Inlägg från: qatt |Visa alla inlägg
  • qatt

Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!

snutti, jag förstår din ambition men jag tror du missförstått "fil-invändningen" en smula. jag har använt den just därför att jag förvånades över att så många på fullt allvar härinne diskuterade om de fick dricka filmjölk mm eller saker som var alkoholfria (dvs max en halv promille) - inte för att jag inte står för att jag vill dricka eller vad du nu påstod. Jag vill inte drick alls under graviditeten men tycker det är aburt att här få onda ögat för att man dricker systemets alkoholfria, kokar alkoholen ur glöggen etc. Alkoholfritt kan inte garanteras ens av arla (eller av systemet vad gäller deras alkoholfria eller glöggkokning) men poängen är att det ses som alkoholfritt eftersom kvantiteterna är så små.
    Hence - det är liak fånigt att komma med moralkakor för att jag dricker cider/glögg etc med max en halv promille som det är att moralisera över mitt filintag. Det är poängen i den argumentationen - inget annat.

• qatt

sory, du har så rätt. en halv procent ska det vara såklart.

..och jag kan inte ens skylla på en alltför hög promillehalt. Måtte det inte bero på filmjölkslunchen

• qatt

i princip har ju ARLA rätt eftersom livsmedel räknas som alkoholfria om de innehåller mindre än 2,25 (volym) % eller 1,8 (vikt) %. så vi kan vara överens då och slippa diskussioner om att systemets alkoholfria, kokad glögg etc är usch-usch.

• qatt

jag tror faktiskt inte du förstår oss - men att vi faktiskt förstår dig. du och ARLA har rätt. det är ingen alkohol i filmjölk som är mätbart på något relevant vis - men vid all jäsning av socker bildas alkoholmolekyler såväl i bröd, fil, juice mm. bevis hittar du i vilken kemilärobok som helst.

• qatt

hade jag arbetat på ARLA hade jag svarat som det svar du fick. som man frågar får man svar och du ställde inte en kemi-fråga utan det lät mer som du var orolig och då ville de väl ge ett lugnande svar, som dessutom är helt riktigt.

• qatt

Mer än 1,2 volymprocent alkohol måste man märka ut för drycker (annat vet jag inte)

• qatt

Detta hittade jag som enkel kemisk förklaring:

"Att leva helt alkoholfritt är en omöjlig uppgift. Jäsningsprocesser som omvandlar sockerarter till alkohol pågår ständigt och överallt i naturen och människokroppen. Många livsmedel innehåller små mängder alkohol, särskilt jäsningsprodukter som fil, yoghurt och kefir (upp till 2 %), vinäger (upp till 0,2 %), mjölksyrejästa grönsaker och jäst bröd."

såhär säger Primavi
    "Alkohol förekommer i liten omfattning i livsmedel som saft, sylt, filmjölk m.fl.."

..och såhär skriver DN:
    "Vad är då alkoholfritt? Ja, det är i svensk lagstiftning alla drycker med en alkoholhalt under 2,25 volymprocent. Men alkohol finns i de flesta drycker; juice, filmjölk och yoghurt likaså, i mängder som ibland kan jämställas med lättöl. Det allsmäktiga monopolet har emellertid denna månad skruvat ner gränsvärdet för sina alkoholfria drycker till en ynka halv procent alkohol. Det är förvisso den gräns som rekommenderas inom EU, men samtidigt minskar möjligheterna att göra bra lättdrycker."

Svar på tråden Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!