• Skrinda

Ekströms nyponsoppa

Dottern (14 mån idag) har börjat krångla med frukt och i jakten på alternativa c-vitamninkällor köpte jag idag nyponsoppa...

Tog först den vanliga men såg att den främst bestod av vatten och socker, blev överlycklig när jag fick syn på en "utan tillsatt socker" och högg en sådan (utan att läsa innehållsförteckningen )

Väl hemma blev vi glatt överraskade när den var söt och god, inte alls sur som vi befarat! Sneglade på förpackningen och såg då att den självklart innehåller sötningsmedel.

Men hallå? Jag ger henne hellre en sockerbit att suga på än sötningsmedel. Socker är iaf naturligt... Sötningsmedel känns väldigt onödigt till ett litet barn. Är det verkligen omöjligt att göra nyponsoppa med bara lite vanligt socker?

Något tips på annat sätt att få i henne lite c-vitamin? Babydrycker är iofs bra, men onödigt dyra i längden...

• Svar på tråden Ekströms nyponsoppa
  • Snorky

Det finns inte osötad utan tillsatt sötningsmedel! Jag har letat i flera år, men det är omöjligt! Sanningen är väl att det knappt smakar nåt utan tillsatt socker/sötningsmedel... så därför säljer det inte. Men så är det ju med allt, vill man inte ha alla översockrade produkter så finns bara de med massa sötningsmedel ist!!! Så himla onödigt!!

27 dagar kvar...
  • Tinuskan

Tror den med pulver oxå har maaaasssoorrr av socker...

• missis

värdens bästa c-vitaminrika dryck!!!! pressa apelsiner o mandariner o låt henne dricka, det innehåller massvis med c-vitaminer

• Lisa 74

Ekströms har en helt osötad i pulverform, brukar söta den med lite fruktsocker.

• Skrinda

missis: hon avskyr citrus-juice och citrusfrukter... Det är bara mandarinklyftor i sockerlag som är gott enligt henne (fick det på ettårstårtan)

Lisa 74: ska kolla hyllan med "torrfoder" nästa gång vi handlar.

Tack alla för hjälpen!

• vårsol

Köp nyponskalspulver och gör egen, då kan du själv bestämma om/hur mkt socker det ska vara i.

• malinche

Köp färskpressad apelsinjuice. Den inneháller inget tillsatt socker.

• meesa

Ekströms har osötad pulversoppa i både blåbär och nypon. Men ingen av dem är drickbar helt osötad enligt min mening. Sockrar lite lagom till dottern och använder fruktsocker till mig själv..

• ebben

Men ärligt-FINNS det pulver till nyponsoppa HELT utan vare sig socker ELLER sötningsmedel???????????
    Jag köper alltid pulver ,men "vanlig" till oss vuxna-barnen tycker ändå inte om.......
    men har INTE sett att det finns OSÖTAD helt,utan nåt alltså.......
    För jag tycker också så,att hellre lite vanligt socker i så fall än sötningsmedel......

• Maijan

Du kan ju prova Pro Vivas lättsockrade drycker? Bra med C-vitamin, o dessutom nyttiga mjölksyrebakterier som är bra för tarmen o immunförsvaret! (Om du är noga för övrigt med att hålla nere sockerkonsumtionen tror jag inte det är nån fara med det hon skulle få i sig genom Pro Vivan. Det är ju inte meningen att hon ska dricka litervis varje dag )

Svar på tråden Ekströms nyponsoppa