Inlägg från: Mmmajsan |Visa alla inlägg
  • Mmmajsan

Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!

Jag har också alltid hört att det finns alkohol i fil och tycker inte det är löjligt eller ologiskt. Alkohol bildas som sagt i alla kemiska jäsningsprocesser där socker i någon form är inblandat (har iaf jag fått lära mig på kemin...men sen är jag ju ingen hejare på kemi precis). Sedan är säkert alkoholhalten i filmjölk så liten att den inte ens är intressant att mätas.
    Såvitt jag vet uppkom filmjölksdiskussionen när man för några år sedan diskuterade nolltolerans inom trafiken. Vissa argumenterade då emot detta med just filmjölk, apelsinjuice och likörpraliner - som tydligen kan ge utslag på en blås-mätare om man nyss haft det i munnen. Och visst, när man använder det som argument på det sättet, så verkar det ju som att man själv har dåligt samvete eller så...

Man kanske kan jämföra alkoholdiskussionen med fil vs. sprit med insjöfisk...är det t.ex. ok att äta en liten flisa gös jämfört med att stoppa i sig en hel firre ett par gånger i veckan?

• Mmmajsan

Jag tror på att det inte är tillräckligt mycket alkohol i filmjölk för att ens kunna mätas på den vanliga promilleskalan. (Och jag tror det är därför ARLA svarar som de gör.) Men att det finns alkoholmolekyler i fil, det tror jag på. Och källan är som sagt, mina gymnasiala kemilektioner. Men jag är (som sagt) ingen expert. Och jag tycker inte heller att fil hör hemma i alkoholdiskussioner.

Och jag tycker nog att man kan jämföra t.ex. alkohol och fisk när man diskuterar hur stora mängder som egentligen är farligt. För självklart är den lilla alkoholmolekylen som kan finnas i fil eller apelsinjuice, inte skadligt. Liksom en liten flisa gös säkert inte gör nån skada heller. För i båda fallen handlar det om att födoämnena är skadliga vid större mängder och inte om man råkar få i sig en liten plutt.
    Att jag tog den analogin är just för att om man skriver att det finns alkohol i filmjölk så finns det många som blir jätterädda utan att de behöver vara det. En obetydlig, knappt mätbar mängd, är inget att vara rädd för. Jag tänkte att om man jämför det med fisken, som jag gjorde ovan, så kanske man tydligare kan se att det inte är något att oroa sig för.

• Mmmajsan

Min säkra källa är tyvärr bara mig själv. Nån som vet någon publicerad säker källa? För det vore ju intressant att höra. Vi kanske skulle fråga Rix Morgonzoo? (Jag är allvarlig, inte ironisk.)
    Och vid vilken mängd är man skyldig att skriva i innehållsförteckningen vad varan innehåller? Och är man skyldig att skriva i innehållsförteckningen om det är ett ämne som inte är tillsatt, utan skapats i tillverkningsprocessen?

• Mmmajsan

Min säkra källa är tyvärr bara mig själv. Nån som vet någon publicerad säker källa? För det vore ju intressant att höra. Vi kanske skulle fråga Rix Morgonzoo? (Jag är allvarlig, inte ironisk.)
    Och vid vilken mängd är man skyldig att skriva i innehållsförteckningen vad varan innehåller? Och är man skyldig att skriva i innehållsförteckningen om det är ett ämne som inte är tillsatt, utan skapats i tillverkningsprocessen?

Svar på tråden Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!