• elinS

vad göra mot HÅRD mage????

min lilla tjej på 5 1/2mån är jåttehård i magen och har idag gnyt och skrikit om vartannat sen imorse. det är inte första gången heller. hon får semp plus som huvudsakligt mål och lite gröt till frukost, någon sked grönsakspure till lunch och lite gröt på kvällen. till varje mål får hon katrinplommonpure+ lite katrinplommon avkok i gröten. Hon får även messmör i ersättningen. Jag ammar inte.
    nu känns det som om vi har prövat det mesta men inget verkar funka.
    (när hon väl bajjar så e det hela gröna korvar)
    Hjälp jag klarar inte av att se henne ha så ont, vad ska jag göra???

• Svar på tråden vad göra mot HÅRD mage????
  • gosan2

jag har rekommenderat det førut hær på familjeliv och gør det igen: maltextrakt! Vår lille var jætte hård i magen och vi ringde barnmorskan som sa till oss att ha i lite maltextrakt i flaskan. Det hjælpte med detsamma. Vi har det nu i flaskan vid varje måltid. Det ær en naturprodukt och inte farligt øverhuvudtaget. Vet inte hur vanligt det ær att anvænda det i Sverige, men i Norge ær det många som anvænder det i ersættningen.

• Kreativ

tjejtrazan - ja jag testade det också. Han spottar ut det, precis som med skeden. Men han an råka svälja en klunk av bara farten, innan han kommer på att det är nåt han inte vill ha.. så man kan "lura" i honom lite vatten på det sättet, precs som att ha lite vatten på skeden när man ger gröt. Men det ger ju inga mängder vatten direkt.

Idag silade jag lite aprikos (eller var det persika?) puré. Det rinnande som då blev efter silandet hällde jag i flaskan tillsammans med vattnet. Så vattnet blev lite orange och smakade lite aprikos/persika. (Silade för att se få klumpar som finns i purén blockerarvattnet i pipen/nappen annars) Då drack han faktiskt några klunkar! Så smaksatt vatten verkar funka. Lite.

Melvin, 6 månader.
  • Kreativ

gosan - aldrig hört talas om! Så bra att det funkar så bra för er! Smakar det lika äckligt som det låter?!

Melvin, 6 månader.
  • mallte

Låt linfrö stå i vatten över natten och ge sedan barnen vattnet som fröna stått i, det använder vi på våran tjej ( som visserligen är sju) när hon är förstoppad, vi ger henne ett glad linfrövatten varje morgon så håller det magen igång. Lycka till...

• mallte

Och så tänkte jag inte på att han inte dricker vatten, men du kanske kan göra ersättningen med linfrövatten? så får han i sig de iaf...

• elinS

tack allihopa.
    jag har prövat med tempen många gånger men det verkar int ehjälpa.
    någon hård tvål har jag inte, vi är överkänsliga och får utslag hela familjen så jag vågar nog inte ha det i rumpan på lillis.

gosan2 skrev 2006-12-06 15:07:53 följande:
    jag har rekommenderat det førut hær på familjeliv och gør det igen: maltextrakt! Vår lille var jætte hård i magen och vi ringde barnmorskan som sa till oss att ha i lite maltextrakt i flaskan. Det hjælpte med detsamma. Vi har det nu i flaskan vid varje måltid. Det ær en naturprodukt och inte farligt øverhuvudtaget. Vet inte hur vanligt det ær att anvænda det i Sverige, men i Norge ær det många som anvænder det i ersættningen.
    ok, har du någon aning om det heter samma sak här?? och om det är någon som vet var man kan hitta det i stockholm?? förmodar hälsokost affärer eller??
  • gosan2

kreativ - det smakar søtt och han tycker om det. ibland nær han skriker hysteriskt doppar jag nappen i maltextrakt (bara jætte lite) och stoppar i hans mun. Han blir tyst med detsamma

• elinS

jodå,HON dricker vatten så det får jag nog pröva ikväll.

mallte skrev 2006-12-06 15:15:52 följande:
    Och så tänkte jag inte på att han inte dricker vatten, men du kanske kan göra ersättningen med linfrövatten? så får han i sig de iaf...
    mallte skrev 2006-12-06 15:11:48 följande:
    Låt linfrö stå i vatten över natten och ge sedan barnen vattnet som fröna stått i, det använder vi på våran tjej ( som visserligen är sju) när hon är förstoppad, vi ger henne ett glad linfrövatten varje morgon så håller det magen igång. Lycka till...
  • JenJa

maltextrakt låter ju som nått som har jäst...hm....va kan de va?

• elinS

Maltextrakt

Krossad malt som mäskats med vatten till en vört som sedan indunstas (torkas) till maltextrakt.

• elinS

oopps, jag skickade iväg lite för fort men det här var svaret jag fick när jag googlade och det finns tydligen att köpa på ica. nu måste jag iväg och handla lite så lillis kanske kan få sova med lugn mage en stund.Kyss

elinS skrev 2006-12-06 15:26:14 följande:
    Maltextrakt Krossad malt som mäskats med vatten till en vört som sedan indunstas (torkas) till maltextrakt.
  • Marren

vi gav vår dotter sempers ersättning först å det blev hon superhård av sen bytte vi till NAN då blev det lite bättre åsså lite messmör i...

• Kreativ

marren - tvärtom här.. nan var katastrof, semper funkar..

Melvin, 6 månader.
  • gosan2

Vet inte var man får tag i det i sverige,men hær i Norge køper man det i matbutiken eller på apoteket. på burken står føljande; "maltextrakt ær av lækare rekommenderat som styrkemedel, magreulerande och som næring før spædbarn. er også utmærkt till bruk i brød och kakor"

Hoppas du finner det.

Svar på tråden vad göra mot HÅRD mage????