• elinS

vad göra mot HÅRD mage????

min lilla tjej på 5 1/2mån är jåttehård i magen och har idag gnyt och skrikit om vartannat sen imorse. det är inte första gången heller. hon får semp plus som huvudsakligt mål och lite gröt till frukost, någon sked grönsakspure till lunch och lite gröt på kvällen. till varje mål får hon katrinplommonpure+ lite katrinplommon avkok i gröten. Hon får även messmör i ersättningen. Jag ammar inte.
    nu känns det som om vi har prövat det mesta men inget verkar funka.
    (när hon väl bajjar så e det hela gröna korvar)
    Hjälp jag klarar inte av att se henne ha så ont, vad ska jag göra???

• Svar på tråden vad göra mot HÅRD mage????
  • mitthjärta

Prova att stoppa in lite hård tvål i rumpan.
    Ska vara bra mot förstoppning.

♥ min son - min underbara ♥
  • Kreativ

va, tvål i rumpan.. :-O Nä det skulle jag inte prova!

Jag har också problem med sonens mage, han är 6 månader. Vi var på 6-månaderskontroll igår och där sa läkaren att det inte ska vara så här, det är inte normalt. Så vi fick remiss till barnkliniken.... *väntar på kallelse*

Det läkaren sa till oss på kontrollen var att messmör är inte bra att ge i stra mängder och inte ofta, det innehåller så mycket dumt (salt, socker, andra "medel"..). Katrinplommonpuré dremot skulle man gärna ge! Jag tycker inte att det hjälper så mycket, men det känns bra att ge det ändå, hellre det än "göra ingenting" när han har så ont..

Hon avrådde också från apoteksvaror (ex lactulos eller vad det hette), eftersom han är för liten. På förpackningen står det dosering även för spädbarn, men enligt läkaren var det ingen bra idé att ge sånt till så små barn.

Får se om jag får några bättre tips när vi varit på barnkliniken!!

Ja just ja, hon sa även att VÄTSKA är jätteviktigt! Vatten både innan, under tiden, och efter måltiden, och gärna flera gånger mellan alla måltider. Ju mer desto bättre. Det ska visst vara bra för systemet, och bli lättare att bajsa. Bara det att min son vägrar vatten.... Så jag har fått blanda ut puréer och gröt med extra vatten för att han ska få i sig vätskan, så all hans mat är typ rinnande nu.... men vad gör man inte!! Plus att jag ammar, då får han ju lite mer vätska.

Melvin, ca 6 månader.
  • mitthjärta
    Kreativ:

Nej, alla gör ju som dom vill.
    Har aldrig haft det problemet med min son direkt men det är rekomenderat att pröva vid förstoppning.

& jag skulle iaf prova det om sonen nu blev förstoppad.

Varför skulle du inte prova det?
    ♥ min son - min underbara ♥
  • Tjejtrazan

Kreativ: Ger du vatten i nappflaska eller pipmugg??? Bara undrar för min dotter vägrade också vatten så länge jag gav det i nappflaska. Men sen bara kom jag på att jag skulle testa med pipmugg och sen den dagen älskar hon vatten!!! Bara ett tips!

• maria204

Vi tog tempen på Folke. Lirkade lite med termometern tills han bajsade. Det satte liksom fart på bajsreflexerna. Sedan håller man ju upp benen mot magen så man hjälper bebisen. Det brukade hjälpa bara han kom igång och bajsade. Oftast satt det en propp som stoppade.

• luddigamaskrosen

Bifidus på apoteket ska vaar jätte bra och inga problem att ge små barn. har själv inte hunnit prova på vår dotter som är 4 månader men fick det tipset av bvc, ska inhandla det idag

• Kreativ

mitthjärta - fr att om det var en så beprövad metod och så jättebra så skulle nog läkarna redan rekommenderat det under det halvår min sons mage strulat....

Tjejtrazan - Jag har nog provat allt! Flaskan var han så ivrig med, tills han smakade och insåg att det ju inte alls var nåt gott i den (den förknippar han med ersättning och liknande) så han blev jättearg och ledsen. Pipmuggen förstår han sig inte alls på, han gör bitmärken i den men får inte ut nåt vatten direkt. Han förstår inte hur man ska suga på den. Men jag provar då och då och tänker att en dag får han nog kläm på det! Jag har även provat att ge i vanligt dricksglas. Problemet där är u att jag inte direkt ser hur mycket han verkligen får i sig och hur mycket som rinner utanför munnen... men han verkar tycka detär spännande iaf, med glaset... Sen har jag även provat att ge med sked. Det blir samma effekt so flaskan. jätteivrig, för skeden är förknippad med nåt gott (puré, gröt, frukt..) men så är det bara vatten på den. han spottar ut, grinar illa o blir arg o ledsen. Jag fular lite ibland.. tar lite gröt på skeden o har sen vatten på resten av skeden.. då sväljer han automatiskt Fast det funkar bara nån sked då och då. Så han inte är beredd  på det. annars spottar han ut.

Melvin, 6 månader.
  • WimsA

Samma här, prova katrinplomminpure, messmör, bifidus, men det ända som verkligen hjälpte var laktolus som jag ger min son varannan dag på morgon!

_ComBo_
  • Kreativ

maria - så gör vi varenda kväll... innan vi lägger honom.. o det kommer lite ibland, ibland inte. Sen när han vaknar på natten och har ont så gör vi samma sak igen. Ibland kommer det lite, iblad mycket, ibland inget alls. Har hållt på md tempen till o från sen han föddes...

luddiga - jag harocks hört att det ska vara bra, men läkaren sa ju specifikt att nej, inga apoteksvaror till så små barn, äen att det stårpå förpackningen att det är okej.Så jag vågar inte. Men jag tycker alla läkare och bvc säger så himla olika jämt till folk, så man vet ju fasen inte på vilket håll man ska lyssna... BVC-sköterskan sa tex till mig att lactuos på apoteet är bra, men bad mig nämna det för läkaren jag skulle till strax därefter. Och läkaren avrådde ju direkt.

MEN - det kan ju vara s att hon avrådde just mig för just min sons besvär, och ville att barnkliniken kollar upp honom först. Hon menade kanske inte att avråda ALLA spädbarnsföräldrar

Melvin, 6 månader.
  • Tjejtrazan

Kreativ: Ok då kommer ännu ett tips för min dotter förstår inte heller hur man suger så vi har en pipmugg som vi tagit bort "stoppet" på. Det blir som en liten vattenkanna, så man får tippa muggen lite snabbt i munnen på henne. Det är ju ändå enklare än ett dricksglas. Eller hade du testat det med?

Svar på tråden vad göra mot HÅRD mage????