• Skrinda

Ekströms nyponsoppa

Dottern (14 mån idag) har börjat krångla med frukt och i jakten på alternativa c-vitamninkällor köpte jag idag nyponsoppa...

Tog först den vanliga men såg att den främst bestod av vatten och socker, blev överlycklig när jag fick syn på en "utan tillsatt socker" och högg en sådan (utan att läsa innehållsförteckningen )

Väl hemma blev vi glatt överraskade när den var söt och god, inte alls sur som vi befarat! Sneglade på förpackningen och såg då att den självklart innehåller sötningsmedel.

Men hallå? Jag ger henne hellre en sockerbit att suga på än sötningsmedel. Socker är iaf naturligt... Sötningsmedel känns väldigt onödigt till ett litet barn. Är det verkligen omöjligt att göra nyponsoppa med bara lite vanligt socker?

Något tips på annat sätt att få i henne lite c-vitamin? Babydrycker är iofs bra, men onödigt dyra i längden...

• Svar på tråden Ekströms nyponsoppa
  • Skrinda

Finns det? Vilket märke, var?

• Blue Dragon

Säger som elrovi. Köp osötat.

Tycker oxå att det där med sötningsmedel är mera "farligt" då det är framställt på kemisk väg. Har inget sånt till mig och mina barn. Själv blir jag väldigt dålig i magen av sötningsmedel. Åt det väldigt lång tid.

Med barnen vet jag inte om dom blir dåliga i magen men varför utsätta dom för det?

Tredje tjejen på väg. BF 26 december
  • Tinuskan

Smoothies? Frukt,lite juice,elr mjölk...
    Man kan ju variera i all evighet, passa att dricka en du me

Min får nästan en, banan mixad med alla våra bär,(hittade en med lingon,björnbär, jordgubbar,hallon,blåbär i frysdisken)

• elrovi

Ekströms tror jag har haft förr iallafall....men det kanske bara finns i pulverform...

• Nyfiken gul

Köp osötad o koka själv! Myyyyycket godare än dessa färdiga soppor...

• Skrinda

Mmmm, smoothies är gott! Men då måste man ju anstränga sig Har varit så enkelt att bara ge henne en banan eller en bit äpple, men nu vägras det...

Undrar fortfarande var man hittar osötad nyponsoppa?

• Skrinda

Aha! Pulver, det kollade jag inte, tack

• mamma legolina

På dagis när vi hade nyponsoppa som mellis (sällan) så körde vi vanlig med socker då det inte var bra för små barn med den som det var sötningsmedel i istället.

Saker och ting kan bara bli värre - Ior
  • stella star

jag har ekströms osötade nyponsoppa på pulver hemma...den smakar inte sött alls...tror inte att jag såg nån form av sötningsmedel i förteckningen

Svar på tråden Ekströms nyponsoppa