Inlägg från: Afërdita |Visa alla inlägg
  • Afërdita

Islam & räntefria lån?

Angående räntan så kommer den ersättas med andra avgifter så att kostnaden för lånet blir det samma vare sig det är med eller utan ränta, trodde du verkligen att banken är så go att dem lånar ut pengar utan att tjäna något på det?

• Afërdita
    Tinzi skrev 2006-12-10 20:28:03 följande:
    Hmm jag blev lika chockad som vissa här inne av de nyheterna och jag säger bara en sak: Anpassa sig eller fortsätt att hya lgh, lika ska va lika för alla annars blir det omvänd rasism, ska muslimer slippa ränta, ska alla slippa ränta. Punkt slut, vad är det för trams. vi i sverige är så mesiga låter oss köras med. Säger inte att det är muslimernas fel nu , snarare den där "politikern" eller vad det var som kommer med så hel sjuka förslag.
    Förstår inte varför du blir så upprörd? Om förslaget går igenom så blir kostnaden den samma oavsett om man lånar pengar med eller utan ränta så det blir lika för alla även om det formellt sätt är olika. Det var ingen politiker det handlar om Folksam som vill införa detta, jag undrar varför är det ett sjukt förslag? Det fins redan 265 st sådana här banker i flera länder så vad är det för fel om även Folksam här i Sverige utvecklar sin verksamhet?
  • Afërdita

Tinzi det fins redan en räntefribank om du vill låna räntefritt, sedan kunde jag inte urläsa i folksams förslag att detta endast gällde muslimerna utan detta var nog snarare ett alternativt sätt att låna pengar för alla.

• Afërdita
    Julias Farsa skrev 2006-12-11 19:10:50 följande:
    Menar du jak banken?De tar väl ut en förklädd ränta i något de kallar avgift. Det såklart inga ränta/avgiftsfria banker.If it walks like a duck and looks like a duck, it is a duck
    Ja precis, det kommer nog aldrig att finas avgiftfria lån eftersom det är en viktig marknad för världsekonomin. Folksam vill ju eventuellt göra som JAK anordna ett räntefritt lån där man istället betalar avgifter som ersätter räntan.
  • Afërdita

Ska man ej få tolka som man önskar?Fundersam Jo det tycker jag att man ska få, dem viktigaste budskapen går ju ändå ej att misstolka som att man ej får döda, man ska be till Gud, inte vara otrogen och man får ej stjäla m.m. sedan är det upptill var och en att tolka som den vill t.ex den versen som går att tolka som att man får slå kvinnan tänker jag tolka som att där står separera för inte fan har någon rätt till att slå mig, det räcker för mig att använda mitt sunda förnuft för att förstå att Gud ej skulle rekomendera mannen till att slå kvinnan som sista utväg men den som vill tro så får göra det om h*n känner sig lycklig av det- låt folk tolka som dem villFlörtCool

Svar på tråden Islam & räntefria lån?