• jummie

Ang, glögg, alkohol o avdunstning

Blev så irriterad av att alla sa olika om det går koka bort alkoholen eller inte att jag skickade ett mail till IOGT-NTO som i sin tur PRATADE med Systebolaget (snällt va)

Mitt meddelande var så här...

Hej! Är gravid och vill i juletider dricka lite glögg...inte en alltför lätt
    uppgift om man ska undvika alkohol! Tycker inte att saftglöggen är god så jag tänkte köpa lättglögg men den innehåller ju 2.25 ändå. Hur kokar man bort alkoholen ur glögg eller annan alkoholhaltig dryck? Har för mig att det krävs lite mer än att bara koka upp den.

Svaret jag fick.....

Hej *****!
    Nu har jag pratat med systembolagets kundtjänst som berättade för mig att man inte ens på labb helt säkert kan säga hur länge du måste koka dryck för att bli av med alkoholen. Det är så pass många faktorer som spelar in. Man rekommenderar dig att köpa en alkoholfri sort i stället. Systembolagets alkoholfria glöggsorter innehäller ändå 0,5 volymprocent. Herrljunga art nr: 1942 19kr Eller Smålands art nr: 1971 25kr. Själv valde jag att inte dricka glögg alls när jag var gravid.

MVH

Jenny Berglund

IOGT-NTO Direkt

Så då kan vi döda myten om att det går att koka bort alkohol men att man kan miska den....men inte garantera halten trots allt!!!!

Sen kan alla gravida här på FL göra som deras hjärta säger o dricka antingen eller....om inte annat så finns saftglöggen o den är garanterad 0%-ig

• Svar på tråden Ang, glögg, alkohol o avdunstning
  • jummie

sätt det i paretet med att en lättöl eller cider på ICA innehåller 2.25 % vilket motsvarar 2 cl sprit per l_i_t_e_r...

så om du dricker 0,5 % haltig så hinner nog inte alkoholen ut i blodet förrän du förbrännt den....men som sagt vet inte med säkerhet men sunda förnuftet säger mig detta!

• jummie

Kanelia---> att blanda glögg själv med alkoholfritt vin blir ju desamma som att köpa alkoholfri färdig glögg....alkoholfri från bolaget vin som glögg är max 0,5 volym%..

men det kan givetvis bli godare om man blandar själv men har hört att det alkoholfria vinet inte är nå gott...så frågan är om glöggen blir det då..

• jummie

men man kanske får frossa i lussekatter o bara skölja ner dem varsamt med glögg i år....trist för glögg är sååå gott...

• jummie

FiaFågel--> tror inte jag skulle dricka den heller men jag gillar vanligtvis starkvinsglöggen bäst..mer smak o man blir så där mysigt rödblommig!!

Saftglöggen blir så sliskig o söt...är nog hellre utan isf..men som tur är så finns det andra alternativ!

• jummie

Kanelia--> kan vara värt att prova alla alternativ! glögg är gott!

• jummie

näää saftglöggen är så sliskig..men man kanske tycker om det nu när man är gravid.. har ju fått i mig annat konstigt så.....

• jummie

problemet med mig är att jag dricker ganska mycket glögg..tycker att det är så himla gott!!!!

men det är väl inte värre än att jag får avstså om det inte går att få nån god utan alkohol..det kommer väl fler jular antar jag!

• jummie

puffar upp då det är advent o allt...många som ska dricka glögg idag....

• jummie

IOGT-NTO har pratat med Systembolaget...o jag tycker att det är lite förhastat att påstå att de skulle ljuga bara för att få oss att inte dricka....

De värvade ju inga medlemmar direkt..

• jummie

Sannisen--> nja druckit är väl dumt att säga....ALL alkohol försvinner inte det är bara det som tråden vill poängtera...men halten som är kvar är försvinnande liten...*s*

ta sen hänsyn till hur många liter "mat" som ölen späddes ut i så är det inga groteska halter okokat heller....

Svar på tråden Ang, glögg, alkohol o avdunstning