• Spirre

Giftermål, kostnader...

Ni som är gifta/har funderingar på det, hur mycket har ni lagt/kan tänka er lägga på ert bröllop? Själva så har vi väl börja fundera så smått på saken och laborerar med tankarna om hur många man vill bjuda versus kostnaden för hela kalaset. Berätta gärna om era lösningar och vad ni kostat på er och hur mycket olika alternativ kostar.

• Svar på tråden Giftermål, kostnader...
  • frítz76

Vårt bröllop gick på ca 40000kr. Vi hade fint kyrkbröllop och festen hade vi på svärföräldrarnas gård i partytält. Helt fantastisk dag med många lyckliga minnen

• K J N

Jag vill minnas att vi hamnade runt 30.000 kr.

Man gifter sig ju bara en gång så den kostnaden kändes inte så betungande.

• MiniFarsan

Vi fick ihop vårt bröllop på en kostnad på ca 60 000 kr, och det dyraste var catering för de 40 personerna vi bjudit. Bröllopsresan var en 7 dagar lång danmarksvistelse, som vi tyvärr var tvungna att avbryta pga förkylning + graviditet vilket ledde till av vi inte kunde utnyttja whiskey + öl som den sedvanliga förkylninglindraren, och med 30 grader i skuggan var det inget kul att vistas på hotell och inte orka med att ge sig ut.

Ja, 2 dagar efter bröllopet togs testet som visade att min nuvarande fru var med barn ! Vi väntar med spänning dom sista månaderna nu, då beräknad ankomst är den 15:de Mars 2007 !

Vi bad dock bröllopsgästerna om pengar som present, och det var det som räddade bröllopet något, då vi inte hade allt för bra med pengar.

• davidsthlm

jag har nu ialla fall fått tag i en polare som kan fixa cateringen själv "han har fixat med maten till nobelfetsern osv.." så får allt för inköptspris plus hans och hans fru ställer upp gratis med att fixa allt så kommer tjäna in många 1000-lappar där

• Valle

Bra jobbat david. Nu e det nästa grej som skall fixas.. ta ur din lista och kolla om du har någon i familjen eller bekantskapskretsen som kan det... Tex fixa inbjudningar o sånghäften på datan...

Fortsätt jobba på David Håller tummarna...
    var inte blyg att fråga om du behöver hjälp med något..

valle.

• Make Vimma

Har du kollat på bröllopstorget hesida där kan man göra en budget. Vi höll på så sätt koll på våra utgifter till bröllopet!

• Svartdrake

Jag har för mig att priset på vårat bröllopp blev 32.000:-

Saker vi sparde pengar på.
    - Vi gjorde inbjudningskorten själva.
    - Ingen sprit. (vi dricker inte själva ändå...)
    - Då vi är medlemmar i kyrkan betalde vi inget för varken vigseln eller för festlokalen.
    - Vi hade buffe. (Buffe är oftast billigare per person)
    - Inget hotell på bröllopsnatten. Detta var iof inte frivilligt, men vi blev så besvikna på hotellsviten att vi åkte hem.
    - Vi gjorde tackkorten själva.

Tips
    - Strunt i onödigt krimskrams, bara för att det är traditionsenligt måste ni inte ha det. Välj vad ni själva vill ha och strunta i resten.
    - Allt som är snyggt måste inte var dyrt. Den bröllopsklänning för 7000 vi köpte var bra mycket snyggare än de för 50.000 vi sett.
    - Utnyttja släkt och vänner. Vad är de annars till för?
    - Bjud bara de ni vill ha med.
    - Traditioner är till för att brytas.

• Cas The Familydad

Wow...det beror helt på vilket sorts bröllop man har tänkt sig, Är man gjord av pengar så kan det väl gå på hur mycket som helst och har man inte en spänn så kan man gifta sig borgligt.

Själv så gifte jag mig kyrkligt och vi hade bröllopsmiddagen/festen i gammalt tingshus som vi hyrde för väääldigt billig peng.

Frugan är inte så mycket för fancy fancy bling bling *skrattar*..så hon ville ha en ring som HON fick välja ut och den gick på 1.500 spänn vilket är överkomligt. Sen en massa catering, hyra av solosångare m m pröjsade hennes farsa vilket också är helt överkomligt..*ler*

Men om man kollar på vad allt kostade så blev det: drygt 30.000 vilket jag inte tycker är så farligt, men nu hade vi tur att vi fick en massa hjälp men vi kollade vääldigt mycket på olika matställen och olika alternativ till allt.

Lycka till med bröllopet och hoppas att det blir en kanon dag för er!!

• Dexter Van Der Killen

Vårt bröllop blev inte så dyrt, gifte oss borgerligt och hade en enkel middag för vår närmsta familj. totalt 14 personer (tyvärr blev brudens far magsjuk).
    Summa runt 12 000, då fick vi hotelet i present och även parkeringsböterna när vi parkerade utanför göteborgs rådhus...

• kontirio

Ojoj.. det är fan inte billigt att gifta sig märkte vi 2004. Bröllop + fest + resa gick på ca 60000 (tre veckor på Aruba är inte heller billigt, men once in a lifetime..).

Totalt var det ca 55 gäster. Priserna tar jag från minnet, det är lite ungefärligt.

6000   Klänning
    3000   Kostym + skor + slipsar till marskalkarna
    2000   Hyra bygdegård (tip top, nyrenoverad samt jättefint porslin och bestick)
    10000 Catering trerätters
    3000   Serveringspersonal (skitnöjda, studenter från restaurangskolan)
    3000   Öl + whiskey + bussbiljett Tyskland för inköp
    1400   2 nätter på hotell, natten innan bröllopet samt bröllopsnatten
    7000   Fotograf

Sedan tillkom en massa småkostnader här och där, springer lätt iväg. Inbjudningar och program etc gjorde vi själva, sång i kyrkan stod svägerskan och svågern för (kan inte tacka dem nog, särskilt svågern som har scenskräck. Att ställa sig i Skara Domkyrka och sjunga inför ca 80 personer..), dukning samt städning dagen efter hjälpte släkten till med, samt att skjutsa bröllopsgäster från kyrkan till bygdegården, musiken stod en bra stereo och en hög med brända cd-skivor för.. det var ett helvetes drag! Bästa festen ever :D

Som någon annan skrev, det kan bli hur dyrt som helst, men det går att hålla nere kostnaderna. Ta hjälp av släkt och vänner, de flesta är bara glada att få hjälpa till inför en så stor dag. Och kom ihåg, i storstan är allt alltid dyrare. Vi bodde då i Göteborg, men valde Skara (hon kommer därifrån) dels pga Skara Domkyrka (det ÄR rätt mäktigt att gifta sig i en riktig kyrka) dels pga prisskillnaden.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • BitterKing

Hmmm vi har tänkt oss att närmare 200 släktingar och vänner ska få komma. Det blir visserligen inget kyrkobröllop, utan en borgelig vigsel. Antar att det dyraste kommer bli maten. Helgrillat lamm är planen, och lamm har vi redan fött upp och slaktat. Jo,, spriten måste kosta en del oxå,, så det får bli en resa till tyskland.

Svar på tråden Giftermål, kostnader...