• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • KatjaMarina

Min muslimska väninna sa att det är haram att kräva ränta av någon. Lånar man 100:- så ska man betala tillbaka 100:- Samma med större belopp.

Hoppas ändå att ingen bank följer det, för "slipper" någon betala ränta så ska även jag slippa den

• mama08

sen betalar de ingen skatt hellre, de gör det iallfall inte i Irak..
    eller gjorde det, det var ju ett tag sen min man bodde där.

happy mama!
  • yumaa

www.islamguiden.com/ranta.shtml

här står det om ränta..
    nej man betalar inte skatt på sin inkomst i muslimska länder..

förresten finns det en annan tråd om samma ämne.. ha det underbart

• Skärgårdsfru

Okej.

Då förstår jag lite bättre vad dom menade. Visst kan jag förstå tanken om att ett lån ska betalas tillbaka med samma summa som den man lånade. Det skulle väl alla önska Det blir ju tyvärr ett problem då Sveriges samhällsystem ser ut på ett vis som inte alltid passar den islamska tron.

Men det kan väl knappast bli aktuellt att muslimer inte ska kunna ta räntefria lån. Men detta kanske inte hör hemma i detta forum? (osäker) Jag vill inte stöta mig med någon och anar att det är ett laddat ämne

• Skärgårdsfru

yumaa

Tack för länken. Ska kika in på den.

Jag har inte sett någon annan tråd. Skrev inlägget i samma stund som dom pratade på nyheterna Så min avsikt har inte varit att tjata om samma ämne som någon annan

• yumaa

nej jag menar inte att du såg andra tråden..för de dök upp samtidigt bara...
    nja det går nog inte att fixa att man kan ta räntefria lån i sverige... iallafall inte sådana stora belopp för hus o bil etc..

• Donia

sen när betalar inte folk i  islamiska länder skatt?? hur kommer ni på alla dumheter??

mama08 skrev 2006-12-08 19:13:45 följande:
    sen betalar de ingen skatt hellre, de gör det iallfall inte i Irak..eller gjorde det, det var ju ett tag sen min man bodde där. happy mama!
    va??? Sen när betalar inte folk i  islamiska länder skatt?? hur kommer ni på alla dumheter??
  • Afërdita

Angående räntan så kommer den ersättas med andra avgifter så att kostnaden för lånet blir det samma vare sig det är med eller utan ränta, trodde du verkligen att banken är så go att dem lånar ut pengar utan att tjäna något på det?

• yumaa

Pppdfas78
    man betalar inte skatt på sin inkomst

Svar på tråden Islam & räntefria lån?