Ang, glögg, alkohol o avdunstning
Blev så irriterad av att alla sa olika om det går koka bort alkoholen eller inte att jag skickade ett mail till IOGT-NTO som i sin tur PRATADE med Systebolaget (snällt va)
Mitt meddelande var så här...
Hej! Är gravid och vill i juletider dricka lite glögg...inte en alltför lätt
uppgift om man ska undvika alkohol! Tycker inte att saftglöggen är god så jag tänkte köpa lättglögg men den innehåller ju 2.25 ändå. Hur kokar man bort alkoholen ur glögg eller annan alkoholhaltig dryck? Har för mig att det krävs lite mer än att bara koka upp den.
Svaret jag fick.....
Hej *****!
Nu har jag pratat med systembolagets kundtjänst som berättade för mig att man inte ens på labb helt säkert kan säga hur länge du måste koka dryck för att bli av med alkoholen. Det är så pass många faktorer som spelar in. Man rekommenderar dig att köpa en alkoholfri sort i stället. Systembolagets alkoholfria glöggsorter innehäller ändå 0,5 volymprocent. Herrljunga art nr: 1942 19kr Eller Smålands art nr: 1971 25kr. Själv valde jag att inte dricka glögg alls när jag var gravid.
MVH
Jenny Berglund
IOGT-NTO Direkt
Så då kan vi döda myten om att det går att koka bort alkohol men att man kan miska den....men inte garantera halten trots allt!!!!
Sen kan alla gravida här på FL göra som deras hjärta säger o dricka antingen eller....om inte annat så finns saftglöggen o den är garanterad 0%-ig