• jummie

Ang, glögg, alkohol o avdunstning

Blev så irriterad av att alla sa olika om det går koka bort alkoholen eller inte att jag skickade ett mail till IOGT-NTO som i sin tur PRATADE med Systebolaget (snällt va)

Mitt meddelande var så här...

Hej! Är gravid och vill i juletider dricka lite glögg...inte en alltför lätt
    uppgift om man ska undvika alkohol! Tycker inte att saftglöggen är god så jag tänkte köpa lättglögg men den innehåller ju 2.25 ändå. Hur kokar man bort alkoholen ur glögg eller annan alkoholhaltig dryck? Har för mig att det krävs lite mer än att bara koka upp den.

Svaret jag fick.....

Hej *****!
    Nu har jag pratat med systembolagets kundtjänst som berättade för mig att man inte ens på labb helt säkert kan säga hur länge du måste koka dryck för att bli av med alkoholen. Det är så pass många faktorer som spelar in. Man rekommenderar dig att köpa en alkoholfri sort i stället. Systembolagets alkoholfria glöggsorter innehäller ändå 0,5 volymprocent. Herrljunga art nr: 1942 19kr Eller Smålands art nr: 1971 25kr. Själv valde jag att inte dricka glögg alls när jag var gravid.

MVH

Jenny Berglund

IOGT-NTO Direkt

Så då kan vi döda myten om att det går att koka bort alkohol men att man kan miska den....men inte garantera halten trots allt!!!!

Sen kan alla gravida här på FL göra som deras hjärta säger o dricka antingen eller....om inte annat så finns saftglöggen o den är garanterad 0%-ig

• Svar på tråden Ang, glögg, alkohol o avdunstning
  • Hannajo

Och både Herrljungaglöggen och smålandsglöggen är goda, tycker jag!!!

• Milda79

Jaså, jag som trodde att Smålands Glögg på systemet är helt alkoholfri. Det står Alkoholfri på den och INGENTING om att den kan innehålla 0,5 procent. Har i alla fall druckit av denna i tron om att den var alkoholfri. Men 0,5 .. det är väl ingenting va.. jag menar så lite är väl inte farligt. Är ju inte heller så att man dricker en hel flaska åt gången, och inte dricker jag så himla mycket glögg heller. Har druckit det än så länge vid två tillfällen och då bara en mugg åt gången. Då är det väl inte farligt va?!

• Legally Blonde

Och jag som har atit 'coq au vin' idag... var helt saker pa att alkoholen skule vara puts vack efter 30 minuters kok... Hade tankt gora samma som du med gloggen ocksa, men det kanske ar en dum ide da?

• jummie

sätt det i paretet med att en lättöl eller cider på ICA innehåller 2.25 % vilket motsvarar 2 cl sprit per l_i_t_e_r...

så om du dricker 0,5 % haltig så hinner nog inte alkoholen ut i blodet förrän du förbrännt den....men som sagt vet inte med säkerhet men sunda förnuftet säger mig detta!

• Themis

Den som vill kan läsa i min presentation under "alkohol"...

• Legally Blonde

Jag tror inte heller det finns nagon anledning att bli hysterisk over 0,5 % alkohol.

Fragan ar hur mycket alkohol som kvarstar efter ex. 10 minuters kok av vinglogg?? Skulle vara intressant att veta... jag som trodde alkoholen forsvann efter bara nagon minuts kokning...

• kanelia

Ett alternativ till saftglöggen är annars att köpa en påse med glögg mix och en flaska rött alkoholfritt vin och blanda till hemma.

Synd att man inte får dricka Blossas 04.. *snyfta*

• snutti

Ok vad bra, då har vi slagit ihjäl två myter på ett par dagar här

*Först att filmjölk ska innehålla alkohol, nej det gör den inte (brev från arla finns i min presentation)

*och att alkohol kanske inte kan kokas bort...

Svar på tråden Ang, glögg, alkohol o avdunstning