Byta ut vetemjöl i recept?!
Går det? Att byta ut vetemjöl mot något annat mjöl (vilket?!) då man bakar kakor,bullar och bröd???
Går det? Att byta ut vetemjöl mot något annat mjöl (vilket?!) då man bakar kakor,bullar och bröd???
på allergimat finns recept på glutenfritt "mjöl"o andra recept för allergiker/intoleranter
Funderade på det idag jag också!!
Borde det inte gå att byta ut mot typ ris eller majsmjöl?
Ska du baka glutenfritt? I så fall är det nog bättre att söka efter glutenfria recept på nätet eller köpa en glutenfri kokbok. Min syster är allergisk så jag har experimenterat en del genom åren, men det är bäst att följa recept slaviskt... Tänk på att det blir väldigt kladdigt, inte alls som vanliga degar.
Lycka till!
Jag använder mycket dinkelmjöl, byter då ut vetemjölet eller tar lite av varje. Men har aldrig använt det i söta degar. Bara matbröd, paj & pizza.
thezz h : Precis!? Skulle vara roligt att kunna använda "vanliga" recept och bara byta ut mjölet.Men vilket mjöl är bäst att använda i tex. bakverk,och vilka mängder gäller?!
Bra länkar att glutta på ..
www.alternativ.nu/yabbv2/index.php
www.helhetsdoktorn.nu/recept.htm
Skrinda: Är inte glutenintolerant , mår bara mycket bättre om jag undviker vetemjöl.Tyvärr finns det i nästan alla brödsorter så det blir att äta glutenfritt! Varför kan man inte helt kallt byta ut vetemjölet mot tex majsmjöl som thezz h skrev?
tandtrollet: jag har mest bakat med sempers glutenfria mjölmix och den ger stenhårt oätligt bröd om man bara byter rätt av. Majsmjöl har jag aldrig testat så det kan jag inte svara på.
semper har recept på sin hemsida,smakar som vanligt
Tack alla för alla råd och tips! Fortsätt skriv om ni vet mera!!!
ciccielv: Ska kolla in sempers sida...
Något annat tips om var man hittar bra glutenfria recept?