• tandrollet

Byta ut vetemjöl i recept?!

Går det? Att byta ut vetemjöl mot något annat mjöl (vilket?!) då man bakar kakor,bullar och bröd???

• Svar på tråden Byta ut vetemjöl i recept?!
  • ciccielv

allergimat har massor av recept,vi har en hel del recept då vår stora tös har celiaki

• tandrollet

ciccielv : Har du något "superrecept" på god chokladkaka???Tack för tipset om "allergimat"

• ciccielv

ja det har jag,messa mig privat så mailar jag recept under morgondagen,ska iväg strax.mvh cicci

• ikve

Jag är glutenallergiker och jag byter bara ut vetemjöl mot det glutenfria mjölet. Funkar kanon för mig, dock lite svårare när det gäller småkakor men allt annat går finnemang att byta ut i

BF 28 Februari - Mamma och pappa längtar efter dig pyret!
  • tandrollet

ikve: Vilket glutenfria mjöl?! Vilket som helst? Om det står tex. 4 dl vetemjöl i ett kakrecept, lägger du i 4 dl av det glutenfria mjölet då???

• ikve

tandtrollet: Det heter Finax glutenfri mjölmix, det mjölet använder jag alltid. Sen om du ska baka bröd eller så, så använd husk i då blir brödet bättre.

BF 28 Februari - Mamma och pappa längtar efter dig pyret!
  • Thezz mamma till två
    ikve skrev 2006-12-08 07:31:49 följande:
    tandtrollet: Det heter Finax glutenfri mjölmix, det mjölet använder jag alltid. Sen om du ska baka bröd eller så, så använd husk i då blir brödet bättre. BF 28 Februari - Mamma och pappa längtar efter dig pyret!
    Går det att även byta ut till majsmjöl eller rismjöl eller blir de tinte bra då?
    ღ 25/1-06 Matteus & Tilde BF 17/4-07 ღ
  • tandrollet

ikve: Vad är husk?! Har aldrig hört...

• Skrinda

fiberhusk, något som ersätter någon av funktionerna i vete (om jag inte missminner mig). Första gången mamma läste det i ett recept trodde hon att det var felstavat för msk

• tandrollet

skrinda: *fniss* Ja alltid lär man sig ngt nytt! Hur mycket av detta "snusk" ska man ha i då?

Svar på tråden Byta ut vetemjöl i recept?!