va, tvål i rumpan.. :-O Nä det skulle jag inte prova!
Jag har också problem med sonens mage, han är 6 månader. Vi var på 6-månaderskontroll igår och där sa läkaren att det inte ska vara så här, det är inte normalt. Så vi fick remiss till barnkliniken.... *väntar på kallelse*
Det läkaren sa till oss på kontrollen var att messmör är inte bra att ge i stra mängder och inte ofta, det innehåller så mycket dumt (salt, socker, andra "medel"..). Katrinplommonpuré dremot skulle man gärna ge! Jag tycker inte att det hjälper så mycket, men det känns bra att ge det ändå, hellre det än "göra ingenting" när han har så ont..
Hon avrådde också från apoteksvaror (ex lactulos eller vad det hette), eftersom han är för liten. På förpackningen står det dosering även för spädbarn, men enligt läkaren var det ingen bra idé att ge sånt till så små barn.
Får se om jag får några bättre tips när vi varit på barnkliniken!!
Ja just ja, hon sa även att VÄTSKA är jätteviktigt! Vatten både innan, under tiden, och efter måltiden, och gärna flera gånger mellan alla måltider. Ju mer desto bättre. Det ska visst vara bra för systemet, och bli lättare att bajsa. Bara det att min son vägrar vatten.... Så jag har fått blanda ut puréer och gröt med extra vatten för att han ska få i sig vätskan, så all hans mat är typ rinnande nu.... men vad gör man inte!! Plus att jag ammar, då får han ju lite mer vätska.