• stinaliza

Nån som har kort på fondvägg?

Har ju planer på att göra om sovrummet med en fondvägg. någon som har det och som har kort? Färgkombinationer mottages också tacksamt!

• Svar på tråden Nån som har kort på fondvägg?
  • elliot

Godmorgon!
    Du tog orden ur min mun, Stinaliza
    Vi ska snart flytta och jag har tänkt att ha en fondvägg just i sovrummet.
    Färgerna vet jag inte riktigt, men INTE blått, för det har vi nu.
    Nån vacker föd färg har jag velat ha länge, men vet inte om jag vågar, man blir nog lätt trött på det.
    Men jag tycker att det är en underbar idé som verkligen kan förhöja ett rums atmosfär!
    Hoppas att nån svarar och visar oss hur det kan se ut!

Mvh E.

• Mamsingen

Vi har en fondvägg i sovrummet. Kan dock inte ta kort nu, sambon sover. Ska försöka ta senare. Den är iaf ljusrosa och resten av väggarna är vita.

• Venus

Kan rekomendera att kolla lite på www.borastapeter.se och kolla in tapetguiden, där kan man testa olika möjligheter själv...
    Nu är det iofs bara deras tapeter som finns med där, men man kan ju få lite hum i alla fall

• kobra

Jag har fondvägg i sovrummet, välkommen in

• LinaT

Vi har fondvägg bl.a. i TV-rummet, den syns på bild i mitt galleri. Lillkillen sitter i sin bumbo, men i bakgrunden ser man vår fondvägg, en Duro-tapet. Välkommen att kika om du vill!

• Idun

Åhh, det finns ju så läckra!
    vi ska flytta till en ny lägenhet i juni och håller just på och funderar över tapeter. I vår förra lägenhet hade vi i sovrummet vita väggar och en fondvägg i svart med stora guldiga medaljonger som påminde om träd. Låter kanske inte så snyggt men det var det! Tyckte vi iallafall.
    Nu funderar vi på att hålla nästan alla väggar i lgh vita förutom en i sovrummet. Vi har hittat en som är svart (vi gillar det som du märker) i olika nyanser och blankheter med stora blommor på. Fast det är ända diskter, väldigt stilren.

Mitt tips är att faktiskt våga lite! Skulle man inte trivas med den efter ett tag så är det ju enkelt att göra om och inte så dyrt. Och det kan verkligen sätta en personlig prägel på rummet. Kör på en varmröd, tycker jag!

• Mamsingen

Nu ligger där bilder i mitt bildgalleri.

• kanelia

Har en fondvägg i vardagsrummet, ska ta ett kort och se om det gör sig rättvisa

• My 2

www.eco.se har oxå möjligheter att provtapetsera, testa där.

Jag tycker man kan tänka lite utanför det klassiska fondväggstänket. Det måste inte vara en vägg i en avvikande färg.

Ett sovrum kan man t.ex. tapetsera en "sänggavel", dvs använda en avvikande tapet på en yta bakom sänggaveln och lite till, t.ex. med en bård som avdelare mellan tapeterna. Inte ända till taket alltså och inte ända till rummets hörn.

Eller tapetsera ett "hörn" som en fond, lämpligt t.ex. bakom ett skrivbord. Ta t.ex. två våder på varje sida om hörnet och sätt en avvikande färg där.

Eller göra en "rand" på väggen, dvs låta en del av väggen vara i avvikande färg / tapet/ mönster, lämpligt om man har ett långsmalt rum, gör man då detta på den "långa" väggen blir rummet mer fyrkantigt eftersom man visuellt flyttar rummets hörn.

Använd avvikande färg/tapet som "fond" till en vacker möbel, Har du ett vackert vitrinskåp "rama" då in det med en annan färg på tapeten bakom.

Arbeta med olika material men samma färg. En vägg kan t.ex. kläs i tyg, antingen på vajrar eller på träram. Eller använd Sjögrästapeter blandat med vanliga tapeter, alltså fonden består av ett annorlunda material.

Man kan sätta trägolv på väggen, låta golvet fortsätta upp på en fondvägg, eller använda golvbrädor för att skapa en effekt på en vägg.

Man kan använda gummi-mattor som väggbeklädnad, finns asläckra med pluppar på i grymma färger...

Fantasin är den enda gräns som finns

/my

• kanelia

Nu finns det en bild i mitt galleri, färgen är grågrön, heter skogslav eller liknande.

Svar på tråden Nån som har kort på fondvägg?