• jummie

Ang, glögg, alkohol o avdunstning

Blev så irriterad av att alla sa olika om det går koka bort alkoholen eller inte att jag skickade ett mail till IOGT-NTO som i sin tur PRATADE med Systebolaget (snällt va)

Mitt meddelande var så här...

Hej! Är gravid och vill i juletider dricka lite glögg...inte en alltför lätt
    uppgift om man ska undvika alkohol! Tycker inte att saftglöggen är god så jag tänkte köpa lättglögg men den innehåller ju 2.25 ändå. Hur kokar man bort alkoholen ur glögg eller annan alkoholhaltig dryck? Har för mig att det krävs lite mer än att bara koka upp den.

Svaret jag fick.....

Hej *****!
    Nu har jag pratat med systembolagets kundtjänst som berättade för mig att man inte ens på labb helt säkert kan säga hur länge du måste koka dryck för att bli av med alkoholen. Det är så pass många faktorer som spelar in. Man rekommenderar dig att köpa en alkoholfri sort i stället. Systembolagets alkoholfria glöggsorter innehäller ändå 0,5 volymprocent. Herrljunga art nr: 1942 19kr Eller Smålands art nr: 1971 25kr. Själv valde jag att inte dricka glögg alls när jag var gravid.

MVH

Jenny Berglund

IOGT-NTO Direkt

Så då kan vi döda myten om att det går att koka bort alkohol men att man kan miska den....men inte garantera halten trots allt!!!!

Sen kan alla gravida här på FL göra som deras hjärta säger o dricka antingen eller....om inte annat så finns saftglöggen o den är garanterad 0%-ig

• Svar på tråden Ang, glögg, alkohol o avdunstning
  • FiaFågel

snutti - jag är precis som dig. Jag tycker inte det ska va sprit i glögg, det förstör smaken. Kanske för att pappa attlid "späder" ut starkvinsglöggen med en halv flaska renat

• jummie

FiaFågel--> tror inte jag skulle dricka den heller men jag gillar vanligtvis starkvinsglöggen bäst..mer smak o man blir så där mysigt rödblommig!!

Saftglöggen blir så sliskig o söt...är nog hellre utan isf..men som tur är så finns det andra alternativ!

• Lundahl81

jag avstår även jag HELT i från alkohol!!0.5 är ju 0.5 för mycket!!
    Som tur va så var jag på marknad för ett tag sedan,å då stog det en kille å sålde ALKOHOLFRI glögg.. den var dyr med ack så god!! Skit god!! Jag betalade 50 kronor flaskan,0.5L !! Köpte mig faktiskt två
    Tyckte att jag kunde unna mig det!!
    Muddus vildmarks glögg heter den.
    www.muddus-hjortron.se
    Kram på er alla så här i jule tider!!

• gluttan

Min BM sa igår att det inte är någon fara...man dricker ju inte speciellt mycket åt gången..inte jag iaf...

• kanelia

Jummie - jo det fattar jag med men eftersom jag hört att somliga inte gillar den alkoholfria glöggen. Köper man glöggkryddor så kan man ju låta dem dra tills man får den smak man önskar då spelar inte vinets smak så stor roll.

• jummie

Kanelia--> kan vara värt att prova alla alternativ! glögg är gott!

• kanelia

Åh.. på Julmarknaden på Liseber så brukar dem sälja alla möjliga glögger, alla alkoholfria. Lingonglögg, blbärsglögg, vildmarksglögg!! Mmm... skål på er!!

• Legally Blonde

Kanelia!! Den lingongloggen ar ju helt fantastiskt god!! Hett tips for er som bor i Gotet!!

• MaDdO

Saftglögg e den godaste så jag kan gladeligen frossa ändå!

• jummie

näää saftglöggen är så sliskig..men man kanske tycker om det nu när man är gravid.. har ju fått i mig annat konstigt så.....

Svar på tråden Ang, glögg, alkohol o avdunstning