oktober i år. Vi är båda 22 år gamla.
    Vårt bröllop gick i runda slängar på 25000 kronor.
    Vi hade 60 gäster på festen efteråt, åt champinjongratinerad fläskfilé som min mamma hade lagat. Vi hade mycket vin, öl, dricka till kaffet, välkomstdrink, läsk, mineralvatten, ja allt du kan komma på.
    I kyrkan hade vi stråkkvartett och min fru hade en jättefin brudklänning och stor fin bukett med tillhörande coursage på mig.
    Utanför kyrkan blev vi upphämtade i en superfin veteranbil och sedan körda till festen.
    Vi hade stor bröllopstårta som vi hade beställt.
    Inbjudningskorten fick vi gratis genom min frus jobb, gjorda på ett riktigt tryckeri.
    Tackkorten fixade vi själva genom att ta kopior på kortet till tidningen och klistra in i för ändamålet avsedda kort.
    Vi snålade absolut inte på någonting, hade ett jättefint bröllop, alltså ingen budgetvariant.
    det går att få billigt och kanonbra om man försöker.

• Valle

När vi gifte oss 2003 fixade vi så det bara kostade oss ca 45 000:-
    Vi hade 63 gäster i en bygdegård vi hyrt. 800 :-.
    Maten till alla gick på 13 000 Mina föräldrar bjöd på detta!!)
    All sprit o vin: 0 kr!!(Svärföräldrarna betala allt!!)
    Slö dricka och div annat: 4 000:-
    Kläder till oss: 2000:- klänning(beg)Skor 1000:-, Smoking 0 lån av kompis).
    limo: gratis av kompisar som fixa....
    Trycksaker: 2000:-
    Dukning och brudbukett: 2500:-
    Ring: 0 :- Arv från frugans mormor.

Allt går att fixa till fråga kompisar om de kan hjälpa till och sjunga o servera m.m.
    Sedan har man ju släkt som kanske e duktiga på vissa saker.. Tex baka tårta, laga mat, Sy kläder, osv....

Lycka till..

Svar på tråden Giftermål, kostnader...