• jobrika

Hur snabbt gick det tredje förlossningen??

Kunde inte somna när jag gick och lade mig vid halv ett på natten. Några min efter ett så tänkte jag att jag får kanske ta tiden och då var det några min mellan värkarna bara. DÅ fattade jag (klantskalle). Väckte sambon kvart över ett, sedan var det bara att på sig kläderna, mamma och pappa sov redan över hos oss den natten som tur var så det var bara att väcka mamma och sen ta bilen iväg till östra, ca 20 min biltur i den farten Vattnet och krystvärkarna kom i bilen. Som tur är kunde jag andas igenom krystvärkarna (det hade jag nog inte klarat av om jag var förstföderska, men jag tackar för att jag fött barn tidigare och kunde klara mig igenom dessa galant) och i bilen tänkte jag faktiskt att det här kan jag göra om igen!!! Framme på Östra kl 02:00, in i rummet och undersökt och fick direkt klartecken att släppa efter för krystvärkarna. Hon kom ut direkt efter två- tre krystvärkar. 02:08 föddes Lova

Tog alltså runt en timme.
    ------

Till saken:
    Lite nojig nu över min tredje förlossning, då jag hört att man får väldigt mycket förvärkar som liknar "riktiga" värkar. I och med att det gick så snabbt sist så vill jag inte föda hemma eller i bilen... Min första förlossning tog drygt fem timmar.

Sen undrar jag om andra komplikationer som vanligtvis uppstår i samband med tredje graviditeten...

Kramar
    Johanna

• Svar på tråden Hur snabbt gick det tredje förlossningen??
  • Luddvar

Du verkar ha anlag för snabba förlossningar så jag skulle nog inte vänta hemma för länge denna gång. Flört
    Min första fl tog ca 18 timmar från första värken. Andra tog ca tre timmar. Tredje tog ca 6 timmar.
    Jag hade inte så svåra förvärkar alls tredje gången . Bara litegrann. Utan när jag väl kände sammandragningar så var det på G. Men eftersom jag bara hann vara på BB en timme under andra förlossningen så ville jag inte gå hemma och vänta. Så när det var ca 8 minuter mellan packade vi ihop och åkte. Sen gick det ju inte så fort som sist.

• jobrika

Ok, så då kanske det är lite bluff och båg det här med att man ska ha mer förvärkar då Hoppas på det...

Jag har också fått för mig att andra går snabbare än första, men att tredje ligger tidsmässigt någonstans emellan ettan och tvåan, om ni förstår vad jag menar... men det är väl bara nåt jag fått för mig kanske

• ebben

Min 1a tog 36 timmar
    2a var igångsatt o tog ca 3 tim fast jag hade bara ONT ca 30 minuter!? ingen fattade riktigt att jag öppnat mig helt så snabbt........
    3an tog 1 tim o 50 minuter fast då hade jag kämpat MOT krystningar typ 1 timma!! Så att vi skulle hinna in med ambulansen. har en timmes bilväg till sjukhuset.
    02:00 svag 1a känning/värk,strax därefter slempropp.....runt 02:30 krystdags?? Då var jag ju fortfarande hemma....
    Läs gärna i min pres,o blogg!
    Ett tips är ju att fara rätt fort-har ni 20 min väg så hinner ni nog.

• inka

min första förlossning tog ca 5 timmar och min andra tog 2 timmar men då med bilfärd med ambulans ca 45 minuter som jag höll imot krystvärkarna. nu väntar vi trean och blivit beviljade igångsättning för att hinna in. vill absolut inte föda hemma

• hello73

min första tog 5 tim inne på förlosssningen bm trodde det skulle ta längre tid som förstföderska men icke som en rakett kom han, nr två tog ca 2 1/2 timme inne på förlossningen,  hade haft ont en timme hemma vågade inte stanna kvar vilket va tur de, va öppen 4 cm när jag kom in o en 45 min senare 8 cm, krystade lite längre än första men snabbt gick det, trodde då att även nr tre skulle gå fort men inte då vaknade på morgonen 21 dec 2000 av värkar o slemproppen gick, hade värkar hela dan med en kvart i mellan vi åkte upp för o kolla o då va jag bara öppen 1 cm.... det va bara o åka hem o vänta, natten va ingen rolig.... 22 dec började värkarna ta i mer så vi återigen åker upp på em öppen 1 1/2 cm, höll på o bryta ihop bm sa att detta e helt naturligt med nr 3... vi hem igen, tittade på film men kom bara till halva då låg jag över köks bordet o skrek.... vi upp igen, jag så trött o kände att detta pallar inte jag öppen då vid 6-tiden på kvällen 3 cm så jag fick va kvar, sen gick det undan fick eda när jag va 5 cm öppen men då avstannade allt fick dropp o då rasslade det till melvin föddes 22.23, så det va en låååång förlosssning som gjorde on men som tur va så sprack jag inget istallet, det gjorde jag med dom andra, istället så lossnade inte moderkakan så den fick dom plocka ut.. inte kul.
    sen fick jag livmoderinflamation efteråt o åt pencillin i en månad först o sen på efterkontrollen så hade jag inflamtionen kvar.
    bävar själv nu för min fjärde förlossning då dom säger att den ska va lik den tredje....

men som sagt är varje förlossning olika. inte säkert att du får en tuff den kan ju gå ännu fortare...
    kram o lycka till

• Saltlakrits

1a: 5 timmar från första värk.

2a: 2 timmar

3dje 3,5-4 timmar.

Jag hade mycket förvärkar de sista veckorna med tredje.
    När vi åkte in var det bara för att kolla, för "värkarna" (förvärkar trodde jag och bm) kom med 2-15 min mellanrumm....
    Tur vi var på kollen för jag fick inte åka hem Ett par timmar senare föddes han...

Mamma till tre underbara barn!
  • lövet2

Nr 1 tog 3 timmar
    Nr 2 tog 4 timmar
    Nr 3 tog 17 timmar! Det hakade upp sig vid 6 cm, så jag hade värkar var 5:e minut utan att det liksom hände något ....

• Kayan

Min tredje förlossning finns att läsa i min blogg Lycka till med din!

• EA1

från första värk till bebis på magen 47 minuter.... var redo!

• MarcusEmelinJosefinesMamma

Nummer 3 tog 58 minuter :)

• jobrika

Kayan: Det är en sådan förlossning som jag är lite rädd för ska ske, men å andra sidan kan man ju tolka sin kropp bättre än om man skulle varit förstföderska...

Låter i alla fall som att man ska vara förberedd på en snabb förlossning. Oj, oj. Tur att vi har barnvakt nära den här gången

• jobrika

Är det sant att det är svårt att veta när det är dags att åka in?

Tydligen kan värkarbetet påböjas och stannas av flera ggr innan det är dags pga att livmodern har blivit slapp efter tidigare förlossningar och behöver träna mera.

• ebben

jag fattade att jag skulle in!! o att det var bråttom-det kändes.men då vi hade vinter o kallt så startade min man bilen,medan vi skulle klä oss,det var ju natt.
    O jag ringde barnvakten som skulle vara med de andra barnen,dvs min mamma.
    men det gick ju SÅ fort o jag fick krystkänsla så fort....
    så vi ringde ambulans jättesnabbt!

• dess

Hej,

Den erfarenhet av min tredje förlossning är att man ska lyssna på kroppen även om det inte "riktigt" känns som man "ska" känna när man är på väg att föda.
    När jag födde mitt tredje barn så vaknade jag på morgonen av att jag slemproppen gick+ massa blod. Ringde förlossningen och dom sa att jag kunde vänta eftersom jag inte hade värkar och mest troligen var det en teckningsblödning. Eftersom vi hade 30 min till östra och jag fött väldigt snabbt de andra gångerna så ville jag åka in ändå. Kom in till östra fick åka till specialförlossningen eftersom dom ville utesluta att det inte var någon farlig blödning. Bm undersökte och då var jag 4 cm öppen men inga värkar.Träffade en väldigt bra bm som lät mig stanna på specialförlossningen och vänta och se eftersom mina tidigare förlossningar gått väldigt fort.
    Bm lät mig stanna 1 timme för vidare kontroll,10 minuter innan kontrollen gick vattnet och fick värkar 10 minuter senare var Oscar född. Hade jag stannat hemma och väntat på värkar så hade jag inte hunnit till förlossningen!

Lycka till med förlossningen!

• tingeling75

Nr 1 kom på ca 7 timmar ifrån det att slemproppen gick, värkarna började någon timmma efteråt.

Nr 2 kom på ca 1,5 timma ifrån värkstart.

Nr 3 var en drömförlossning på 5 timmar ifrån värkarna började. jag hade aldrig något bestämt intervall emellan värkarna den här gången utan ibland gick det 3 minuter emellan och helt plötsligt kunde jag få både tvilling och trippelvärkar utan mellanrum. Så höll det på ända fram till krystningen. Jag kände mig så lugn och harmonisk, jag sket i att klocka värkarna utan lät dem bara komma och gå. Litade på att kroppen skulle känna när det var dax och det gjorde den. Jag upplevde min sista förlossning helt fantastisk.

Lycka till !

• jobrika

Oh, man blir så rörd när man läser förlossningsberättelser

Tack då vet jag att jag måste lyssna på min kropp. Det borde jag ju klara av efter två tidigare graviditeter och förlossningar.

Hoppas min blir lika underbar som er!

• mamman Linda

Jag födde mitt tredje barn i måndags...
    Min andra förlossning tog totalt 4 timmar och var nära att sluta i bilen på väg in så den här gången var vi ju rädda att det skulle gå ännu snabbare...

Det blev en jättebra förlossning! Har förlossningsberättelsen i mina bloggar!

Linda

jag fick en Leo 4/12
  • Hansarna

Min trea tog längre tid än nr 2
    Första barnet flera dagar.. :(
    Nr 2 ca 6h
    Nr 3 ca 8 h

Svar på tråden Hur snabbt gick det tredje förlossningen??