• Skrinda

Ekströms nyponsoppa

Dottern (14 mån idag) har börjat krångla med frukt och i jakten på alternativa c-vitamninkällor köpte jag idag nyponsoppa...

Tog först den vanliga men såg att den främst bestod av vatten och socker, blev överlycklig när jag fick syn på en "utan tillsatt socker" och högg en sådan (utan att läsa innehållsförteckningen )

Väl hemma blev vi glatt överraskade när den var söt och god, inte alls sur som vi befarat! Sneglade på förpackningen och såg då att den självklart innehåller sötningsmedel.

Men hallå? Jag ger henne hellre en sockerbit att suga på än sötningsmedel. Socker är iaf naturligt... Sötningsmedel känns väldigt onödigt till ett litet barn. Är det verkligen omöjligt att göra nyponsoppa med bara lite vanligt socker?

Något tips på annat sätt att få i henne lite c-vitamin? Babydrycker är iofs bra, men onödigt dyra i längden...

• Svar på tråden Ekströms nyponsoppa
  • jendan

Det FINNS osötade nyponsoppor och blåbärssoppor på torrvaruhyllan dom smakar blä men det finns

• jendan

dom är helt fri från socker och sötningsmedel

• ebben

jendan-du är säker? jag visste inte att det fanns......

• MBert

Men är du ute efter C-vitamin så finns det ju bättre källor än nyponsoppa!

Nu vet jag inte vad du menar med "krånglar" resp. "krångligt" (anstänga sig). Det finns ju massor av frukter att prova! Kiwi är smockad med C-vitamin, räcker att få i sig en liten bit. Mango, mums...
    Vi brukar ha frysta bär hemma. Snabbt lätt och gott att ta ett gäng frysta bär (jordgubbar, hallon eller blåbär) och mixa med mjölk till en god mjölkdrink eller med fil/yoghurt till en "glass-smet". Poppis!

Grönsaker innehåller också C-vitamin, speciellt kål av olika slag. Vitkål - kanon. Strimla några stimlor med osthyveln och blanda med krossad ananas till en sallad (eller låt dottern smaska på vitkålsstrimlorna som de är).
    Även kokt potatis och broccoli innehåller c-vitamin fast c-vitaminen är känslig för värme.
    Blomkål tycker en del barn om att äta rå...

osv.

• SuperMumy

Våran dotter älskar Physalis, den lilla gula frukten som säljs i en liten korg. Den har hon ätit sen 1-års ålder. En Physalis innehåller hela dagsransonen av C-vitamin. Så det är mitt tips. En om dagen till hela familjen blir också billigare än tex apelsin + att den är helt naturlig.

Dotter född 2004 och en Theo i magen BF 28/2-06
  • jendan

jo jag är säker jag tittar på kartongen nu

• R Mutt

Det finns visst osötad nyponsoppa, jag lagade det åt killarna senast igår.

Ekströms osötad heter den

• R Mutt

Jag sötar den med äppelmos eller päronjuice kan tilläggas.

• Sarah81

Semper har nyponpure och den är ju osötad...

• vårsol

ebben - risenta har nyponskalsmjöl som man kan koka nyponsoppa på. Det är ju inte färdigt pulver utan mjöl av nyponskal, man får själv tillsätta vatten, potatismjöl och eventuellt socker och sen koka det till soppa.

• MBert

Vilken soppa
    Handlar det mest om nyponsoppa eller om C-vitaminer?

• Skrinda

Hehe... här har förslagen fortsatt drösa in Tackar!

Med "krånglat" menar jag att hon bara stoppar in i munnen, tuggar och spottar ut (äpple, banan, apelsin, björnbär, jordgubbar, mandarin är de vi testat).

Med "krångligt" menar jag typ allt som är jobbigare än att skala en banan eller hälla upp ett glas nyponsoppa

Men nu har krånglandet smittat av sig på all föda... Så jag antar att det bara är att testa sig fram och vänta ut denna period...

Tack igen för alla tips och förslag

Svar på tråden Ekströms nyponsoppa