Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

pimp my hyresrätt!

Jag lägger den här i favoriter så länge! Om ett par veckor flyttar vi in i en OSEDD lägenhet i ett lite sunkigt område, så lägenheten kan se ut precis hur som helst, och vi har svinliten budget. Längtar efter att få fixa till det lite som jag vill ha det.

• Pallas

Tack Twid och Bältan! Jag vet precis hur lägenheten ser ut i planlösningen, eftersom jag är uppvuxen i en exakt likadan. Det är en trea på 92 kvm, med ett stort sovrum och ett stort vardagsrum, ett vanligt "korridorkök" och ett litet sovrum innanför det. Ett avlångt toalett/badrum med dörr mellan och plats för tvättmaskin. Det är en tillfällig lösning tills min man får fast jobb, men det skal bli kul i allafall. Jag tänker mig att det inte kan bli alldeles för illa i allafall.

Jag undrar om man brukar få måla på tapeter eller om det brukar vara tvärnej på sånt?

• Pallas

Bältan: Vi skall flytta hem till Sverige. Spännande och nervöst värre!

• Pallas

(Det är ett kommunalt bostadsbolag, om det har någon betydelse.)

• Pallas

Bältan: Vi skall nog kolla på lägenheten först, har ingen aning om när den är renoverad sist. Grejen är den att jag inte gillar tapeter i kombination med småbarn (speciellt inte mina...) och jag skulle vilja måla istället. Jag får väl prata med dem och höra, jag kan göra jobbet själv om de står för material, så har jag fått göra flera gånger förut.

• Pallas

Bältan: Ja, här har barnen precis i skrivande stund dekorerat en hel dörr (ja, så långt de nådde i allafall) med SPRITPENNOR! Fråga mig inte hur de fick tag på dem, för dem håller jag instängda i ett pennskrin i en låda högt upp i ett skåp! Jag har som tur är en jättefiffig svamp som heter Mr Clean Magic eraser, och den tar bort det mesta. Helt bra blir det nog inte, men jag skall nog kunna skrubba bort det mesta iaf.

• Pallas

eilema: Du kan ta med kakeldekor till färgbutiken så kan de alldeles säkert matcha färgen. Ett alternativ kan vara att ringa en gymnasieskola med lackerarutbildning, de brukar ta emot ett par uppsättningar köksluckor per år. Billigt och snyggt resultat. Men kolla med hyresvärden först, en del är ju kinkiga som fanken.

• Pallas

dollheart: I princip får du göra vad du vill, tom slå ut en vägg, bara du återställer till ursprungligt skick när du flyttar. De flesta hyresvärdar har inget emot att man tapetserar själv, bara det gör på fackmannamässigt sätt. Väljer man sånt som går hem hos allmänheten brukar det inte vara några problem alls. Ibland kan man få materialet betalt om man gör arbetet själv.

• Pallas

eilema: Jag har lagt klickgolv i en hel lägenhet utan att ha gjort det förr, det var lätt som en plätt! Man behöver rätt verktyg bara, samt en liten introduktion om hur man gör, vilket du borde kunna få där du köper golvet. Det underlättar förstås om man inte har tummen mitt i hela handen...

• Pallas

tjej: Du får som sagt göra precis vad du vill, men om hyresvärdeninte godkänner det vid flytt så blir du ersättningsskyldig (=du får måla/tapetsera om eller stå för kostnaden för att en hantverkare gör det).

• Pallas

Nu har vi fått vår nya lägenhet, som vi tog osett. Och ja, den behöver pimpas rejält... Den var undermåligt städas dessutom, men vi fick iaf 1500 kr hyresavdrag för att vi gör om det själva.

Skall väl försöka ta lite bilder och lägga upp sen, men det dröjer ett tag. Det är iaf 5 olika typer av plastmatta (olika färger och stilar alltså) inkl badrummet, och så sån där vanlig lägenhetsparkett i vardagsrummet. Jag skall försöka få materialet betalt av hyresvärden, för det är så fusktapetserat och med gräsliga tapeter i nästan alla rum. Mestadels i blått (vilket jag hatar på väggar) och med fula bårder. Tapetetrna har stora luftbubblor under och det är hål både här och där. Jag vill ha målat, inte tapet, för målat är mycket enklare än tapet när man har små barn.

Skulle vilja ha beige/sand, eller nåt annat neutralt, och sedan piffa upp med färger i inredningen. Jag kommer behöva några stora pimp-tips lite senare, jag återkommer. Imorgon skall vi till IKEA för att handla de mest akuta sakerna (typ toaborste, handdukshängare, handdukar, skoställ och lite sånt.

Jo, vi har som ett litet kapprum i hallen, min dröm är att inreda det från golv till tak med vägghängt hyllsystem och trådkorgar, men det kostar troligen lite för mycket initialt. Jag drömmer iaf och letar på blocket efter begagnade system, typ Elfa eller IKEAs HENKE.

• Pallas

Åh ja... Badrummet är GRISSKÄRT och har också grisskär plastmatta. Suck.

Svar på tråden pimp my hyresrätt!